Gå til innhold

[Løst] Hvorfor stiger og synker aksjekurser ?


Johnblea

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er ny i aksjemarkedet. Det er en ting jeg alltid har lurt på, men aldri fått noe skikkelig svar. Hvorfor stiger og synker egentlig aksjer i kurs ? Jeg har hørt at det er snakk om tilbud og etterspørsel. Hvis alle vil ha aksjen stiger kursen, viss ingen vil ha den synker kursen. Ok, men et selskap som er blitt dødsdømt av analytikere plutselig leverer et kanon resulatat lang over forventning, vil kuresen da stige ? Hvis ingen enda kjøper aksjen vill den stå på stedet hvil da, synke, eller gå opp.

 

Jeg har enda ikke skjønt det grunnleggende rundt dette her så det var derfor jeg henvendte meg til diskusjon.no i håp om et svar. Forklare hvorfor en aksje stiger eller synker i verdi.

 

MVH: Mathias :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den stiger og synker vel i henhold til hvor mye resten av de som handler aksjer tror på at selskapet vil være i stand til å tjene penger i fremtiden.

 

Om folk tror at de vil være i stand til dette kommer an på veldig mange faktorer, blant annet hvor god de har vært til å tjene penger til nå, hvor god etterspørselen på selskapets varer eller tjenester er, og av og til god gammeldags irrasjonell frykt :p.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Kopi av en forklaring jeg skrev på et lignende spørsmål:

 

 

 

Om man tar utgangspunkt i et selskap, la oss si det fiktive selskapet Stutoil.

 

 

La oss si Stutoil er et aksjeselskap som er på børs.

At selskapet er et aksjeselskap vil si at eierandelene er delt opp i aksjer (slik Neppe sier).

For enkelhets skyld sier vi at Stutoil er delt opp i 1000 aksjer.

Eier du alle 1000 aksjene, så eier du hele Stutoil. Tjener Stutoil penger er det i praksis du som tjener penger. Alle pengene som kommer inn gjør at selskapet blir verd mer og siden du eier alle aksjene så eier du hele selskapet (som nå er verd mer).

 

Eier du 500 av aksjene eier du 50% av selskapet (og de andre som eier resten av aksjene eier resten av selskapet).

 

For enkelhets skyld sier vi at Stutoil er verd 1 million kroner. Dette skulle i utgangspunktet betyr at hver aksje er verd 1000 kroner, veldig forenklet

(Dette siden 1 million kr delt på 1000 aksjer gjør at hver aksje har en verdi på 1000 kroner).

 

Og så er aksjen som sagt på børs.

Dette betyr at hvem som helst kan kjøpe aksjer i Stutoil, så lenge noen som eier stutoil-aksjer har lyst til å selge. La oss si at du har 100 aksjer (totalt verd 100 000 kr og vi kan si at det var dette du betalte da du kjøpte dem).

Så får Stutoil en stor kontrakt i Iran som tilsier at de kommer til å tjene masse penger neste år. Dette betyr at alle tror at neste år kommer Stuoil til å være verd mer penger og de vil gjerne eie litt aksjer i Stutoil.

 

Så da vil de kjøpe aksjer. Du har aksjer å selge, som var verdt 1000kr/stk, men nå viser det seg at folk er villige til å betale 1100kr/stk fordi man tror selskapet kommer til å bli mer verd. Du selger dine aksjer (kjøpt for 100 000kr) til 110 000 kr og har tjent 10 000kr (før skatt). Du må selvsagt ikke selge om du ikke vil, memn la oss si du vil.

 

Neste dag viser det seg at det blir krig i Iran og at Stutoil nok ikke får gjennomført kontrakten som planlagt. Folk vil da kanskje selge aksjene sine igjen, men da får de kanskje bare 1 000kr aksjen igjen, fordi ingen er villige til å betale mer for dem. Da kan du kjøpe igjen om du vil.

 

 

 

I tillegg finnes det selskap som gir utbytte til (aksje)eierne sine. Dersom Stutoil går med et overskudd på 100 000kr et år kan de velg å utbetale en del av dette som utbytte til eierne. Om de velger å utbetale alt sammen vil dette gi 100 000kr/1000aksjer = 100kroner for hver aksje. Du får altså utbetalt 100kr for hver aksje du eier.

 

Alternativt kunne stutoil istedenfor å utbeale penge som utbytte brukt disse pengene i selskapet, feks til å bygge nye båter eller bare satt pengene i banken til en dag de ville trenge dem. Om det utbetales utbytte eller ikke varierer fra selskap til selskap.

 

Håper du ble litt klokere av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...