Gå til innhold

sliter noe voldsomt


Anbefalte innlegg

Ja ja... skrev en post for noen uker siden ang. mitt hovedkort som er epox 8rda+. kjøpte alt datautstyr for vel 3-4 uker siden nå. Etter at jeg hadde montert det første gang virket alt ok, gjorde bare en forandring i BIOS og det var å skru opp minnebus hastigheten til 400. Alt funket helt fint i to dager, så ble skjermen svart. Sjekket hva som var galt, trakk ut alle ledninger og kort, monterte hovedkortet omigjen til ingen nytte. Det lyste bare FF i den feilindikatoren. Tok så kontakt med komplett, så sendte jeg det i retur. Idag fikk jeg endelig hovedkortet igjen, koblet det opp, fremdeles ingenting som funket, viftene går men skjerm og harddisker samt cd-brenner er døde, disse virker helt fint om jeg putter de i en annen maskin. Komplett sa de hadde flashet Bios. Feilindikatoren lyser fortsatt FF og alt er som etter skjermen ble svart.

 

Hva kan være galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Desverre har jeg ikke ddr ram-brikker som jeg kan teste med og cpu kan det ikke være feil med for den fungerte jo helt intill jeg skrudde opp minnehastigheten på 400 mhz, og hvordan kan da prossesoren påvirkes av det? Harddisker og cd-brenner kan jeg ikke se at lampen lyser, men det er i orden, for det virker i en anne maskin. Prossesoren har jeg ikke mulighet til å teste med en annen. Jeg har bare et spørsmål.. Kan jeg kreve å få en nytt hovedkort, ettersom det ikke virker?

Lenke til kommentar

Huff, jeg har bestillt ett slik hovedkort. Håper ikke det er ett problem med hovedkortet.

 

Men det virker jo som om hovedkortet er i orden siden komplett har flashet bios'en (om de da ikke har slengt på en ny brikke). Sikker på at du har hatt god nok kjøling? Noen tegn til skader på cpu?

Lenke til kommentar

Kjølingen er ganske god.. før kortet ble kaputt lå cpu tempen på 35-40 grader og dette var helt stabilt. Komplett skriver iallfall at de har flashet Bios... men FF på feilindikatoren`? Dette kan bety to ting enten at det er feil... eller at hovedkortet er helt dødt. Samme tegn (FF) ble også vist før jeg sendte det inn.

Lenke til kommentar
Kjølingen er ganske god.. før kortet ble kaputt lå cpu tempen på 35-40 grader og dette var helt stabilt. Komplett skriver iallfall at de har flashet Bios... men FF på feilindikatoren`? Dette kan bety to ting enten at det er feil... eller at hovedkortet er helt dødt. Samme tegn (FF) ble også vist før jeg sendte det inn.

 

Jeg hadde prøvd en ny cpu og ram på hovedkortet, evt prøvd den cpu og ram du har på ett annet hovedkort. Slik jeg forstår det har du ikke mulighet til dette. Jeg foreslår derfor at du tar en ny telefon til komplett og spør om råd.

Lenke til kommentar
Komplett skriver iallfall at de har flashet Bios... men FF på feilindikatoren`? Dette kan bety to ting enten at det er feil... eller at hovedkortet er helt dødt. Samme tegn (FF) ble også vist før jeg sendte det inn.

 

FF = fully functional

 

Har du prøvd minnebrikken i alle slots'ene?

Hvis det ikke fungerer:

Spør noen du kjenner om å få låne en cpu og en minnebrikke. Test først med minnebrikken, og hvis det ikke går når du har testet minnebrikken i alle de tre slots'ene prøver du med cpuen.

Lenke til kommentar

Tja.. vet ikke hva som er feil jeg... har desverre ikke mulighet til å prøve med andre rambrikker, skjermkort eller cpu. Har bare noen alternativer igjen: levere det inn til en undersøkelse hos en dataforhandler (nærmeste meg er Belltech.no) eller jeg kan sende hovedkortet i retur igjen. Men det er jo ikke sikkert lenger at det er hovedkortet lenger, siden dettte ble testet OK hos komplett. Og om det er minne som er feil, skulle ikke skjermen ha lyst opp uansett? cd-stasjonene vil ikke virke med IDE kabelen, denne har jeg forsøkt å bytte uten hell, men går den bare på strøm uten IDE kabelen, kan jeg åpne og lukke cd-stasjonen.

 

så skal jeg A) levere det inn til belltech for å høre hva de mener er feil

eller

B) sende hovekortet inn igjen eller kreve det byttet?

 

Alt. B) er jo ganske usikkert.. det er jo ikke sikkert det er hovedkortet.

Lenke til kommentar
Tja.. vet ikke hva som er feil jeg... har desverre ikke mulighet til å prøve med andre rambrikker, skjermkort eller cpu. Har bare noen alternativer igjen: levere det inn til en undersøkelse hos en dataforhandler (nærmeste meg er Belltech.no) eller jeg kan sende hovedkortet i retur igjen. Men det er jo ikke sikkert lenger at det er hovedkortet lenger, siden dettte ble testet OK hos komplett. Og om det er minne som er feil, skulle ikke skjermen ha lyst opp uansett? cd-stasjonene vil ikke virke med IDE kabelen, denne har jeg forsøkt å bytte uten hell, men går den bare på strøm uten IDE kabelen, kan jeg åpne og lukke cd-stasjonen.

 

så skal jeg A) levere det inn til belltech for å høre hva de mener er feil

eller

B) sende hovekortet inn igjen eller kreve det byttet?

 

Alt. B) er jo ganske usikkert.. det er jo ikke sikkert det er hovedkortet.

 

Kjører du dual-ddr? Har du prøvd med 1 brikke montert om gangen? Virker litt rart dersom ingen av brikkene skulle fungere. Da holder jeg mer på cpu'en.

Lenke til kommentar
Desverre har jeg ikke ddr ram-brikker som jeg kan teste med og cpu kan det ikke være feil med for den fungerte jo helt intill jeg skrudde opp minnehastigheten på 400 mhz, og hvordan kan da prossesoren påvirkes av det? Harddisker og cd-brenner kan jeg ikke se at lampen lyser, men det er i orden, for det virker i en anne maskin. Prossesoren har jeg ikke mulighet til å teste med en annen. Jeg har bare et spørsmål.. Kan jeg kreve å få en nytt hovedkort, ettersom det ikke virker?

 

 

vet ikke om jeg kan hjelpe deg,men lurer på hvorfor du satta opp minne til 400 ?

hvilket ram bruker du !

kan det være at du har overklokke ramen så mye at du fikk svart skjerm.

ser du skriver hvilket merke du har på hk,men er det stor cpu" du har montert på den.

vel,kan jo være ramen som har takka for seg.

blir som oftes svart skjerm da..

Lenke til kommentar

Nå som dere sier at skjermen ikke nødvendigvis lyser hvis rammen er gåen så har jeg større tro på at rammen er ødelagt... men... rammen skulle egentlig tålt det... kortet har støtte for 400 fsb eller pc3200 altså fsb 400.... minnet er av merket TwinMos. Skrudde opp hastigheten for jeg trodde minnet klarte det, men så sluttet pcen å virke etter en dag..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+34151345

Hei.

Jeg ser du skriver viftene går. men at alt ellers er svart.

Jeg antar at det betyr at naskinen ikke booter.

Jeg hadde selv samme problem på en annen type maskin en din riktig nok, men akkurat samme problemet. Det viste seg til slutt at det var strømforsyningen som var synderen. Joda, vifter og slikt snurra og gikk som bare det de. Men maskina ville ikke boote. Og etter mye om og men, vistedet seg alstå at det var strømforsyninga som ikke greide å levere det den skulle. Så mitt forslag vil være å få den sjekket, evt prøve med en annen om du har.

Lenke til kommentar

Om det hadde vært strømforsyningen så virker det litt rart ut... siden alt fungerte før jeg sendte hovedkortet inn til komplett... men desverre har jeg ikke mulighet til å teste med en annen forsyning... Så det beste jeg kan gjøre er å få det sjekket av en dataforhandler.... summert:

1. det kan være minnet som er feil

2. det kan være strømforsyningen

3. det kan være hovedkortet (lite sannsynlig, siden som sagt før at det er testet av komplett)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...