Gå til innhold

Konkurranse: Bygg beste PC til 10k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hva får man hvis man vinner/lager den beste pcen?

Stusser også på tittelen. En konkurranse har som regel en premie. Skulle gjerne gitt et utkast om det lå noe mer bak enn ren kurositet. For til 1920x1080 trenger man faktisk ikkje PC til 10 000 kroner lenger. wink.gif

Det har jo du bevist allerede ^^

Hadde vært morsommere med en konkurranse om å pakke mest ytelse inn i en PC for minst mulig pris. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan arrangeres, selv om jeg vil legge den i en spoiler for å ikke spore av tråden. :)

Kabinett: Cooler Master Sileo m/500W PSU (760,-)

Hovedkort: MSI 770-C45 (495,-)

Prosesor: AMD Athlon II X3 435 (495,-)

Skjermkort: Asus GeForce GTX 460 1GB DirectCU (1290,-)

Minne: Kingston 1333MHz 4GB (345,-)

Lagring: Samsung SpinPoint F4 320GB (260,-)

Brenner: Sony AS-5260S-0B (170,-)

Cirka 3800 kroner totalt hos PS.no. Man kunne kanskje spart en hundrelapp på å velge det billigste kabinettet og strømforsyningen man fant, men disse komponentene vil jeg personlig ikke gamble på. Sileo er støyisolert og har 2 medfølgende vifter, samt en 500W strømforsyning. Alt til en veldig overkommelig pris.

Ellers sparker prosessoren sterkt fra seg i de fleste applikasjoner, og er et godt supplement til skjermkortet som takler de fleste spill på 1920x1080 oppløsning med høye grafikkinnstillinger. Altså vil det ofte hende at man ikke vil merke forskjell på PC-en til 10 tusen og denne til godt under halvparten. Dette med unntak av SSD-ens rolle som er veldig merkbar. Her anbefaler jeg rett og slett å vente til en 40GB billig disk basert på 25nm produksjonsteknologi. Da burde prisen kunne komme ned mot 500 kroner eller mindre til og med.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Her er mitt oppsett!!! Klart best av alle ;)

 

Her er link (gyldig i 30 dager):

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=faf6f83511a943149a1e51c109638182

 

Valg av kabinett her er litt spesielt, siden jeg er litt lei av å se de samme kjedelige helt svarte kabinettene. Gult ER kult! CPU-vifta som følger med prosessoren er helt grei. Maskinen er bygd for å kjøre på stock, eller knapt litt overklokking.

 

To harddisker av den råeste serien i Samsung Spinpoint F3:

  • Disk nr 1 for system og installasjoner.
  • Disk nr 2 for swapfila + evt. øvrig lagring. Swapfila må settes opp med engang Windows 7 er installert, slik at det beste diskområdet blir reservert og gir optimal ytelse (settes gjerne til 16 GB med dette oppsettet).

 

2ps1r89.png

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Her er mitt oppsett!!! Klart best av alle ;)

 

Her er link (gyldig i 30 dager):

http://www.dustinhome.no/Favorites.aspx?list=faf6f83511a943149a1e51c109638182

 

Valg av kabinett her er litt spesielt, siden jeg er litt lei av å se de samme kjedelige helt svarte kabinettene. Gult ER kult! CPU-vifta som følger med prosessoren er helt grei. Maskinen er bygd for å kjøre på stock, eller knapt litt overklokking.

 

To harddisker av den råeste serien i Samsung Spinpoint F3:

  • Disk nr 1 for system og installasjoner.
  • Disk nr 2 for swapfila + evt. øvrig lagring. Swapfila må settes opp med engang Windows 7 er installert, slik at det beste diskområdet blir reservert og gir optimal ytelse (settes gjerne til 16 GB med dette oppsettet).

 

2ps1r89.png

 

Hvorfor K versjon CPU og H67 MB? Det gir lite mening. Ellers er det her lagt mer vekt på "fancyness" enn ytelse... :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvorfor K versjon CPU og H67 MB? Det gir lite mening. Ellers er det her lagt mer vekt på "fancyness" enn ytelse... :dontgetit:

 

Takk for interessant tilbakemelding :)

 

K-versjon av CPU gir en bedre mulighet for overklokking, men du kunne byttet den ut med ikke-K versjon hvis du ikke vil overklokke. Uansett gir ikke H67 voldsomt stort rom for overklokking, men det vil nå alltids være en mulighet med en K-cpu.

 

H67 hovedkortet er valgt fordi det er billigere enn P67 HK-ene, men yter akkurat like bra for et oppsett som dette (turbo virker fortsatt).

 

Ellers er komponentene (unntatt kabinett :thumbup: ) ikke valgt pga fancyness, men fordi de er mer stabile enn billigere komponenter av samme type. Alle valg er altså basert på erfaring, ikke fordi de er fancy, men de er en ideel kombinasjon av pålitelighet og ytelse til en god pris.

 

Hvis jeg skulle endre noe for ENDA mer ytelse, hadde jeg byttet ut kabinettet med et billigere et og byttet ut diskene med én Intel 120GB 510 SSD.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Hvorfor K versjon CPU og H67 MB? Det gir lite mening. Ellers er det her lagt mer vekt på "fancyness" enn ytelse... :dontgetit:

 

Takk for interessant tilbakemelding :)

 

K-versjon av CPU gir en bedre mulighet for overklokking, men du kunne byttet den ut med ikke-K versjon hvis du ikke vil overklokke.

 

H67 hovedkortet er valgt fordi det er billigere enn P67 HK-ene, men yter akkurat like bra for et oppsett som dette.

 

Ellers er komponentene (unntatt kabinett) ikke valgt pga fancyness, men fordi de er mer stabile enn billigere komponenter av samme type. Alle valg er altså basert på erfaring, ikke fordi de er fancy, men de er en ideel kombinasjon av pålitelighet og ytelse til en god pris.

var selvfølgelig satt litt på spissen :thumbup:

Men, det stemmer at K versjonen har "unlocked core" som gjør det mulig å overclocke. Nå er det desverre slik at med H67 hovedkort så har du svært lite muligheter til overclocking, så ser ikke helt greia med å kombinere disse to! :) Var det som var poenget mitt :D

 

 

EDIT: Two minded KomaKino :cool:

Endret av Boneraw
Lenke til kommentar

jo, rundt 50 fps uten aa så da blir det minus 10 eller noe da blir det vel 30-40 fps

 

Det er gjennomsnitt som du ser ligger minimum fps på ca 31 så med AA så detter den jo oxo ned til 20 eller noe... Vill da påstå det er noe labert.

 

Vanlig Crysis er jo dårligere optimalisert enn Warhead så ytelsen der vill jo være enda lavere.

Endret av DannyTeh
Lenke til kommentar

Hvorfor K versjon CPU og H67 MB? Det gir lite mening. Ellers er det her lagt mer vekt på "fancyness" enn ytelse... :dontgetit:

 

Takk for interessant tilbakemelding :)

 

K-versjon av CPU gir en bedre mulighet for overklokking, men du kunne byttet den ut med ikke-K versjon hvis du ikke vil overklokke.

 

H67 hovedkortet er valgt fordi det er billigere enn P67 HK-ene, men yter akkurat like bra for et oppsett som dette.

 

Ellers er komponentene (unntatt kabinett) ikke valgt pga fancyness, men fordi de er mer stabile enn billigere komponenter av samme type. Alle valg er altså basert på erfaring, ikke fordi de er fancy, men de er en ideel kombinasjon av pålitelighet og ytelse til en god pris.

var selvfølgelig satt litt på spissen :thumbup:

Men, det stemmer at K versjonen har "unlocked core" som gjør det mulig å overclocke. Nå er det desverre slik at med H67 hovedkort så har du svært lite muligheter til overclocking, så ser ikke helt greia med å kombinere disse to! :) Var det som var poenget mitt :D

 

Enig at det virker litt rart med 2500k og H67, men det skal sies at K-prosessorene har bedre integrert grafikk(intel HD3000), bare for å flisespikke lissom :p

Lenke til kommentar

jo, rundt 50 fps uten aa så da blir det minus 10 eller noe da blir det vel 30-40 fps

 

Det er gjennomsnitt som du ser ligger minimum fps på ca 31 så med AA så detter den jo oxo ned til 20 eller noe... Vill da påstå det er noe labert.

 

Vanlig Crysis er jo dårligere optimalisert enn Warhead så ytelsen der vill jo være enda lavere.

så hvis jeg tar den laveste res på den benchmark greien og 4AA 16xAF og alt på maks, hva tror du fps vil bli i gjennomsnitt og minimum(nuke eksplosjon...) ???

Lenke til kommentar

 

 

Du sa mest mulig ytelse per krone...

 

Jeg hadde aldri bygd dette monstrumet. dårlig kabinett, strømforsyning i grenseland, liten HDD...

 

På den annen side er dette helt vanvittig ytelse for 10 000 kr.

 

i7-2600 + HD 6990 er det kraftigste du kan få i denne prisklassen. Det neste hadde vært i7-970 + 2x gtx 580, men dette koster nesten 10 000 kr mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så hvis jeg tar den laveste res på den benchmark greien og 4AA 16xAF og alt på maks, hva tror du fps vil bli i gjennomsnitt og minimum(nuke eksplosjon...) ???

 

Ville heller valgt høyere oppløsning uten AA, men laveste oppløsning med 2x aa blir vell ikke så altfor ille.

 

Mange spill på konsoll kjører jo på 30fps så du legger vell ikke merke til at det er lav fps etter noen minutters spilling...

Endret av DannyTeh
Lenke til kommentar

så hvis jeg tar den laveste res på den benchmark greien og 4AA 16xAF og alt på maks, hva tror du fps vil bli i gjennomsnitt og minimum(nuke eksplosjon...) ???

 

Ville heller valgt høyere oppløsning uten AA, men laveste oppløsning med 2x aa blir vell ikke så altfor ille.

 

Mange spill på konsoll kjører jo på 30fps så du legger vell ikke merke til at det er lav fps etter noen minutters spilling...

vel den nest laveste res da med ingen aa må jo være over gjennomsnitt 40-50 fps

Lenke til kommentar

Et lite tips:

GTX 570 er et kort som er laget for å yte godt i 1920x1080 eller høyere. Du får sikkert rundt 40 fps ved den oppløsningen, dette er mye mer flytende i Crysis enn i et annet spill fordi du har motion blur. Ved lavere oppløsning blir resultatet mer avhengig av å ha en god prosessor, Crysis vil stort sett ta alt det kan av systemet ditt og vil alltid ha mer. Vil du spille Crysis på 60 fps konstant må du på den nest-høyeste innstilningen. dette fordi object quality på very high kan knekke selv en i7 om du kjører hardt nok på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...