Gå til innhold

Plassering og sikring av store valutainnskudd i bank


T.F.T

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som kjent er jo dekningsbeløpet til Bankenes sikringsfond 2 millioner kroner. I den sammenheng lurer jeg på hvordan innskuddene til f.eks Gadafi er sikret? Om banken går konkurs, og bankenes sikringsfond trer inn, vil vedkommende som har f.eks 2 milliarder innestående tape 1 998 millioner kroner? Jeg tviler, men hvordan fungerer det egentlig?

 

Hvordan kan velstående institusjoner eller privatpersoner beskytte valutaplasseringene sine, uten å spre innskuddene til et stort antall banker?

 

Er det slik at for å beskytte store formuer plassert i bank, må man ha en egen type konto der midlene på den kontoen ikke brukes for å generere utlån?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.eks. en bank som DnB NOR skal det veldig mye til før den går konkurs. Og skulle den være på randen av konkurs er jeg temmelig sikker på at Norges Bank/Staten hadde sprøytet inn pengene. Er man allikevel paranoid er det fullt mulig å kjøpe forsikring.

Lenke til kommentar

F.eks. en bank som DnB NOR skal det veldig mye til før den går konkurs. Og skulle den være på randen av konkurs er jeg temmelig sikker på at Norges Bank/Staten hadde sprøytet inn pengene. Er man allikevel paranoid er det fullt mulig å kjøpe forsikring.

Norge lot faktisk Kredittkassen gå konkurs ved forrige bank-krise, så det er ikke noe jeg hadde satset på. At de lot dette skje er utrolig viktig for å holde bankene "ærlige" og ikke ta unødvendig høy risiko.

 

Dnbnor gikk fra ca 100kr til 15kr i kurs fordi de var på vei rett mot stupet ved krisen i 2008. Her pøste staten inn nok penger i resten av økonomien til at boligprisene holdt seg greit og det ble ikke noen stor økning i tvanssalg av boliger.

 

I USA derimot, så har nettopp dette skjedd med de største bankene gjennom redningen av ett av forsikringsselskapene som forsikret Credit Default Swaps.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke så mye å tilføye emnet men husker Idar Vollvik sa at når han fikk pengene for Chess så måtte de inn på 3-4 bankkontoer for beløpsgrensen på en bankkonto var 250 millioner. Vet ikke om det gjelder alle banker men de har i hvertfall tatt høyde for at kundene kan ha mye penger på konto... :)

Lenke til kommentar

Hva mener du med direkte i pengemarkedet? Man er vel i pengemarkedet når man har penger på konto.

Du plasserer penger på konto, banken setter de i pengemarkedsfond eller andre aktiva. Har du en litt solid sum som skal oppbevares setter du pengene direkte i pengemarkedsfond selv.

 

Ikke helt korrekt. Pengemarkedet er fond, aksjer, valuta, raavarer, osv.

Feil. Pengemarkedet er et marked for kortsiktig utlån av cash -- i motsetning til f.eks. obligasjonsmarkedet som går på langsiktige lån. Fordi man i pengemarkedet låner ut på kort sikt til det som ansees som solide betalere blir aggregert risiko i et fond med diversifisering minimal, og noe av panikken høsten 2008 var et pengemarkedsfond som gikk på et nominelt tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...