Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blåskjerm [Ny PC til 14 000kr]


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg er så frustrert nå at jeg snart tar repet.

 

For å gi en rask oppsumering: Bestilte en komplett-PC for 5-6 uker siden. Tok utgangspunkt i Black Ops PCen deres og oppgraderte den med 5-6000kr. Hev på SSD disc, i7 Quad prosessor, 8GB ram, 24 tommers HD skjerm osv.

 

* 1 Komplett Gamer - Black Ops Edition

* 1 Ahead Nero 9 Essentials OEM støtter LabelFlash og LightScribe

* 1 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD for XP/Vista/Windows 7

* 1 Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2x

* 1 Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

* 1 ASUS P7P55D-E LX, Socket-1156 ATX, P55, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, SATA 6Gb/s,

* 1 Intel Core i7 Quad Processor i7-870 2,93GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed

* 1 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

* 1 XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, "BLACK", 2xDVI, HDMI, 2xDisplayPo

* 1 Seagate Barracuda® 7200.12 1TB SATA 3Gb/s (SATA 2.0), 32MB Cache, 7200RPM, 3,5"

* 1 Intel® X25-M SSD 120GB 2,5" SATA II, read/write of up to 250MB/100MB sec, MLC,

* 1 OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

* 1 BenQ 24" LED V2420H 1920x1080, 10000000:1, 2ms, VGA/DVI/HDMI

* 1 MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic 32/64 bit

* 1 MS COA Label Windows Home Premium 7 Nordic, 32/64 bit

* 1 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit Komplett

* 1 Garanti 3 år - Sende inn PC sendes av kunde til Komplett.no

 

Fikk denne etter 2 ukers venting, men allerede etter ett døgn fikk jeg blåskjerm.

 

De neste dagene gikk med blåskjerm og feilmeldinger som MEMORY_MANAGEMENT. Prøvde å re-innstallere Windows 7 med håp om at det var software-feil, men fikk blåskjerm etter dette også.

 

Sendte den inn til Komplett med streng beskjed om at de skulle fikse den og sende den tilbake til meg så raskt som mulig. Etter 10 dager fikk jeg PCen tilbake i går. De hadde byttet defekt hovedkort med samme vare. Kjørt memtest osv og PCen var "ok". Senere på kvelden var det samme problem, samme feilmelding og samme prosedyre.

 

Så her sitter jeg med en PC til 14 000kr som ikke fungerer og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengre.

 

Jeg forstår ikke hva som er gale. Er det virkelig ikke et hardware-problem? Hvorfor i huleste sender de tilbake PCen til meg hvis den ikke er i orden?

 

Jeg begynner jo å lure på om det er noe jeg gjør feil her. Har Jensen Airnet USB koblet i maskinen. Det er jo laget for XP, Vista eller 2000 - Ikke Windows 7. Jeg får blåskjerm når jeg spiller gjennom Steam, jeg får blåskjerm når jeg er på internett. Det kan ta timer før det skjer, eller to ganger i løpet av kort tid. Eneste garanti er at det skjer.

Endret av HaraldNatvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Lukter problem med minne.

Test med en minnebrikke om gangen over en god tid, krasjer pcen forsatt?

Tror aldri jeg har hørt om et defekt hovedkort så enn faktisk kan boote på?

Lenke til kommentar

Lukter problem med minne.

Test med en minnebrikke om gangen over en god tid, krasjer pcen forsatt?

Tror aldri jeg har hørt om et defekt hovedkort så enn faktisk kan boote på?

 

Ja, jeg tror jeg prøver dette senere. Tester en og en brikke.

 

Jeg er i hvertfall begynt å bli seriøst deprimert over dette nå. I går kveld fikk jeg blåskjerm, og det var altså første gang siden jeg hadde fått den tilbake fra komplett tidligere på dagen. Gikk rundt og smilte hele dagen og var i flott humør. Lastet ned Shogun 2 fra Steam og jeg kunne endelig spille det. Kona mi var glad for at jeg var i bra humør, men så gikk jeg blåskjerm. Ble sittende der og stirre inn i skjermen og ristet på hodet mens jeg tenkte "why, why, why".

 

Sa knapt et ord til fruen og gikk og la meg.

 

PS - jeg opplevde også i løpet av dagen at programmer som Shogun 2 og Football Manager 2011 fikk problemer og ble lukket. Fikk bare en Windows beskjed om at programmet hadde blitt lukket pga et problem, men ikke hva det var. Det er jo heller ikke normalt. Tyder det igjen på en RAM feil eller noe annet?

 

PS 2 - det er også en del grafikkforstyrrelser i oppstart av spill. Vet ikke hvordan jeg skal beskrive dem, men det er en slags knust vindu som beveger seg enten midt i skjermen eller på en av sidene. Fikk blåskjerm nå sist da jeg var på internett, og så "låste" grafikken seg på høyre, maskinen ble stille og så ikke noe bilde - ett sekund senere blåskjerm

Endret av HaraldNatvik
Lenke til kommentar

Hei!

 

Dette ser nok ut som minneproblematikk som også de andre nevner her.

Var dette en ferdig sammensatt maskin fra Komplett med garanti, eller kan du åpne den?

 

Før du åpner den kan du prøve dette:

- Reset av CMOS (bios-reset, finnes fremgangsmåte i manualen til hovedkortet).

- Se på minnevolten. Ut i fra det jeg kunne finne om Kingston 1333mhz DDR3-ValueRam skal disse kjøre med 1.5v. Om de står de til voltage "auto" i bios, og bios velger å gi dem mindre volt enn de trenger, blir de fort ustabile. Sett memory voltage til 1.5v.

 

Om maskinen fremdeles er ustabil, ville jeg åpnet maskinen og fjernet den ene minnebrikken som dere var inne på. Er maskinen fremdeles ustabil, ta ut den andre og sett i den første. Løser problemet seg uten en av minnebrikkene, har du funnet kilden til problemet :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg skal klare å komme inn i BIOS ved oppstart. Var det F8 jeg skulle trykke? Som du forstår er jeg ikke en "wiz" når det gjelder data. Kan en del, men lite rundt hardware, BIOS osv.

 

Flott om du kan fortelle meg hvor jeg skal gå inne i BIOS for å sette v ved 1.5. Var inne der for noen uker siden for å sjekke litt rundt innstillinger, men det ga meg lite.

 

Jeg kan åpne PCen ja. Har allerede gjort det da jeg byttet RAM fra slot 1 og 3 til 2 og 4. Da ville ikke OS starte, selv om jeg trykket på Mem OK knappen.

Lenke til kommentar

Vanligvis må man trykke DELETE for å komme inn i BIOS.

Innstillinger for minne finner du under "advanced" eller noe i den dur, referer med manualen som fulgte med hovedkortet.

 

Tipper det meste står på auto, så det kan hende hovedkortet har lest feil info om ram og gir den for lite strøm, at minnet kjører fortere enn spesifisert, eller at tilgangstidene er feil.

 

Enkleste er bare å sjekk om volt-innstilling er riktig.

 

Har du oppdatert BIOS? Sjekk hvilken versjon hovedkortet har, og hva som er siste på produsentens hjemmeside. Hender avogtil at det er noen småfeil i dem.

Lenke til kommentar

Vanligvis må man trykke DELETE for å komme inn i BIOS.

Innstillinger for minne finner du under "advanced" eller noe i den dur, referer med manualen som fulgte med hovedkortet.

 

Tipper det meste står på auto, så det kan hende hovedkortet har lest feil info om ram og gir den for lite strøm, at minnet kjører fortere enn spesifisert, eller at tilgangstidene er feil.

 

Enkleste er bare å sjekk om volt-innstilling er riktig.

 

Har du oppdatert BIOS? Sjekk hvilken versjon hovedkortet har, og hva som er siste på produsentens hjemmeside. Hender avogtil at det er noen småfeil i dem.

 

Hei, har ikke oppdatert BIOS nei. Det er en av de tingene jeg føler at jeg ikke er kompetent nok til å gjøre. Burde ikke Komplett gjøre dette før de leverer ut PCen til meg, eller i hvertfall gjøre det når jeg sender den inn med de symptomene jeg har beskrevet i et to-siders brev til dem??

Lenke til kommentar

Vanligvis må man trykke DELETE for å komme inn i BIOS.

Innstillinger for minne finner du under "advanced" eller noe i den dur, referer med manualen som fulgte med hovedkortet.

 

Tipper det meste står på auto, så det kan hende hovedkortet har lest feil info om ram og gir den for lite strøm, at minnet kjører fortere enn spesifisert, eller at tilgangstidene er feil.

 

Enkleste er bare å sjekk om volt-innstilling er riktig.

 

Har du oppdatert BIOS? Sjekk hvilken versjon hovedkortet har, og hva som er siste på produsentens hjemmeside. Hender avogtil at det er noen småfeil i dem.

 

Hei, har ikke oppdatert BIOS nei. Det er en av de tingene jeg føler at jeg ikke er kompetent nok til å gjøre. Burde ikke Komplett gjøre dette før de leverer ut PCen til meg, eller i hvertfall gjøre det når jeg sender den inn med de symptomene jeg har beskrevet i et to-siders brev til dem??

Jeg vil ikke anbefale deg å oppdatere bios om pcen er ustabil i utgangspunktet. Er du virkelig uheldig så får du blåskjerm mens biosen oppdateres, som kan føre til at hovedkortet blir ødelagt.

 

Hvordan du kommer deg inn i bios og hvordan du kommer deg inn til minne-instillingene er individuelt fra produsent til produsent, men det står i manualen til hovedkortet. Vanligvis er det bare å trykke på delete 3-5 sekunder etter at du har startet pcen, mens den fremdeles står og teller opp minne / enheter.

 

Hvordan gikk det forresten når du forsøkte å bruke pcen med kun en av minnebrikkene? Gjorde du forsøk med begge brikkene hver for seg?

 

Er for øvrig enig i at Komplett burde ha sjekket disse tingene, kanskje de har en worklog du kan få tilsendt, der de har notert hva som allerede er blitt prøvd?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Send for guds skyld pc tilbake til komplett!

Å sitte uten PC over lengre tid igjen?

Jeg ville ha testa minnebrikkene, eventuelt annen enkel feilsøking som er nevnt, før jeg hadde sendt den inn igjen.

Lenke til kommentar

Send for guds skyld pc tilbake til komplett!

Å sitte uten PC over lengre tid igjen?

Jeg ville ha testa minnebrikkene, eventuelt annen enkel feilsøking som er nevnt, før jeg hadde sendt den inn igjen.

 

Absolutt.

Om man åpnet et system kan faktisk ende opp med at garantien er ugyldig.

Klare seg uten pc en tid eller risikere utgifter med en eventuel reperasjon?

 

Komplett har levert en pc som ikke fungerer, dette er ikke kjøperen sitt problem.

Lenke til kommentar

Hvis du poster detaljene fra bluescreen her eller googler feilmeldingen vil det muligens være lettere å identifisere problemet

 

Den siste jeg fikk var

 

MEMORY_MANAGEMENT

 

Stop: 0x0000001A

 

Og så fire lange koder:

 

0x000000000041790

0xfffffa80040p2eco

0x00000000000ffff

0x000000000000000

 

crash dump

 

Google:

http://forums.techarena.in/windows-xp-support/1017773.htm

 

En bruker skriver i et annet forum

Hi! I was having a similar problem. I've tried many options, like runing the memtest, updating all the drivers, upgrading the BIOS, repairing the registry (as in some web said that maybe be responsible for), unpluging my external drives, and so on... Finally I run a diagnostic with this program, Check It Pro, and the results was a problem with my ram memory. This problem was not discovered by memtest, which I did let several hours running and no problems at all. I just tried to find what module had the problem, I've replaced it and that's it. The Memtest just check for hardware problems, but my problem was more software related, because Windows Vista can't hanled correctly 3 Gb of memory (basically odd numbers). I hope this works for you.

 

En annen bruker skriver om samme problem

well i had the same problem....i was surfing the web when it happened then i looked at this forum and everyone said that it could be the actual memory sticks and replace them....well try this before anything else....look at your vertual memory...go to my computer, click system properties, then on the side is advanced system settings. you will get a pop up window that says advanced with a button that says performance and hit the button that says settings. then click the top tab advanced then you will see virtual memory.change the settings from automatic to custom....i usually set it one below the suggested as the minimum and the max is the suggested...then reboot....try this...

 

after i did i havent had any issue out of it since. and it wasnt any antivirus....any bad ram...any other software issue...it just was low virtual ram...

Endret av HaraldNatvik
Lenke til kommentar

Send for guds skyld pc tilbake til komplett!

 

Ja, det fungerte jo så bra sist....ventet i 10 dager på å få PCen og tilbake kom den, med samme feil. Glimrende

 

Vær hard, om problemet ikke blir løst ønsker du å heve kjøpet.

Gi komplett den informasjonen de trenger vedrørende blåskjermen, det ligger nok også noen .dsp filer som de kan kikke på om det vil

Lenke til kommentar

Send for guds skyld pc tilbake til komplett!

 

Ja, det fungerte jo så bra sist....ventet i 10 dager på å få PCen og tilbake kom den, med samme feil. Glimrende

 

Vær hard, om problemet ikke blir løst ønsker du å heve kjøpet.

Gi komplett den informasjonen de trenger vedrørende blåskjermen, det ligger nok også noen .dsp filer som de kan kikke på om det vil

 

Problemet er jo at jeg allerede sist var jævlig hard med dem, ga dem all informasjon de trengte, truet med å heve kjøpet om de ikke fikset det nå og det var uaktuelt å få tilbake en defekt PC når jeg først har sendt den inn.

 

Hjalp ikke et sekund. De kommuniserer jo tydeligvis ikke. Null kommunikasjon mellom kundebehandling og rep.avdeling

Lenke til kommentar

Hvis du poster detaljene fra bluescreen her eller googler feilmeldingen vil det muligens være lettere å identifisere problemet

 

Den siste jeg fikk var

 

MEMORY_MANAGEMENT

 

Stop: 0x0000001A

 

Og så fire lange koder:

 

0x000000000041790

0xfffffa80040p2eco

0x00000000000ffff

0x000000000000000

 

crash dump

 

Google:

http://forums.techarena.in/windows-xp-support/1017773.htm

 

En bruker skriver i et annet forum

Hi! I was having a similar problem. I've tried many options, like runing the memtest, updating all the drivers, upgrading the BIOS, repairing the registry (as in some web said that maybe be responsible for), unpluging my external drives, and so on... Finally I run a diagnostic with this program, Check It Pro, and the results was a problem with my ram memory. This problem was not discovered by memtest, which I did let several hours running and no problems at all. I just tried to find what module had the problem, I've replaced it and that's it. The Memtest just check for hardware problems, but my problem was more software related, because Windows Vista can't hanled correctly 3 Gb of memory (basically odd numbers). I hope this works for you.

 

En annen bruker skriver om samme problem

well i had the same problem....i was surfing the web when it happened then i looked at this forum and everyone said that it could be the actual memory sticks and replace them....well try this before anything else....look at your vertual memory...go to my computer, click system properties, then on the side is advanced system settings. you will get a pop up window that says advanced with a button that says performance and hit the button that says settings. then click the top tab advanced then you will see virtual memory.change the settings from automatic to custom....i usually set it one below the suggested as the minimum and the max is the suggested...then reboot....try this...

 

after i did i havent had any issue out of it since. and it wasnt any antivirus....any bad ram...any other software issue...it just was low virtual ram...

 

Noen som har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...