Gå til innhold

Artikkel: Krangler om fotopris


Anbefalte innlegg

Nå er jo dette så vidt jeg har forstått redaksjonelle bilder, selv om redaksjonen ligger under Forsvaret.

 

Etter det jeg kjenner til har Forsvaret Mediesenter som produserer stoff til nettsiden, pressemeldinger og annet promotering materialet Forsvaret gir ut.

Kort oppsummert kan det sammenlignes med en vanlig PR-byrå.

 

Lignende ordninger finner man hos Statoil, Coca-Cola osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort oppsummert kan det høres ut som en redaksjon. Greit at de driver med PR, men kan det ses på disse bildene?

 

For meg virker det mer enn noe annet som om en fotograf som normalt tilbringer tiden sin med å ta bilder av norske oberster til FF endelig fikk lov til å gjøre en sak han hadde lyst til å gjøre, som betydde noe for ham.

 

Kan du se på bildene at dette er FMS og ikke VG? Hvordan?

Lenke til kommentar

Kort oppsummert kan det høres ut som en redaksjon. Greit at de driver med PR, men kan det ses på disse bildene?

 

For meg virker det mer enn noe annet som om en fotograf som normalt tilbringer tiden sin med å ta bilder av norske oberster til FF endelig fikk lov til å gjøre en sak han hadde lyst til å gjøre, som betydde noe for ham.

 

Kan du se på bildene at dette er FMS og ikke VG? Hvordan?

 

Dersom oppdraget føltes "redaksjonelt" for han, eller om han befant seg på samme sted og tok bildet av det samme som apressefotografer - gjør han ikke til pressefotografer.

 

Vær Varsom-plakaten

2.6. Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

 

Bare en av punktene som understreker hvor galt dette er.

Lenke til kommentar

Dersom oppdraget føltes "redaksjonelt" for han, eller om han befant seg på samme sted og tok bildet av det samme som apressefotografer - gjør han ikke til pressefotografer.

Ikke det, nei? Enhver som dirver med fotojournalistikk er en fotojournalist. Fotojournalistikk er et fag på samme måte som bilmekanikk er et fag. Dersom du er bilmekaniker i hæren er du fortsatt en forbanna bilmekaniker.

 

Vær Varsom-plakaten

2.6. Avvis alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Avvis også reklame som tar sikte på å etterligne eller utnytte et redaksjonelt produkt, og som bidrar til å svekke tilliten til den redaksjonelle troverdighet og pressens uavhengighet.

 

Bare en av punktene som understreker hvor galt dette er.

Takk, Vær Varsom har jeg i rosa lommeversjon for lommeboken. 2.6 kan tolkes på flere måter. Jeg tror nok det er nærliggende å si at 2.6 fremfor alt er en advarsel mot å godta godtgjørelser fra objekter i en sak. For eksempel godta dyr mat på en reportasje hos en resturant eller å få et stykke kjøtt som "takk" fra slakter Hansen etter saken om slakterbutikken hans i gårsdagens avis.

 

Dersom 2.6 skulle anvendes slik du foreslår ville det være presseetisk umulig for en journalist å arbeide for Forsvarets Mediesenter eller LO Aktuelt, noe som selvfølgelig er rablende galt.

Lenke til kommentar

...

Dersom 2.6 skulle anvendes slik du foreslår ville det være presseetisk umulig for en journalist å arbeide for Forsvarets Mediesenter eller LO Aktuelt, noe som selvfølgelig er rablende galt.

 

Det er nettopp det som er riktig. Verken LO Aktuelt eller Forsvaret representerer fri-presse.

Lenke til kommentar

...

Dersom 2.6 skulle anvendes slik du foreslår ville det være presseetisk umulig for en journalist å arbeide for Forsvarets Mediesenter eller LO Aktuelt, noe som selvfølgelig er rablende galt.

 

Det er nettopp det som er riktig. Verken LO Aktuelt eller Forsvaret representerer fri-presse.

Det nettopp det som ikke er riktig.

 

Dersom vi blar nederst på siden til LO Aktuelt (frifagbevegelse.no/loaktuelt) finner vi følgende:

 

Frifagbevegelse.no er medlem av Fagpressen

og redigeres i tråd med

Redaktørplakaten

Vær Varsom-plakaten

Tekstreklame-plakaten

Formålsparagraf og etiske retningslinjer

 

Fri Fagbevegelse og Lo Aktuelt publiserer altså begge ut fra VVP, TRP og RP. Gudene vet om Forsvarets publikasjoner gjør det, men det er egentlig ikke så viktig. Det er ingen forutsetning for å være journalist at man følger VVP. Det er en forutsetning for at man skal kunne si at man følger VVP.

 

Det jeg finner mest interessant er at du faktisk påstår at man ikke kan være journalist eller fotojournalist dersom man innehar arbeidsoppgaver som ellers passer de to titlene om man arbeider i fagpresse.

 

Det er absurd!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...