Gå til innhold

Sony Ericsson T610 vs Siemens SL55


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har tenkt på å kjøpe en ny mobil.

Har nå en SE T300 som jeg synes er litt stor og kanskje litt tung. Jeg synes også at den er litt treg til å skrive SMS med. Tenkte da på enten SE T610 eller Siemens SL55.

 

Som jeg forstår er koster de ca. like mye, SL55 er mindre og lettere (et usannsynlig stort pluss for meg) men mangler mange artige (men ikke så viktige) funksjoner (ta bilder, bluetooth). SE T610 er 2 cm høyere, 10 gram tyngre, men 0,4 cm tynnere enn SL55, den har også mye bedre standby-tid (noe som er greit). SL55 har 200 timer standby (ca 8 dager) mens T610 har 315 timer standby (ca 13 dager). Jeg heller egentlig litt mot SL55 pga. størrelsen og tyngden, men T610 har jo flere funksjoner og bedre standby. Siden begge to høres ca. like bra ut blir jeg nødt til å høre på subjektive preferanser, så kom med dem! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SL55 kan da ta bilder den, kameraet koster 5-600,- og da får du bilder med dobbel oppløsning i forhold til de på T610, i tillegg til at SL55-kameraet har blitz.

 

Synes du T300 er treg på SMS, bør du styre unna T610, den er nemlig også treg.

 

Må du ha bluetooth velger du T610, vil du ha en lekker mobil du garantert blir fornøyd med velger du SL55. Er endel brukere som har problemer med T610, SL55 er bortimot problemfri :smile:

 

De største fordelene med SL55 er at den har mye bedre minne enn T610 og du kan oppgradere firmware selv, Siemens legger ut til nedlasting på my-siemens.com 8)

Lenke til kommentar

B0hemen: at T610 er testvinner i tester der man bare sammenligner spesifikasjoner er greit nok, men enkelte tester går litt dypere.

 

T610-test: http://mobile.burn.com/review.jsp?Id=391 (der slakter man T610)

ITAvisens 'display i sol-test': http://www.itavisen.no/art/1301443.html (T610 kommer svært dårlig ut der...)

Test av alle java-mobiler: http://www.jbenchmark.com (T610 kommer dårligst ut av samtlige java-mobiler...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
CosworthPower: stanby er hvor lenge den kan stå på uten SIM-kort. Regner med du har SIM-kortet i. SL55 har jo (enda) dårligere batteri.

 

DuTTZi: skjerm, batteri, BT, mophun. Rett og slett en tesvinner.

 

http://itavisen.no/art/1288569.html

http://www.amobil.no/index.php?article=817...7&visual=1&id=2

 

Lykke til. Tror nok du blir fornøyd uansett.

testvinner angående skjerm ?

For det første er fargene litt blasse og utvaskede, og den 16-bits fargedybden kommer ikke skikkelig til sin rett. For det andre er skjermen så godt som ubrukelig i sollys og andre former for skarp belysning, noe som undertegnede kan skrive under på at passer svært dårlig for sesongen. for å være helt ærlig så synes jeg det ikke høres så positivt ut med en telefon som er ca ubrukelig i sollys og andre former for skarp belysning..

den kan skryte av fet fargedybde ja, geforce fx 5800 ultra skrøt av 500mhz ddr2, det gav lite igjen..

blasse og utvaskede farger, display som er tilnærmet ubrukelig i sollys og andre former for skarp belysning..

 

samtidig slakter de jo nærmest telefonen når de sier den er et mareritt å skrive meldinger med...

samtidig snakker de negativt om dårlig minneplass.

 

unnskyld at jeg sier det, men virker det kanskje ikke litt som om testeren ved amobil er litt fan av SE ?

jeg synes det er viktigere med en skjerm som faktisk fungerer i alle slags situasjoner, ikke kun når det er mørkt nok i rommet..

skru av lyset, jeg prøver å skrive en melding..

samtidig kommenterer de at skjermen har blasse og utvaskede farger..

den er et mareritt å skrive meldinger med, rent generelt TREG.

kjip minneplass..

 

er ikke de tingene ovenfor viktigere enn at telefonen har BT, tar standard bilder i forhold til de andre, og har morsomme spill ( noe som alle telefonene uten problemer kan få )

fatter ikke hvorfor denne telefonen ble testvinner

Lenke til kommentar

Slikt som dette hører vel egentlig inn under "Diskutere artikler", men ok, jeg skal ihvertfall svare for meg.

 

Har fått en del negative tilbakemeldinger på testen av T610, blant annet fordi mange reagerte på at jeg ga en sekser til en telefon med en del mangler (treg sms, svak skjerm og lite minne). Jeg står på min side fremdeles på at T610 er en sekser-telefon, og en telefon jeg vil anbefale de fleste, og det har ingenting med at jeg er Sony Ericsson fanboy.

 

Her er stikkordene 'totalvurdering' og 'pris'. Jeg satt igjen med et ensidig inntrykk av kvalitet og kreativitet etter at jeg hadde testet T610, og selv om ikke alle elementer ved telefonen var perfeksjonerte til minste detalj var helhetsinntrykket mitt ensidig positivt. Telefonen er rett og slett banebrytende i forholdet mellom funksjoner og pris, og gir veldig mye mer for pengene enn noen annen telefon på markedet.

 

Da jeg følte at dette mer enn veide opp for telefonens enkelte mangler, valgte jeg å gi telefonen vår hittil beste karakter i min rent subjektive totalvurdering. Men jeg har også presisert de manglene som er, både i konklusjonen og i selve teksten, slik at man selv kan gjøre seg opp en mening om mobiltelefonen ut fra egne kriterier.

 

Jeg vil allikevel selvsagt ha tilbakemeldingene jeg har fått i bakhodet når jeg i fremtiden setter karakterer på mobiltelefoner jeg tester.

Lenke til kommentar
Telefonen er rett og slett banebrytende i forholdet mellom funksjoner og pris, og gir veldig mye mer for pengene enn noen annen telefon på markedet.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan si noe slikt. Finnes bedre mobiler enn T610 som også er billigere, hvilke funksjoner er det du mener T610 har som gjør den banebrytende i forhold til den relativt stive prisen?

 

Å gi en såpass dårlig og mangelfull mobil 6 i test gjør at du maler deg selv inn i et hjørne når du skal teste fremtidige mobiler som er mye bedre enn T610. Hva har du tenkt å gi en mbil som er mye bedre?

 

Hadde vært bedre med poengutdeling i stedet for terningkast. Ubegrenset med poeng, slik ITAvisen bruker. 6'ern til T610 blir stående til neste år også, når det kommer mobiler som i forhold til T610 kanskje bør få terningkast 11 eller 12... En annen mulighet er å fjerne all form for ranking og bare skrive en test, så får leserne gjøre opp sin egen formening.

Lenke til kommentar
Telefonen er rett og slett banebrytende i forholdet mellom funksjoner og pris, og gir veldig mye mer for pengene enn noen annen telefon på markedet.

 

Jeg forstår ikke hvordan du kan si noe slikt. Finnes bedre mobiler enn T610 som også er billigere, hvilke funksjoner er det du mener T610 har som gjør den banebrytende i forhold til den relativt stive prisen?

 

Minste og letteste kameratelefonen på markedet, 128x160 pikslers skjerm, Mophun, HSCSD, GPRS Klasse 8, Blåtann, fullverdig MMS, trippelbånd, usedvanlig morsomt og enkelt kamera og opp til 14t taletid og 315t standby. Alt dette i en pakke til 3500,- vil jeg kalle forholdsvis unikt, ja... 8)

 

Å gi en såpass dårlig og mangelfull mobil 6 i test gjør at du maler deg selv inn i et hjørne når du skal teste fremtidige mobiler som er mye bedre enn T610. Hva har du tenkt å gi en mbil som er mye bedre?

 

Hadde vært bedre med poengutdeling i stedet for terningkast. Ubegrenset med poeng, slik ITAvisen bruker. 6'ern til T610 blir stående til neste år også, når det kommer mobiler som i forhold til T610 kanskje bør få terningkast 11 eller 12... En annen mulighet er å fjerne all form for ranking og bare skrive en test, så får leserne gjøre opp sin egen formening.

 

Der er vi enige. Det er derfor vi bruker en fri poengskala akkurat som ITavisen, og genererer terningkastene våre ut fra dette. T610 vil gradvis få et dårligere terningkast etterhvert som andre mobiltelefoner kommer ut på markedet, og vil sannsynligvis dyttes ned til en femmer av den neste sekser-telefonen som måtte komme innom testlaben. Skulle den derimot gå ned i pris, vil dette kunne føre til at den stiger igjen (og motsatt).

 

Dette på samme måte som eksempelvis Samsung S100 har gått ned fra terningkast 5 til 4 etterhvert som bedre telefoner har kommet på markedet, og på samme måte som Panasonic GD87 har steget fra terningkast 3 til terningkast 4 ettersom den har falt i pris.

 

Hver gang vi oppdaterer testdatabasen for å ta hensyn til prisendringer og nye testprodukter som har kommet inn, annonseres dette på forsiden.

 

Årsaken til at vi bruker terningkast istedenfor kun enkelt og greit å oppgi poengene, er at vi følte ITavisens system var lite brukervennlig og intuitivt., og fordi vi tror at folk flest har adskillig mer forståelse for terningkast enn vilkårlige poengsummer.

Lenke til kommentar

Minste og letteste kameratelefonen på markedet, 128x160 pikslers skjerm, Mophun, HSCSD, GPRS Klasse 8, Blåtann, fullverdig MMS, trippelbånd, usedvanlig morsomt og enkelt kamera og opp til 14t taletid og 315t standby. Alt dette i en pakke til 3500,- vil jeg kalle forholdsvis unikt, ja... 8)

 

Hva med dårlig java, treg SMS, ubrukelig display i sterkt lys, dårlig filsysten, mangel på høyttalerfunksjon, dårlig RF, magnet for fingeravtrykk osv... Er unikt det også, men ikke i positiv betydning. Slike ting burde da telle minst like mye på totalvurderingen som de funksjonene du nevnte.

 

Finnes mobiler med GPRS klasse 10 på markedet (som S55).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

stiller meg temmelig enig med molna i denne saken..

samt at jeg personlig mener at de feilene du har nevnt er grove feil..

at skjermen praktisk talt er ubrukelig ute i solen samt under all form for "sterk" belysning gjør jo at telefonen praktisk talt er ubrukelig ute..

skal jeg skrive sms ute så vil jeg gjerne slippe å skrive med en hånd mens den andre dekker for skjermen slik at jeg ser hva jeg skriver, eller slik at jeg må springe i skyggen for å benytte meg av telefonen..

slikt burde gi et kraftig minus..

samme gjelder det med TREG responstid under skriving av sms, dette går mer på allmennheten med tanke på at de fleste har en økende tendens til å skrive en god del sms..

molna har gjort en god jobb med å dekke alt annet :woot:

 

pleier å være fornøyd med testene dine, men det overrasker meg at du lar slike grove feil ha null påvirkning på selve poengsummen, annet enn at du skriver det i konklusjonen, telefonen har grove feil, men fortjener 6.

motoren på bilen fusker konstant, de elektriske vinduene fungerer ikke, speedometeret viser konstant 49kmt, men skinnsetene er utrolig deilig å sitte i, terningkast 6.

 

sorry ass,men de feilene som nevnes er såpass grove, og de går også utover ca alle som bruker mobilen, mens det du skriver som positivt er noe som ikke gjelder for alle, for det er ikke alle som benytter seg av det.

hva er så positivt med en 128*160 pikslers skjerm som er ubrukelig ute ?

kunne ikke gitt mindre f om telefonen har den beste oppløsningen noensinne, de mest fantastiske fargene osv så lenge den er totalt ubrukelig utendørs, det er en mobil telefon ikke en hus-telefon...

Lenke til kommentar

Vel, det blir som sagt en individuell vurdering av hva du vektlegger i en telefon, men jeg ser jo for all del at jeg er i mindretall i denne debatten og vil ta det til etterretning når jeg i fremtiden gir karakterer.

 

Det er viktig at vi som tester og leserene har en felles forståelse for hva en sekser på terningen betyr, slik at vi "snakker samme språk". Jeg har rett og slett vurdert en 6er-telefon som en telefon som er helt i toppklasse på de fleste funksjoner og som tilbyr veldig mye for pengene, men forstår det som at den gemene oppfatning er at en 6er er en tilnærmet "perfekt" telefon uten feil eller mangler.

 

Vil som sagt ta dette til etterretning i fremtidige tester.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...