Gå til innhold

Har lyst å begynne med filmredigering.


Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier så har jeg lyst til å begynne med filmredigering, men jeg kan ingen ting fra før. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Jeg har sett noen videoer om programmet Action essentials 2, er dette et program som kan brukes for å redigere film eller inneholder programmet bare effekter og så må man redigere i et annet program f.eks. After Effects. Som sagt, jeg kan ingenting så jeg håper noen kan svare meg. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok en tråd for meg! Gleder meg skikkelig til å få nytt videokamera i mai (konfirmasjon).

 

Faktiskt så vurderte jeg å lage en likedan tråd tidligere idag, men tok det tilbake etter anskaffelse av Adobe Aftereffects. Nå skal jeg bare lære meg dette (har ikke fått brukt det skikkelig enda) og holde meg oppdatert.

 

Hvis Action essentials 2 kunne være noe intressant så prøver jeg det ut!

Endret av Grøgger
Lenke til kommentar

Som emnetittelen sier så har jeg lyst til å begynne med filmredigering, men jeg kan ingen ting fra før. Håper noen kan hjelpe meg.

 

Jeg har sett noen videoer om programmet Action essentials 2, er dette et program som kan brukes for å redigere film eller inneholder programmet bare effekter og så må man redigere i et annet program f.eks. After Effects. Som sagt, jeg kan ingenting så jeg håper noen kan svare meg. ;)

 

Action essentials 2 er ikke et redigerings program. Det er en samling av Stock-footage for å trene på å jobbe med video effekter i After Effects.

 

Mange amatører bruker After Effects for ren video redigering, men det er egentlig en effekt redigerings kompanjongen til Premiere Pro.

 

Skal du lære deg redigering ordentlig fra grunnen av så er de to beste programmene å velge mellom; Adobe Premiere Pro CS5 eller Sony Vegas i en av dets nyere versjoner. Eller Final Cut Pro hvis du er på Mac.

 

For å få inntrykk av og begynne å lære om redigering (workflow) i et av de to programmene så er det best å google Premiere Pro tutorials videos eller det samme søket på Sony Vegas.

 

Det finnes enklere og billigere program sånn som Adobe premiere Elements og Pinnacle og flere. Får å få en innføring i video redigerings basis, så er Windows Movie Maker, eller iMovie hvis du er på Mac veldig enkle basisprogram og fine og starte med. Dessverre er den nye Windows Live Movie Maker 2011 versjonen forandret fra den originale Movie Maker versjonen og de forandringene gjør at det ikke er like brukbart for innføring i tradisjonell redigering med timeline, så skaff den gamle XP versjonen..

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:. Så jeg kan f.eks. bruke After Effects for å redigere og så Action Essentials eller noe sånt for å få flere effekter tilgjengelig.

 

Og et spørsmål til deg Grøgger, hvor mye ga du for After Effects, eller tok du den billige veien gjennom Piratebay.

Hypotetisk sett så ville jeg valgt Piratebay. Skjønner du? :innocent:

Endret av Grøgger
Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:. Så jeg kan f.eks. bruke After Effects for å redigere og så Action Essentials eller noe sånt for å få flere effekter tilgjengelig.

 

Og et spørsmål til deg Grøgger, hvor mye ga du for After Effects, eller tok du den billige veien gjennom Piratebay.

Hypotetisk sett så ville jeg valgt Piratebay. Skjønner du? :innocent:

 

Så det er dere som er grunnen for at jeg må betale 17k for mine redigerings-programmer.

Lenke til kommentar

Takker for svar :thumbup:. Så jeg kan f.eks. bruke After Effects for å redigere og så Action Essentials eller noe sånt for å få flere effekter tilgjengelig.

 

Og et spørsmål til deg Grøgger, hvor mye ga du for After Effects, eller tok du den billige veien gjennom Piratebay.

Hypotetisk sett så ville jeg valgt Piratebay. Skjønner du? :innocent:

 

Så det er dere som er grunnen for at jeg må betale 17k for mine redigerings-programmer.

Akuratt, 17k! Tror du jeg har lyst til å betale så mye?

Lenke til kommentar

Burde man gå rett på profesjonelle programmer eller er det envirkelig stor forskjell om man begynner med basisprogrammer?

Selvsagt bør man begynne fra grunnen av og lære å krype før man lærer å gå. Men fjortiser tror gjerne at de er verdensmestere med en gang, og når de i tillegg har tilgang på stjålet programvare og ikke behøver å tenke på utgiftene, begynner de gjerne med de mest avanserte programmene og mister deretter raskt interessen for videoredigering fordi de ikke skjønner en dritt. Uansett blir jo ikke amatørfilmer bedre av profesjonell programvare, for innholdet er jo det viktigste, ikke hva man har brukt til å trimme hvert enkelt kutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde man gå rett på profesjonelle programmer eller er det envirkelig stor forskjell om man begynner med basisprogrammer?

Selvsagt bør man begynne fra grunnen av og lære å krype før man lærer å gå. Men fjortiser tror gjerne at de er verdensmestere med en gang, og når de i tillegg har tilgang på stjålet programvare og ikke behøver å tenke på utgiftene, begynner de gjerne med de mest avanserte programmene og mister deretter raskt interessen for videoredigering fordi de ikke skjønner en dritt. Uansett blir jo ikke amatørfilmer bedre av profesjonell programvare, for innholdet er jo det viktigste, ikke hva man har brukt til å trimme hvert enkelt kutt.

Det er ikke så "selvsagt" som du tror det er. F.eks hvis det finnes tutorials eller lignende.

 

Ikke tro at du kan kalle meg fjortis bare fordi jeg stiller et spørsmål som du syns er tåpelig. Skal du komme med spydige utspill, ber jeg deg om å ikke svare meg.

Endret av Grøgger
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale både mathiasxx9494 og Grøgger om å starte med et lett program først. Windows Moviemaker er en bra plass å starte. Jeg startet der. Det var først etter 6-12 måneder at jeg flyttet over til noe mer avansert. Innen da hadde jeg lært meg hvordan videoredigeringsprogram fungerte. Jeg innså også hvilke begrensninger Windows Moviemaker hadde.

 

Du må nok lære deg å krype før du kan gå. Hvis du prøver å gå med en gang kommer du til å tryne mange ganger først.

Lenke til kommentar

Det er ikke så "selvsagt" som du tror det er. F.eks hvis det finnes tutorials eller lignende.

Ikke tro at du kan kalle meg fjortis bare fordi jeg stiller et spørsmål som du syns er tåpelig. Skal du komme med spydige utspill, ber jeg deg om å ikke svare meg.

Det var ikke fordi du stilte et spørsmål jeg syntes var tåpelig at jeg brukte uttrykket fjortis, for jeg syntes ikke det var så tåpelig. Men det sto noe om kamera som konfirmasjonsgave, og konfirmanter er gjerne i 14-årsalderen. For øvrig var mine betraktninger generelle og gjaldt ikke deg spesielt.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale både mathiasxx9494 og Grøgger om å starte med et lett program først. Windows Moviemaker er en bra plass å starte. Jeg startet der. Det var først etter 6-12 måneder at jeg flyttet over til noe mer avansert. Innen da hadde jeg lært meg hvordan videoredigeringsprogram fungerte. Jeg innså også hvilke begrensninger Windows Moviemaker hadde.

 

Du må nok lære deg å krype før du kan gå. Hvis du prøver å gå med en gang kommer du til å tryne mange ganger først.

Da gjør jeg det, noe å anbefale? Skal ta meg en titt på gratisprogrammer fra Jarik sitt inlegg.

 

Det er ikke så "selvsagt" som du tror det er. F.eks hvis det finnes tutorials eller lignende.

Ikke tro at du kan kalle meg fjortis bare fordi jeg stiller et spørsmål som du syns er tåpelig. Skal du komme med spydige utspill, ber jeg deg om å ikke svare meg.

Det var ikke fordi du stilte et spørsmål jeg syntes var tåpelig at jeg brukte uttrykket fjortis, for jeg syntes ikke det var så tåpelig. Men det sto noe om kamera som konfirmasjonsgave, og konfirmanter er gjerne i 14-årsalderen. For øvrig var mine betraktninger generelle og gjaldt ikke deg spesielt.

Da unnskylder jeg. Følte det var negativt rettet mot bare meg (er faktisk 14 år) så jeg reagerte veldig defansivt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er en kopi av en tideligere post, fra et sted på forumet:

 

 

Du kan strengt tatt bruke alle slags filmmakere; alt kommer an på hvor avansert filmen skal bli. Du kommer ganske langt med MS Movie Maker for en kortfilm.

 

Skal filmen være lengre, kanskje på mer enn 3 minutter kan det være lurt å se på de semi-avanserte redigeringsprogrammene ala Adobe Premiere Elements, Pinnacle eller Vegas Movie Studio, eller linux-alternativene som eks.Open Shot.

Til felles har disse disse flere effekter og muligheten for å bruke flere lag.

 

Tenker du å lage en lengre film, kanskje spillefilm ville jeg selvsagt gått over til pro-versjonene. Både Adobe og Sony Vegas har dette, men da til en langt stivere pris. Her får du en drøss med innstillinger for fargejusteringer, effekter som kan finjusteres i det uendelige og mye mer snacks som jeg strengt tatt ikke tror du får bruk for i fotball-filmen din.

 

Som en Adobe patriot som jeg er, ville jeg gått for Adobe sin elements pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...