Gå til innhold

Elkjøp feil opplyste meg om Mac, nå får jeg ikke brukt den slik jeg skulle.


Anbefalte innlegg

Hallo kjære forumere : - D

 

I fjor sommer kjøpte jeg en 13´Macbook pro, og når jeg var på elkjøp for å bestemme meg for ny pc påpekte jeg at det bare var en lyd port. Så jeg spurte hvordan jeg kunne bruke både mic og headset samtidig, selgeren svarte da at jeg bare trengte å kjøpe et adapter slik at porten ble til lyd+mic. Ja vell tenkte jeg, da er det problemet løst, så jeg kjøpte macen.

 

Jeg spilte xbox på den tiden, derfor holdt det med den interne micen for å få lyd, men nå har jeg begynt å spille mer pc spill og bruke skype, og macen står tilkobla tven et stykke unna, derfor kan jeg ikke bruke den interne micen lenger. Så jeg bestemte meg for å gå til innkjøp av det adapteret som selgeren snakket om, men finner det ikke! Så jeg opprettet en tråd her på forumet og fikk bekrefta at det ikke er mulig å få kjøpt...

 

Skal gå ned til elkjøp i morgen og virke dum å spørre etter det adapteret. Når da den ansatte sier det ikke finnes, hva burde jeg gjøre?

Har jeg i det hele tatt noen retigheter nå som det har gått så lang tid?

Usb lydkort/DAC/headsett er ikke et alternativ fordi macen allerede kun har to usb porter og jeg har kjøpt et 3.5mm headset til 1600kr.

 

Sann til vanlig bruk er jeg ekstremt godt fornøyd med macen, men denne lyd porten er et stort problem for meg!

 

Edit:link til tråden om adapteret.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg ikke vil ha en hub er fordi da må jeg legge ut masse penger i en god lyd DAC (digital to analog converter), altså for å få god lyd til musikk. Dacen som sitter i macen er allerde veldig bra! en god dac ligger på rundt 2k og det er ikke aktuelt.

:)

Lenke til kommentar

Du trenger et av disse.

 

ptams.jpg

 

Bare gå ned til selgeren hos Elkjøp og be dem ta inn et til deg :)

 

Etter å ha sjekket litt rundt, kan eg si med ganske stor sikkerhet at en slik adapter ikke vil fungere. det er audio in/out på maskinen. Dvs at man kan bruke kontaktpunktet begge veier, men IKKE samtidig med en slik adapter.

 

Her har da ts blitt feilinformert av forhandler. Utfordringen er hvordan man skal gå frem i saken, eller om man skal la den ligge. Eg tror at butikken vil slå seg vrang på et hevingskrav, men hadde det vært min maskin så ville eg gått for et større prisavlag. Det kan jo være lurt å høre med forbrukerrådet hva dei anbefaler først.

Lenke til kommentar

Takker for svar, jeg sliter i tillegg med denne (bagatellen) med et problem med en annen pc. (startet en tråd om det, så bare for å gjøre det klart: jeg spammer ikke forumet med pc problemer.).

 

Uansett var jeg nede på elkjøp på torsdag og snakka faktisk med selgeren som solgte meg macen, jeg spurte han da om adapteret og måtte først forklare han hva jeg mente. Deretter når jeg sa at han/de/elkjøp sa at det bare var å kjøpe startet han å flakke med blikket og sa at han hadde gått tom på lageret. Så jeg spurte når de ville komme inn igjen, da svarte han at han hadde bestilt opp nye og at de ville være på lager om 14 dager. Så jeg spurte om prisen: 299kr, det syntes jeg var dyrt og han svarte da at det var orginal tilbehør fra apple (?).

Lefdal ligger noen hundre meter lengre ned, så jeg spurte han om de ville ha den på lager og det viste han ikke, men vi kunne dra ned å høre. Det gjorde vi (jeg og morfar), ble henvist til flere selgere men ingen hadde hørt om et slikt adapter, det eneste de klarte å fiske opp var en audiosplitter.

 

Jeg har bestemt meg for å dra tilbake til elkjøp om 2 uker, men i mellomtiden skal jeg gå ned til en ren apple forhandler og virke dum for å spørre om et slik adapter finnes.

Lenke til kommentar

Etter å ha sjekket litt rundt, kan eg si med ganske stor sikkerhet at en slik adapter ikke vil fungere. det er audio in/out på maskinen. Dvs at man kan bruke kontaktpunktet begge veier, men IKKE samtidig med en slik adapter.

 

Tror du må forklare dette litt nærmere her er iallefall slik jeg har forstått det.

 

Jacken til Mac har følgende kontakter fra tip til sleve:

 

1. Venstre audio

2. Høyre audio

3. Jord

4. Mic

 

Spitteren sender slik jeg har forstått det:

 

Venstre og høyre audio + jord til standard 3-pins jack.

Mic og jord til mic (også jack).

 

Men er det du sier at:

 

Mac-en har ikke denne funksjonen, men en vanlig kombinert jack utgang (3-pin) som ENTEN kan være mic eller audio men ikke begge på en gang?

 

Hvis dette er tilfellet har jo selger klart løyet til kunde. Men dette er vel noe en finner i Macens spesifikasjonsliste?

 

Jeg kjenner ikke spesielt til Mac, men vet at det finnes 4 pins jack kontaker som virker slik eg har beskrevet. Se plugg nr 2 i bildet.

 

ipodiphoneav-review-5.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Thorsen har rett.

Enig. MEN problemet ligger i at man får ikke begge deler med en adapter (med mindre det er USB). Om lyden skal gå inn eller ut er en instilling i Mac'ens "system preference" og her må man da bestemme hvilken vei lyden skal gå!

 

Nedenfor er et uttak fra brukermanualen til en 13" Macbook pro:

"If an audio device plugged into the audio port isn’t working

Unplug the audio device. Choose Apple () > System Preferences, and open Sound

preferences. In the Input pane, specify whether you want the port to be used for Sound

Input or Sound Output. Plug the audio device back in."

 

Dere kan også legge merke til at flere av adapterene er uorginale mac deler. Eg hadde ikke stolt på noe slikt til en mac.

 

Det kan jo kanskje være at et ipod headsett virker, men eg tviler på bakgrunn av bruksanvisningen fra Apple.

mac.bmp

Lenke til kommentar

Okei, jeg kjøper den. Det er tross alt Apple det er snakk om. :-)

 

Én løsning blir jo å bruke macens innebygde lydkort på lyd ut, og kjøpe en grisebillig usb-3,5mm på f.eks dealextreme.

 

16 kr

15 kr

12 kr

12.50 kr

 

Dere kan også legge merke til at flere av adapterene er uorginale mac deler. Eg hadde ikke stolt på noe slikt til en mac.

Det er bare tull. En ledning er en ledning.

 

EDIT: USB-kortet blir såklart til lyd inn!

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Forsåvidt. Be om avslag på pris, og krev at de gir deg alt du trenger for å få det til å funke ;)

Merk at selger ikke har sagt at dette skal fungere, han har sagt at man trenger et ekstra adapter for at det skal fungere. Hvis problemet er løselig ved å kjøpe ekstrautstyr kan det ikke anses som feilinformasjon - hvis problemet ikke er løselig med ekstrautstyr, hva er det da du mener selger skal gi ham?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...