Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Feil lønns- og trekkoppgave


majiiis

Anbefalte innlegg

Jeg fikk AAP-vedtak i oktober -10. Iløpet av behandlingstiden på AAP hadde jeg mottatt sosialstønad, ment som bidrag (dette står spesifisert i vedtak om sosialstønad). Beløpet mottatt i sosialstønad ble trukket fra beløpet jeg opprinnelig skulle hatt i AAP for månedene mellom søkstidspunktet (07.07.10) og innvilgelse av vedtak, og jeg fikk kun utbetalt mellomlegget. Mellomlegget ble skattet. Dette gikk automatisk for å slippe et eventuelt refusjonskrav.

 

Ifg. lønnsoppgaven har jeg fått kroner 68676 i AAP, men store deler av dette beløpet har altså vært sosialstønad i perioden mellom søkertidspunkt og innvilgelse av vedtak. Det er en vesentlig forskjell, ettersom sosialstønad ikke er skattepliktig. Totalt har jeg altså fått utbetalt et mye lavere beløp trekkpliktig inntekt enn det som står opplyst på lønns- og trekkoppgaven jeg har fått fra NAV. Det blir juridisk sett galt å sette alt under AAP i lønns- og trekkoppgaven, ettersom dette blir feil ifh. hva som reelt er mottatt av skattepliktig inntekt, mener jeg.

 

NAV har vist seg å være komplett umulige å snakke med angående dette, og skatteetaten kunne visst ikke gjøre noe før NAV tok grep. Så foreløpig sitter jeg med en sinnsyk baksmell. Hva skal jeg gjøre? :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den saken der tviler jeg på du kommer noen vei med. Realiteten er at du har hatt krav på (skattepliktige) AAP fra 07/07/10, og det er vel nettopp det du har fått innvilget og utbetalt. Mens søknaden ble behandlet har du midlertidig (07/07/10-oktober 10) fått utbetalt sosialstønad, men denne er krevd tilbake (motregnet i AAP du hadde krav på). Det eneste som er gjort feil er vel at det bare ble trukket skatt av differansen/mellomlegget, og dermed for lavt forskuddstrekk.

 

AAP gjelder fra den dato du har rett på det/søker om det, ikke fra den datoen NAV tilfeldigvis ferdigbehandler søknaden, og innvilges da med tilbakevirkende kraft tilbake til søknadsdato. Sosialstønad du har fått i mellomtiden (saksbehandlingstiden) er kun som et "forskudd" på AAP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...