pat2004 Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 Hei! Håper noen har peiling på bil her Har en Volkswagen Bora Highline 1.6 99-mod. For to uker siden hørte jeg en ulyd i bilen på høyre siden for motoren. Den økte med turtallet, men det var ikke sånn viftereim-lyd, mer mekanisk. Etter en lydsjekk på verksted mente de det kunne være dynamoen, men under en kjøretur hørte jeg en klonkelyd, og så var plutselig lyden borte. Etter det var det ikke mer å høre, men synes det var skremmende nok. Tok en ny fysisk sjekk på verksted, og fant ut at det var klimakompressoren(?) som hadde tatt kvelden. Klonkelyden var da en del fra den som hadde falt av. Denne kostet 8000 kr å fikse, så jeg har ventet med reparasjon. I ettertid har jeg hørt tre pip fra "systemet" når jeg starter motoren, og den røde varsellampen blinker(ikke lyser) kontinuerlig. I boka står det at er det for lite bremsevæske vil lampa lyse, men i mitt tilfelle blinker den altså, og det står det ingenting om. Dessuten er bremsetrykket normalt når jeg bremser. Lurer derfor på, kommer dette av den defekte klimakompressoren? Har også merket at drivstofforbruket er betydelig redusert. Kommer dette også av denne kompressoren? Takk for alle eventuelle svar
LiamH Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 (endret) Hei! Håper noen har peiling på bil her Har en Volkswagen Bora Highline 1.6 99-mod. For to uker siden hørte jeg en ulyd i bilen på høyre siden for motoren. Den økte med turtallet, men det var ikke sånn viftereim-lyd, mer mekanisk. Etter en lydsjekk på verksted mente de det kunne være dynamoen, men under en kjøretur hørte jeg en klonkelyd, og så var plutselig lyden borte. Etter det var det ikke mer å høre, men synes det var skremmende nok. Tok en ny fysisk sjekk på verksted, og fant ut at det var klimakompressoren(?) som hadde tatt kvelden. Klonkelyden var da en del fra den som hadde falt av. Denne kostet 8000 kr å fikse, så jeg har ventet med reparasjon. I ettertid har jeg hørt tre pip fra "systemet" når jeg starter motoren, og den røde varsellampen blinker(ikke lyser) kontinuerlig. I boka står det at er det for lite bremsevæske vil lampa lyse, men i mitt tilfelle blinker den altså, og det står det ingenting om. Dessuten er bremsetrykket normalt når jeg bremser. Lurer derfor på, kommer dette av den defekte klimakompressoren? Har også merket at drivstofforbruket er betydelig redusert. Kommer dette også av denne kompressoren? Takk for alle eventuelle svar Denne lampa har ingenting med AC-anlegget å gjøre. Det at den blinker og deretter slukker er helt normalt. Hvis den fortsetter å lyse/blinke indikerer dette enten slitte klosser, brudd i bremsevarsler-ledninger eller lite bremsevæske. AC-anlegget trekker mer drivstoff siden motoren får mer motgang når clutchen på kompressoren slår inn. Det vil øke forbruket, så ja, du bruker mindre drivstoff nå. Endret 16. mars 2011 av LiamH
pat2004 Skrevet 16. mars 2011 Forfatter Skrevet 16. mars 2011 Hei! Håper noen har peiling på bil her Har en Volkswagen Bora Highline 1.6 99-mod. For to uker siden hørte jeg en ulyd i bilen på høyre siden for motoren. Den økte med turtallet, men det var ikke sånn viftereim-lyd, mer mekanisk. Etter en lydsjekk på verksted mente de det kunne være dynamoen, men under en kjøretur hørte jeg en klonkelyd, og så var plutselig lyden borte. Etter det var det ikke mer å høre, men synes det var skremmende nok. Tok en ny fysisk sjekk på verksted, og fant ut at det var klimakompressoren(?) som hadde tatt kvelden. Klonkelyden var da en del fra den som hadde falt av. Denne kostet 8000 kr å fikse, så jeg har ventet med reparasjon. I ettertid har jeg hørt tre pip fra "systemet" når jeg starter motoren, og den røde varsellampen blinker(ikke lyser) kontinuerlig. I boka står det at er det for lite bremsevæske vil lampa lyse, men i mitt tilfelle blinker den altså, og det står det ingenting om. Dessuten er bremsetrykket normalt når jeg bremser. Lurer derfor på, kommer dette av den defekte klimakompressoren? Har også merket at drivstofforbruket er betydelig redusert. Kommer dette også av denne kompressoren? Takk for alle eventuelle svar Denne lampa har ingenting med AC-anlegget å gjøre. Det at den blinker og deretter slukker er helt normalt. Hvis den fortsetter å lyse/blinke indikerer dette enten slitte klosser, brudd i bremsevarsler-ledninger eller lite bremsevæske. AC-anlegget trekker mer drivstoff siden motoren får mer motgang når clutchen på kompressoren slår inn. Det vil øke forbruket, så ja, du bruker mindre drivstoff nå. Ok, da er det tydeligvis ikke forskjell på blinking og lysing i instruksjonsboka. Jeg sjekket også bremsevæskebeholderen idag etter denne posteringen, og den var faktisk litt lav, så da har du nok rett gitt Passer jo bra at det blir varmere i været nå da, siden AC-anlegget er "defekt". Det vil si det er jo egentlig ikke det heller, for det kommer varme ut når jeg tester det... Takk for svar!
gxi Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 Hvis du har lite bremsevæske, så fyll den så den er såvidt over minimum, og sjekk alle bremseklosser. Lite bremsevæske betyr èn av to ting: - Utslitte bremseklosser - Lekkasje Bremsevæske skal aldri forsvinne fra systemet, uansett, så noe er feil dersom det er for lite. Det hjelper ikke å bare fylle på og forvente at problemet er løst. Ang. AC-kompressoren, så brukes den bare til kjøling og avfukting, ingenting annet. Og den brukes bare når temperaturen er over 0 grader. De fleste AC-kompressorer nå om dagen er variable slik at de bruker ca. ingenting drivstoff før det blir skikkelig varmt, dvs. at med typisk norsk klima er det ubetydelig i lengden hvorvidt systemet er på eller ikke, men det gir selvsagt en enorm fordel på klimaet i bilen når det er vått eller varmt.
pat2004 Skrevet 30. mars 2011 Forfatter Skrevet 30. mars 2011 (endret) Hvis du har lite bremsevæske, så fyll den så den er såvidt over minimum, og sjekk alle bremseklosser. Lite bremsevæske betyr èn av to ting: - Utslitte bremseklosser - Lekkasje Bremsevæske skal aldri forsvinne fra systemet, uansett, så noe er feil dersom det er for lite. Det hjelper ikke å bare fylle på og forvente at problemet er løst. Ang. AC-kompressoren, så brukes den bare til kjøling og avfukting, ingenting annet. Og den brukes bare når temperaturen er over 0 grader. De fleste AC-kompressorer nå om dagen er variable slik at de bruker ca. ingenting drivstoff før det blir skikkelig varmt, dvs. at med typisk norsk klima er det ubetydelig i lengden hvorvidt systemet er på eller ikke, men det gir selvsagt en enorm fordel på klimaet i bilen når det er vått eller varmt. Tregt svar tilbake fra meg, men takk for svar Det er nok slitte bremseklosser eller lekkasje, og nå heller dessverre svaret mot lekkasje, for de siste dagene har jeg merket at pedalen må trykkes lengre inn før bremsinga slår inn. Bremseklossene blir jo ikke så fort slitt, ihvertfall er de ikke blitt det før, og jeg bremser ikke alltid SÅ hardt Ser for meg en dyr verkstedregning... I instruksjonsboka står det at kun en autorisert bilforhandler(les: Volkswagen) bør fylle på bremsevæske, men er det egentlig noe jeg kan gjøre selv, for å teste en eventuell lekkasje? Endret 30. mars 2011 av pat2004
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå