neminho Skrevet 16. mars 2011 Skrevet 16. mars 2011 Hei kjære bilvenner! Har saumfart diverse forum for å finne svar på mine problemer, men er tydeligvis ingen som har direkte de samme problemene om jeg har opplevd etter nyttår. For å få flest mulig presise svar har jeg bestemt meg for å legge alle kort på bordet. Jeg er ingen stor bil-kjenner når det kommer til det tekniske med biler, men vil si jeg kan gjennomsnittlig mye da jeg alltid har likt å skru. På forhånd vil jeg takke alle som tar seg tid til å lese om mine utfordringer og spesielt takk til dem som svarer til mine og kanskje andres fremtidlige utfordringer. Bil: Mitsubishi galant 97 GLX, stasjonsvogn. Dekk: Nokian H., type 7. (Nye for sesongen) Km: 248000 Parkering: Siste 2 årene har bilen hvert parkert utendørs, stort sett uansett vær. Bruker bilen hver dag, til skolen og jobb. Står parkert ute, her hvor jeg bor kan temperaturen variere alt fra -20 på vinterstid til rundt 20 grader på sommerstid, som gjør at den kan være alt fra en isklump til ferdig-oppvarmet og klar til bruk når jeg starter å kjøre. Vet at det ikke er bra å starte å kjøre bilen på kald eller mer frosset motor, men hverken jobben eller skolen tar hensyn til slikt(tydeligvis heller ikke han som bruker bilen til vanlig, som er undertegnede). Dette er noe jeg såklart kan ta mer hensyn til i framtiden. Uansett, så har jeg en rimelig solid oppoverbakke på tur til skolen, i denne bakken er det 80 sone, som igjen betyr at farten varierer til alt i underkant av 90/100 km/t. Den siste tiden har jeg opplevd en risting i bilen (spesielt forfra) når jeg trør på gassen i denne bakken (eller i andre bratte oppoverbakker i høy fart), det har også forekommet at bilen rister litt når jeg trør på gassen i høyere turtall i lavere gir på flat mark. Spesielt sjåfør gjennom gasspedalen av alle ting som kjenner det best! Men som sakt så rister hele bilen. Dette er jeg virkelig interessert i å finne ut av, kom gjerne med teorier på hva det kan være! Ellers har jeg hørt snikende knirking når jeg kjører over dumper, både fra overtrekket i bagasjerommet (tips om hvordan jeg skal få dette til å slutte å knirke, har vært i overskuelig framtid uansett vær), og trolig demperne (både framme og bak) i kalde temperaturer. Hva kommer det av at de kun knirker når bilen blir veldig kald? Av og til så knirker det når jeg svinger mot venstre, denne lyden kommer fra sentralt hold, høres nesten ut som det kommer fra under gearkassen. Styreledd om er blitt tørr, kondens eller burde jeg sjekke dette nærmere av en annen grunn? Clutchen er slitt, slurer når jeg trykker denne inn. Må byttes. Har dog nettopp strammet reima som hylte litt, fikk beskjed om at reima holder enda lenge av en tidligere verkstedsjef. Forstillingen er blitt litt skeiv etter en påkjørsel av en fortauskant som var dekket av snø, ristingen i oppoverbakkene startet lenge før dette. Hvordan skal jeg få sjekket ut hva som forårsaker skeivheten på en mest effektiv og ikke minst billig måte? Legger ikke skjul på at bilen er gammel, men har likevel løst å gjøre den i perfekt stand igjen uten å bruke for mye penger. Håper på mange svar som kan hjelpe meg i min vei! Takk for din tid og evt. svar!
Luske_Ludvig Skrevet 13. april 2011 Skrevet 13. april 2011 Hei kjære bilvenner! Bruker bilen hver dag, til skolen og jobb. Står parkert ute, her hvor jeg bor kan temperaturen variere alt fra -20 på vinterstid til rundt 20 grader på sommerstid, som gjør at den kan være alt fra en isklump til ferdig-oppvarmet og klar til bruk når jeg starter å kjøre. Vet at det ikke er bra å starte å kjøre bilen på kald eller mer frosset motor, men hverken jobben eller skolen tar hensyn til slikt(tydeligvis heller ikke han som bruker bilen til vanlig, som er undertegnede). Dette er noe jeg såklart kan ta mer hensyn til i framtiden. Uansett, så har jeg en rimelig solid oppoverbakke på tur til skolen, i denne bakken er det 80 sone, som igjen betyr at farten varierer til alt i underkant av 90/100 km/t. Den siste tiden har jeg opplevd en risting i bilen (spesielt forfra) når jeg trør på gassen i denne bakken (eller i andre bratte oppoverbakker i høy fart), det har også forekommet at bilen rister litt når jeg trør på gassen i høyere turtall i lavere gir på flat mark. Spesielt sjåfør gjennom gasspedalen av alle ting som kjenner det best! Men som sakt så rister hele bilen. Dette er jeg virkelig interessert i å finne ut av, kom gjerne med teorier på hva det kan være! Bilen skal tåle å bli brukt. Ristingen kommer av ubalanse på hjulene. Typisk er at det rister på enkelte hastigheter. Typisk rundt 70 km/t Dekke kan skyldes is inni felgen. Mest sannsynlig har et balanselodd falt av felgen. Ellers kan det være lamellfeil på dekket og bulk i felg eller is i felg. Ellers har jeg hørt snikende knirking når jeg kjører over dumper, både fra overtrekket i bagasjerommet (tips om hvordan jeg skal få dette til å slutte å knirke, har vært i overskuelig framtid uansett vær), og trolig demperne (både framme og bak) i kalde temperaturer. Hva kommer det av at de kun knirker når bilen blir veldig kald? Kan være en gåen foring eller løst eksosanlegg som skraper borti noe. Eller demperne. Dårlige dempere kan fryse kubb fast! Det er ikke moro. Clutchen er slitt, slurer når jeg trykker denne inn. Må byttes. Dette begynner å bli dyrt. Her kan det for gå 10000. Koster 20000 å bytte cluch på en Caravelle. Har dog nettopp strammet reima som hylte litt, fikk beskjed om at reima holder enda lenge av en tidligere verkstedsjef. Stemmer nok. Sjekk platen under motorrommet er på plass. -Småstein og reimer er ikke bra. Se etter sprikker og kutt i reimen. Sørg for å ha en i reserve. Ryker reimen i påsken, så er bilen ut av drift til over påske. Be awared! Du sier at senteret er åpent påskaften? Det stemmer, men ikke for Bilextra og Mekk. De gutta vet å ta ferie i påsken. Forstillingen er blitt litt skeiv etter en påkjørsel av en fortauskant som var dekket av snø, ristingen i oppoverbakkene startet lenge før dette. Hvordan skal jeg få sjekket ut hva som forårsaker skeivheten på en mest effektiv og ikke minst billig måte? Her er billigste måte (Afrikametoden): Legg en 2x4 (bein ) på utsiden mellom for og bakhjul på begge sider samtidig. Mest sannsynlig er noe slått skeivt og må byttes. Anbefalt metode: Lever bilen på verksted. Legger ikke skjul på at bilen er gammel, men har likevel løst å gjøre den i perfekt stand igjen uten å bruke for mye penger. Håper på mange svar som kan hjelpe meg i min vei! Dette er det evige spørsmålet. Når er det på tide å dra til dyrlegen for å sette sprøyten. Du må gjøre en totalkostnadsanalyse på hva det koster å sette bilen i stand. En Eu-kontroll er et greit sted å begynne. Du har ikke skrevet noe om hvor rusten bilen er og hvor mye utstyr. Dersom du har en V6 med AC, skinn og rustfri, så er det nok verdt å sette bilen i stand. Magefølelsen min tilsier at i dette tilfellet er det ikke verdt å spandere EU en gang. Det finne en mengde biler på finn.no som koster mindre enn reparasjon av din bil. In the bottom of the line, så må du bestemme deg for hvilket biludsjett du vil legge deg på. Har du lagt listen med V6 og skinn, så må du stå løpet ut. -Dersom du derimot har en 1.8, så kan du oppsøke nærmeste skrotstasjon med et stort smil og takke for et langt og billig bilhold. Jeg ble glad for at du ikke nevnte at ABS-lampen lyser. For Bremser og ABS er dyrt på de bilene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå