Gå til innhold

241v i stikkontakten. Grunn til bekymring?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært plaget med at lyspærene går veldig ofte i en leilighet jeg leier nå, så jeg tok å målte spenningen i stikkontakten med et helt vanlig multimeter. Fikk da opp 240-241V. Regner med at dette er grunnen til at pærene går? Men er det grunn til bekymring når det gjelder andre ting? TV, PS3, datamaskiner, ladere osv osv..

 

Om jeg bruker noen pærer med høyere watt styrke, og monterer på en dimmer for å få samme lyset, da er jeg vel kanskje kvitt problemet med at pærene går så ofte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja du kan jo ringe ditt lokale E-verk, men jeg mener å huske at det er innen for marginene som stilles :)

Er ikke sånn at alt må ha nøyaktig 230v.

Utstyr er stort sett beregnet for 220-240V. Står påstemplet på de fleste ting.

Du vil løse problemet ved å montere dimmer ja.

Lenke til kommentar

Det meste skal nok tåle de spenningene. Det stemmer at dette går utover levetida til lyspærene.

Monter dimmer, så varer de enda lenger enn om spenninga var 230v.

Husker ikke hva feilmarginer kraftlaget har lov til å ha. Kontakt de og hør om det er noe de kan gjøre med det.

Lenke til kommentar

Lyspærer lyser litt sterkare og varer nokre timar mindre om dei får tilført høgare spenning, men det er ikkje nødvendigvis det som er problemet ditt. Spenning frå 220 til 240 i eit hus er ikkje uvanleg, det meste av elektrisk utstyr bryr seg ikkje. Stort sett er det transformatorer og likerettarar som omformer det til 12V DC eller liknande. Forholdet blir så lite at forskjellen kanskje er 0.1 volt ut til komponentane.

 

Glødelamper er sårbare for vibrasjon, det kan være eit problem i enkelte hus, spesielt lamper som er montert i tak med ein etasje over. Du kan for eksempel gjere eit forsøk ved å montere to identiske pærer, ei i taket og ei i ein lampe på eit bord med ei pute under eller noko sånt for å dempe bortimot all vibrasjon. Så ser du kva for ei som varer lengst.

 

Er det spotpærer du har eller vanlege glødepærer? Sparepærer blir ikkje påvirka av vibrasjon på samme måte, så det kan være eit alternativ.

Lenke til kommentar

Bor selv i eldre bolig og har målt spenningen i stikk. Jeg får 245 volt på det meste og det er ikke noe problem. Alle ting beregnet på tilslutning til norske stikkontakter har en toleranse som gjør at du ikke vil få særlige problemer før spenningen kryper opp mot 255-260. Selv da overleve det meste vil jeg tro.

 

Hva pærene din angår så har jeg samme problemet, men kun enkelte steder. I vindfanget, gangen og trappeoppgangen ryker pærene fort, men dette er også de stedene som er mest utsatt for vibrasjoner.

Som tidligere nevnt i tråden her så er glødepærer sårbare for vibrasjoner, særlig når de er varme. Er det mye åpning og lukking av dører, tramping i trapper etc. så ryker de fortere.

Har løst problemet med sparepærer i vindfanget, og LED i trappeoppgangen.

I gangen har jeg rett og slett bare sluttet å lukke dørene så brutalt som før og pærene der lever lenger :p

 

Kjør testtrikset til Zeph og se om det er vibrasjonene som knekker pærene dine.

Lenke til kommentar

Stemmet det at jeg har glødepærer, og at de er montert i tak, og at jeg har en bebodd etasje over meg. Men naboene over oss, tramper og bråker lite. Pluss at han sier at de har samme problemet.

 

Nå vet ikke jeg hva som skjer når en glødetrådspære går til vanlig, men det har faktisk hendt flere ganger at den levner til live igjen ved å kakke på den, da kanskje med litt mer lysstyrke, før den går forgått noen minutter/dager etterpå. Så mulig det er vibrasjoner likevell :dontgetit:

 

Vil en dimmet pære med høyere watt-styrke ha større toleranse for vibrasojner da? :p

Lenke til kommentar

240v er helt normalt.

 

Man må opp i 250-260v++ før man kan håpe på å komme noen vei hos el verket med å klage.

 

Og 240v er en spenning som nesten enhver bolig som ligger nærme transformatoren til el verket vil ha.

 

Så om lyspærene dine går unormalt ofte.

 

Så vil jeg heller tro at det er andre årsaker.

For levetidsreduksjonen ved bare 240v skulle være ubetydelig.

 

Et alternativ kunne være store spenningsvariasjoner.

Det sliter mer på pærene enn litt høy spenning.

 

Blinker det mye i lyset?

 

Men du ville normalt merket spenningsvariasjoner på annet utstyr også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...