Gå til innhold

Utbytting av Hovedkort


Karken

Anbefalte innlegg

Hei, mitt hovedkort har sluttet å fungere, så jeg skal erstatte det med et nytt hovedkort av samme type(ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3). Siden jeg skal erstatte dette med et nytt av samme type, må jeg reinstallere systemet (Win 7) eller noe? Blir ting jeg har lagret på dataen slettet, og jeg må legge inn alt på nytt?

 

I så fall, er det noen spesielle metoder for å forhindre dette, uten å ødelegge noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Det skal gå an og bytte hovedkort uten å reinstallere systemet, men da må du fjerne alle driverene til hovedkortet du har nå, og installere de nye til det nye.

 

Den beste måten som jeg har brukt av å reinstallere os, eller og installere nye drivere uten formatering, var reinstalleringen.

 

Det er ikke værre enn å ta backup av disken. Skal også gå an og lage en ny partisjon, og legge alle filene du vil ha over på den, og installere windows på den andre partisjonen, men da må du velge riktig partisjon under installering, om ikke, blir alt borte...

 

Har også hørt om noen som har installert windows på nytt uten å miste alt, men hvordan dette fungerer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Nå har hovedkortet jeg har fra før gått til h*lvete, så jeg får ikke startet pc'en i hele tatt. Får derfor ikke tatt backup av noe jeg har på den.

 

Installere drivere på det nye hovedkortet? Ved hjelp av en annen maskin, eller etter at jeg har byttet ut det gamle hovedkortet (på den nye maskinen)?

Lenke til kommentar

Om det er samme modell, så skal man ikke trenge å bytte drivere nei. Trodde du hadde kjøpt et nytt hovedkort som ikke var likt det gamle. Men da skal det gå fint :)

 

Jeg skal bytte cpu, ram og hovedkort (fra C2D til SB) klarer jeg denne operasjonen uten å reinstallere OS'et?

 

Har tonnevis av programmer som jeg ikke vil installere på nytt, og kan ikke så mye om diskpartisjonering :/

Lenke til kommentar

Du kan vel bytte, men ikke regn med at systemet vil være stabilt. Da må du isåfall installere driverene til det nye hovedkortet, og fjerne de fra det gamle hovedkortet. Det skal fint gå an og bytte hardware uten å formatere, men da må du fjerne gamle drivere og legge inn nye. Byttet selv hovedkort i en gammel maskin for en stund siden, til et annet et, fungerte fint å bare bytte driverne.

 

Men den beste løsningen jeg har prøvd, er å reinstallere systemet.

Lenke til kommentar
Jeg skal bytte cpu, ram og hovedkort (fra C2D til SB) klarer jeg denne operasjonen uten å reinstallere OS'et?

 

Har tonnevis av programmer som jeg ikke vil installere på nytt, og kan ikke så mye om diskpartisjonering :/

Tviler på at det vil gå. Du må nok dessverre reinstallere systemet. Du kan jo alltids prøve å starte opp systemet med det nye hovedkortet, men etter all sannsynlighet vil ikke Windows klare å starte, og da er det nok bare å reinstallere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...