Gå til innhold

Trafikalt grunnkurs - Hva går det ut på?


bisken123

Anbefalte innlegg

Det er snart at jeg skal på trafikalt krunnkurs, og lurer på: Hva gjør man? Er det eksamen/ prøve på slutten av kurset? Jeg har hørt at kurset varer i 17 timer, er det over hele lande?(Jeg skal ta det i Bodø området)

 

Blir gla om noen her kan si meg hva kurset gikk ut på, og hvor i landet du bor :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg tok det for fire år siden eller noe slikt, så var det i hvert fall en teoridel som fungerte som typiske timer på ungdomsskolen og videregående, en førstehjelpsdel der vi blant annet simulerte en ulykkke og til slutt mørkekjøring der man sitter i en bil å kveldstid mens kjørelæreren kjører. Ingen eksamen - man får bestått så lenge man deltar.

Lenke til kommentar

Man lærer om sikkerhet, førstehjelp, hvordan man skal kjøre og slikt, bare teori altså. Ingen prøve på slutten nei, det kreves bare at man stiller opp i alle timene. Husker ikke nøyaktig hvor mange timer det var, men vi hadde det etter skolen i 3 dager, tror det var snakk om en 4-5 timer eller noe slikt. (hver gang altså)

 

Bor i Rogaland.

 

og til slutt mørkekjøring der man sitter i en bil å kveldstid mens kjørelæreren kjører

Er ikke det valgfritt? Trodde man bare trengte det om man skulle øvelseskjøre om vinteren eller noe slikt, kjørelæreren vår sa noe sånt.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Man lærer om sikkerhet, førstehjelp, hvordan man skal kjøre og slikt, bare teori altså. Ingen prøve på slutten nei, det kreves bare at man stiller opp i alle timene. Husker ikke nøyaktig hvor mange timer det var, men vi hadde det etter skolen i 3 dager, tror det var snakk om en 4-5 timer eller noe slikt. (hver gang altså)

 

Bor i Rogaland.

 

og til slutt mørkekjøring der man sitter i en bil å kveldstid mens kjørelæreren kjører

Er ikke det valgfritt? Trodde man bare trengte det om man skulle øvelseskjøre om vinteren eller noe slikt, kjørelæreren vår sa noe sånt.

 

Du kan faktisk ta lappen uten å ha hatt mørkekjøring, men da er førerkortet bare gyldig i noen måneder, du får utsendt nytt når du tar mørkekjøring som er gyldig til du fyller hundre.

Endret av Sveern
Lenke til kommentar
og til slutt mørkekjøring der man sitter i en bil å kveldstid mens kjørelæreren kjører

Er ikke det valgfritt? Trodde man bare trengte det om man skulle øvelseskjøre om vinteren eller noe slikt, kjørelæreren vår sa noe sånt.

Mørkekjøring er obligatorisk. Da jeg tok A1-lappen på sommertid for to år siden, så måtte jeg ta mørkekjøring innen februar for å fremdeles ha ett "oppdatert" sertifikat.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre når du vil, men førerkortet ditt har bare gyldighet i noen måneder, dette er så folk kan ta førerkortet på sommern, og mørkekjøringa på vintern.

Prisen avhenger av kjøreskolen, men 1000-1500 kroner ca. Du gjør det unna på en kveld, tar vel et sted mellom 2-4 timer, er en teoridel og en del hvor du sitter på med kjørelærern og sier når han skal slå lysa av og på...

 

Jeg har et spørsmål, de pleier å legge mørkekjøring inn i trafikalt grunnkurs om vintern, men hvortid slutter de om våren? Skal begynne på kurset 22. Mars, er veldig usikker på om jeg får med mørkekjøring.

Vil tro de kjører det da, men er bare å ta en telefon til kjøreskolen det...

Lenke til kommentar

Jeg har en spørsmål som ikke egentlig har med dette emnet å gjøre. Er det lov å øvelseskjøre med tilhenger (har ikke B lappen)? Hvis det er er, hvor stor/tung henger kan man dra?

Jeg regner med at du kan kjøre henger med de begrensningene som gjelder for klasse B.

 

Hvor mange er det lov å ha i bilen når noen øvelseskjører?

Så mange som bilen er godkjent for.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...