Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fjerne asfalt, legge plen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal igang med å fjerne en del asfalt som skal erstattes med plen slik at vi får litt mer grønn hage.

 

Har ikke gjort noe slikt før, men har en viss formening om hva som må gjøres:

 

1. Skaffe asfaltsag + spett for å skjære/brekke opp asfalten.

2. Spa vekk eventuelt pukk under asfalt.

3. kjøre bort pukk og asfalt.

 

4. Legge kantstein langs den nye asfaltkanten.

 

5. fylle på med masse jord og planere der asfalten var.

6. legge ferdigplen

 

 

Noen som har gjort dette før, eller har kommentarer til planen min? Noe jeg har oversett, eventuelt bør være oppmerksom på?

 

Lurer spesielt på disse punktene:

3: Hvem tar imot slikt avfall? (bor i stavanger)

5: bør jeg ha en tung rulle e.l for å trykke sammen jorda? (usikker på hvor dypt dette kommer til å bli, avhengig av pukk-mengde) noen spesiell type jord som egner seg? Noe annet jeg bør ha på her? Viktig at drenering blir god da området er ganske flatt (kan det være nyttig med dreneringsrør under?)

 

på forhånd takk :)

 

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Planen din ser helt grei ut. Er ikke sikkert du trenger asfaltsag heller. En litt stor vinkelkutter med diamantblad fungerer forresten like greit (om du skulle trenge å sage). Ellers er slegge et fint redskap når du knekker opp asfalt. Vipp opp asfalten med spett og få en til å slå den med sleggen til den knekker.

 

Asfalt er spesialavfall, men jeg vet desverre ikke hvem som tar i mot slikt i Stavanger.

 

Når det kommer til plenen så er det som oftest ikke nødvendig med dreneringsrør, men dette kommer jo selvfølgelig veldig an på terrenget. Om du bruker godt med derenerende pukk (uten nullstoffer) under, så burde det holde. Legg gjerne fiberduk mellom pukklaget og jorden for å forhindre at det blander seg. Selv om området er flatt skulle det vel være mulig å lage litt fall på plenen. 2-3% hjelper på (vekk fra huset).

 

Om du velger ferdigplen eller å så kommer egentlig bare an på hvor mye penger du vil bruke og hvor raskt du trenger en ferdig gressmatte. Arbeidsmessig er det mer arbeid med ferdigplen, da grunnarbeidet er akkurat det samme.

 

Dette ble veldig generelt, er vanskelig å vurdere slike jobber uten å selv være der (særlig når det kommer til drenering).

 

Edit: Så først etterpå at du kun skal fjerne deler av asfalten, da trenger du selvfølgelig å sage. Nå vet jeg ikke hvor mange meter det er snakk om, men en asfaltsag blir fort overkill.

 

Vi har en slik på jobben, men den er sjeldent i bruk, som oftest bruker vi denne eller en vinkelsliper. Fordelen med asfaltsagen er at den spyler ut vann mens den sager så du ikke får samme støvproblem, i tillegg har den jo større blad som gjør at du kan sage tjukkere asfalt, men jeg tviler på det er snakk om mye mer enn 5 cm asfalt i hagen din.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Takk for alle tips.

 

Har sjekket med IVAR på Forus ang retur av asfalt, og det fikser dem ikke. Så jeg ringte litt rundt og fant Velde på Sviland (Sandnes) som tar 83 kr per tonn, mao ingen fare for å sprenge hagebudsjett her :) De har åpent på lørdager fra 8-13 hvis noen skulle trenge å vite det...

Endret av geirgp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...