Gå til innhold

Eldre gamere her?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vil først presisere min alder, som er 26, ikke akkurat pensjonist, men har spilt spill siden jeg var en 8 - 10 år.

 

Jeg er glad i alle slags spill, men spesielt rollespill. Den senere tiden så synes jeg de virkelig GODE titlene lar vente på seg, og for å være dønn ærlig, det siste rollespillet, om det kan kalles det, var i mine øyne Mass Effect 2. Dragon Age 1 og 2 er begge gode spill, men ikke av slik kvalitet som kan holde meg våken utover de sene nattetimer, og jeg er på desperat leting etter noe nytt, underholdende og gripende.

 

På engelsk så er det et ord som kalles for "shallow", og det synes jeg er definerende til hva nye titler som kommer er, du finner ikke et ord på norsk som er mer passende. Jeg kan ikke huske siste tittel jeg virkelig likte så godt som Mass Effect 2, tror vi må helt tilbake til, Elder Scrolls 3, og det er noen år siden nå. Jeg holder en håndfull titler som virkelige klassikere, eksempelvis alt det Infinity-motoren har å by på, alt fra Baldurs Gate og Icewind Dale-seriene, Might and Magic 6 og 7, (Har du ikke prøvd disse så har du gått glipp av mye), Zelda - Ocarina of time og Diablo 2. Etter disse titlene ble sluppet så har ikke spillmarkedet blitt tilført mye nytt og grensesprengende, hvilket vi må tilbake til de spillene jeg kaller for "shallow". Det nye Dragon Age 2 er tidvis gnistrende, men det dabber like fort av igjen som spenningen kom, daff journalføring, statiske kamper og kart, det er en del å trekke for i mine øyne.

 

Vi har mange titler å glede oss til i år, Mass Effect 3, Star Wars ToR, The Witcher 2, TES Skyrim, Deus Ex, Dungeon Siege 3 og om vi er heldige, Diablo 3.

 

Sitter på nattskift og ble nå usikker på hvor jeg ville med denne posten, men er det flere som ser seg enige, eller er det bare jeg som begynner å bli voksen? Håper ikke dette er tilfelle. Spillene mangler både dybde og det som gir engasjement, er dette et resultat av konsolliseringen som skjer?

 

Er det noen titler dere vil virkelig anbefale så er jeg åpen for forslag, at spillene skal være av nyere dato er ikke noe krav.

 

Takker for svar!

 

Edit, redigert en smule

Endret av promotheus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vanskelig at legge til eller endre noe,er bare så enig.

 

av nyere spill så er ju fallout 3 og den etterfølgende new vegas muligens noe ?

har seg slik at jeg har fallout 3,og 2, men ikke new vegas så usikker på den.

 

ellers så gleder jeg meg masse til spesiellt dungeon siege 3,og skyrim.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen stor spiller av vestlige rollespill selv, men generelt så stemmer mitt inntrykk som overfladisk observatør ganske godt med det du beskriver her dessverre. Tror jeg ville forsøkt meg på en gammel klassiker heller enn de helt nye titlene, til PC har vi jo:

 

Deus Ex

Neverwinter Nights

Kotor

Baldurs Gate

Icewind Dale

Planescape Torment

Fallout

Arcanum

Vampire The Masquerade: Bloodlines

Morrowind

Might and Magic

Wizardy

Ultima

 

Jeg tipper egentlig du kjenner til alle disse spillene, men et spill som Wizardry 8 er et spill jeg ikke tror fikk et så veldig stort mainstream gjennomslag til tross for gode kritikker, og dette er et skikkelig hardcore rpg. Ellers har vi jo tonnevis av spill om du liker japanske rollespill, men det bør jo nesten karakteriseres som en annen sjanger da de ofte er mye lettere på "ekte" rollespillelementer. Uansett, gi en lyd om hva du har spilt, så kanskje vi kan hjelpe deg mer!

Lenke til kommentar

24 år gammel gamer her, og er så og si enig.

 

Jeg kjeder meg veldig mye når jeg spiller rollespill nå, enn det jeg gjorde før. Jeg kunne sitte 5-6 timer i strekk med FF7, nå sitter jeg knapt 1 time.

 

Ikke rart det da, FF7 er jo et rimelig kjedelig spill. Test heller FF4, 5 eller spesielt 6!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen stor spiller av vestlige rollespill selv, men generelt så stemmer mitt inntrykk som overfladisk observatør ganske godt med det du beskriver her dessverre. Tror jeg ville forsøkt meg på en gammel klassiker heller enn de helt nye titlene, til PC har vi jo:

 

Deus Ex

Neverwinter Nights

Kotor

Baldurs Gate

Icewind Dale

Planescape Torment

Fallout

Arcanum

Vampire The Masquerade: Bloodlines

Morrowind

Might and Magic

Wizardy

Ultima

 

Jeg tipper egentlig du kjenner til alle disse spillene, men et spill som Wizardry 8 er et spill jeg ikke tror fikk et så veldig stort mainstream gjennomslag til tross for gode kritikker, og dette er et skikkelig hardcore rpg. Ellers har vi jo tonnevis av spill om du liker japanske rollespill, men det bør jo nesten karakteriseres som en annen sjanger da de ofte er mye lettere på "ekte" rollespillelementer. Uansett, gi en lyd om hva du har spilt, så kanskje vi kan hjelpe deg mer!

 

Har spilt det aller meste, har til gode å prøve Vampire Masquarade enda, kanskje det skal testes! Denne posten var egentlig ment for å måle hva andre spillere synes, om dere er enige i at det er lenge mellom de virkelige godbitene, eller er jeg alene om å tenke dette?

Synes dette er synd, for jeg setter mye mer pris på et godt spill enn ti gode filmer.

 

Begynner å bli veldig kritisk, føler jeg! :)

Lenke til kommentar

Jeg er tilbøyelig til å være enig med trådstarter - jeg opplever også det som det går stadig lengre tid mellom "godbitene". Jeg er så lei av at tilsynelatende alle spill må ha multiplayer, og så har en alle disse "party-spille" som Guitar Hero-ditten-og-Rock Band-datten.

 

Jeg tror fenomenet vi litt "eldre gamere" opplever kan faktisk kan tilskrives nettopp alder. Det skulle ikke forbause meg om dagens 7-8-åringer sitter igjen med samme/tilsvarende opplevelse når de bikker 20-tallet ...

 

Det siste spillet jeg gjennomførte og samtidig følte det virkelig var verdt å investere tid i er Fallout: New Vegas. Det betyr ikke at jeg ikke lar meg underholde av singleplayer-delen i spill som CoD, Medal of Honor, etc., men disse er så korte og i grunnen historieløse at det er til å grine av.

 

Av gode, "gamle" klassikere som jeg ikke ser nevnt har en Half-Life (1 og 2), Heroes of Might and Magic-serien og Max Payne. :)

 

De to spillene jeg ser mest frem til nå er, i likhet med trådstarter, Deux Ex: Human Revolution og Mass Effect 3.

Lenke til kommentar

Jeg er også en "eldre" gamer. Og kjenner meg igjen i noe av det du skriver, skal tydeligvis litt til i dag for at et spill underholder meg. Når man var barn så var alt underholdene, husker alle "dritt" spillene jeg brukte penger på, og også de jeg ikke brukte penger på, hehe.

 

Jeg synes det kommer mange godbiter, men som regel kommer de fleste samtidig(høst), det gjør at jeg har problemer med å få spillt alle. Det er faktisk mange år siden jeg kjøpte meg noe annet enn Football Manager og Pro Cycling Manager(pga sykkelinteressen)til PC. Men jeg vet om ett jeg absolutt skal ha snart, og det er Battlefield 3, mye pga multiplayer delen. Jeg var en ekstremt ihuga CS spiller for 10 år siden, og multiplayer FPS er noe jeg liker svært godt. Rollespill har aldri vært min greie.

Lenke til kommentar

Jeg bommet vel litt på poenget med mitt forrige innlegg, så får prøve igjen. Når det gjelder rollespill (både vestlige og østlige), så vil jeg si at trådstarter har helt rett - ting var bedre før. De østlige rollespillene hadde sin gullalder fra slutten av Snes-ens levetid og inn i PS1-tiden, mens vestlige fikk sin renessanse med Fallout og Baldurs Gate i andre halvdel av nittitallet, og hadde en sterk periode inn i det nye årtusenet. Nå virker det imidlertid for meg som om begge sjangrene har tapt seg veldig - noe man ser tydelig av at flagship titler som Dragon Age 2 og Final Fantasy XIII får så ekstremt blandet mottakelse.

 

Angående andre spillsjangre, så vil jeg egentlig ikke si at situasjonen er så gale. Eventyrsjangeren, som åpenbart hadde sin gullalder tidlig på nittitallet, har fått en renessanse fra 2005 ca med spesielt Telltale i spisse. Plattform-sjangeren gjør det bedre enn på 20 år takket være Wii-ens suksess. FPS-er har aldri gjort det bedre (dog vil nok mange si at de er mer uinteressante enn noen gang), og vanlige action-spill gjør det også bra. Det som synes å ha forsvunnet med økende utviklingskostnader er imidlertid nisjespillene, dype strategispill er det kun Paradox igjen som lager, action-adventure-spill blir i stadig større grad rene actionspill, og nisjespill som Killer7 blir vanskeligere å lage. Dog er det noen lyspunkter også, vi har Wii-en som ikke hev seg på grafikk-karusellen, og hvor det derfor fremdeles er mulig å lage billige, sære spill. Vi har de håndholdte konsollene hvor det samme gjelder. Og vi har nedlastbare tjenester. Så alt i alt ser ikke ting så verst ut egentlig, men at kvaliteten og diversiteten nå er dårligere enn i spillenes gullalder (etter min mening) 1990-1995 er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...