Gå til innhold

RAID 0 på OS-disk(er)?


Anbefalte innlegg

Jeg har nå endel disker i maskinen, og et par SSD-er som ikke er satt inn enda. Kjøpte meg en SSD for en stund tilbake som jeg enda ikke har summet meg til å montere, kanskje hovedsaklig fordi jeg kvier meg til å plutselig få vanvittig lite lagringsplass på OS-disken. Når jeg da kom over samme disken ganske rimelig i går bestilte jeg enda en, og planen er nå å stripe disse (RAID 0) og klone den eksisterende OS-partisjonen over på dette nye RAID-volumet. Jeg har i den forbindelse et par spm:

 

1. OS-partisjonen per i dag er på nærmere 1TB. Vil det by på problemer at den nye OS-partisjonen er langt mindre, selv om nåværende brukt kapasitet ligger betydelig under fremtidig maks kapasitet?

2. Noen gode forslag til (gratis) programvare for kloning av OS-disk? Kjører Win7 pro 64bit om det skulle være relevant.

 

Jeg har altså installasjonsdisk, men jeg har nettopp reinstallert OS etter en softwarefeil for ikke mange uker siden, og har følgelig brukt lang tid på å installere og tweake programmer uten å ha fått inn noe merkbar "crapware". Har derfor ikke lyst å reinstallere igjen allerede dersom det enkelt kan unngås.

 

Videre har jeg følgende disker som fremdeles vil stå i maskinen til lagring og evt. (nedprioritert) programvare som ikke får plass på SSD-RAID:

1 stk Samsung F3 1TB (nåværende OS-disk)

1 stk WD Green 2TB

2 stk WD Green 1,5TB

 

For å effektivisere plassbruk samt lese- og skriveoperasjoner ønsker jeg også å ha de to minste WD Green-diskene i RAID 0. Dette har jeg nettopp forsøkt uten hell. Jeg fulgte manualen til hovedkortet mitt, og fikk tilsynelatende satt opp et RAID-volum bestående av disse to diskene. Det påfølgende problemet var da at Windows plutselig nektet å boote, dette vedvarte til jeg på ny disablet RAID i BIOS. Det virker altså som om non-RAID-disker ikke leses (eller ihvertfall ikke er bootable) når RAID er enabled i BIOS. Det som også var påfallende er at den ene av disse WD Green-diskene var synlig (ferdig formatert) i OS etter å ha forsøkt dette, mens den andre var "utildelt" i disk management. Begge diskene var i utgangspunktet tilgjengelig i OS, formatert i NTFS filsystem.

 

Vel, dette kan sikkert løses ved å gå for software RAID isteden - ikke det at jeg bryr meg så veldig om de praktiske forskjellene, men vil jeg kunne kjøre software RAID isteden på begge RAID-volumene, eller er dette uaktuelt på OS-disk/-volum? Vil det strengt tatt være en praktisk løsning kontra hardware RAID? Hvis jeg setter opp hardware RAID på begge RAID-volumene, vil jeg fremdeles kunne bruke non-RAID-disker?

 

Hovedkort er Gigabyte GA-P55-UD4. Manual finnes her. Chapter 5 (side 85 og utover) omhandler oppsett av RAID. Merk at det er denne fremgangsmåten jeg har gjort et mislykket forsøk på, men jeg har dog ikke gjort dette:

"Now, you can proceed to create the SATA RAID/AHCI driver diskette and install the SATA RAID/AHCI driver and operating system."

 

Er dette nødvendig for Windows 7, og isåfall hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, men som sagt: er det mulig å klone en non-RAID-disk over på et RAID-volum (når det attpåtil er OS-disk)? Det er altså ikke snakk om installasjon av Windows (med mindre jeg må).

 

Ta heller en backup av det viktige i OS'et - Profil ol. Er mye styr og clone over image, men mulig.

 

Det som er greia med en Kontroller (advanced host / RAID) Er at opperativ systemet(Systemet som booter) ser ikke diskene med mindre du har en driver som er støttet av OS/bootmedia.

 

os

|

AHCI/RADI

|

---

|

Disk - disk

Endret av Gr@nitt
Lenke til kommentar

Ok, men om vi ser borti ifra OS-RAID et lite øyeblikk - ville det vært mulig å sette opp hardware RAID (uten dedikert RAID-kontroller) på disker som ikke er OS-disk? Jeg får nemlig ikke dette til.

 

Ved nærmere ettertanke bryr jeg meg ikke særlig om dette så lenge software RAID er såpass enkelt å få til som det er. Men er det mulig å installere OS på software RAID bestående av to SSD-disker? Om så, vil dette by på problemer relatert til TRIM?

 

Om eneste alternativ de er hardware RAID: Legg også merke til at hovedkortet mitt tydeligvis har to S-ATA-chips. En for Intel P55 (6 porter) og en som er Gigabyte sin egen (2 porter). Begge støtter RAID, men støttede nivåer av RAID varierer. Portene er markert på hovedkortet med ulik farge, og begge diskene jeg har forsøkt å sette i RAID (samt OS disk) er koblet til porter som hører til P55-S-ATA-chipen. Om det har noe å si.

 

fant tilsynelatende relatert innlegg

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Siden du har Installert Windows på en disk, uten at controller var i Raid mode, vil det være greit å enable det før du går videre, uansett hva og hvordan du velger å gjøre det.

 

Lage en folder i C: eller i annet disk, med navn drivers. Kopiere i den alle de filene som feks skal gå i en floppy hvis du måtte bruke F6 under installasjon i xp.

 

Starte opp maskinen gå i bios og enable for raid (intel)

Restart og boote fra windows dvd (eller usb)

I install now vindue, ned til venstre, klikk på repair my computer.

Du skal til command prompt.

Via diskpart commando, skal du kontrollere bokstavene på partitioner, slik at du vet hvordan det står i forhold til når du ser partitioner fra inn i windows. Først Diskpart deretter list volume er greit å bruke.

 

eg skal bruke C: i eksempel nedenfør. Men du må forandre til riktige bokstaver. Dert første C: i commando er der hvor windows er installert og det andre C:\drivers er path til hvor drivere og *.inf filer for raid controller er å finne.

dism /image:C: /add-driver /driver:C:\drivers /Recurse

 

Exit etterpå, og reboot uten å forandre noe i biosen. Dvs Intel står i Raid mode. Hvis alt går som det skulle, og windows booter riktig, så er PCen klar for alle dine planer.

Men Trim og Raid er vel problematisk, tror jeg.

Lenke til kommentar

Som wiberos nevner , så er det mulig å enable RAID mode uten reinstall.

 

Hvis SSD'ene skal yte max , ville ikke jeg ha gjort det.

Da er det full reinstall av OS'et som gjelder.

 

DU mister også TRIM i RAID.

 

 

_______

 

 

Har ikke Gigabyte, men mener at det blir slik i BIOS :

 

Naviger deg til "Integrated Pheripherals"

I SATA mode , velg RAID.

 

Reboot , og etter POST trykker du "Ctrl I" for å komme inn i Intel BIOS'en.

 

 

Da kommer dette frem :

 

30l302d.jpg

 

 

30hopcw.jpg

 

Velg SSD'ene som skal være med i RAID 0

 

 

Jeg ville ha midlertidig ha fjernet de andre diskene , slik at kun de to SSD'ene er tilkoblet , når jeg hadde satt opp RAID 0

 

 

Installer OS'et.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...