Gå til innhold

Sigma EM-140 DG Macroblitz, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Under jakt på nytt fotoutstyr (kamera + linser) fant jeg en Sigma Macroblits til Nikon til kun 1000 kr.

 

Koster jo 3000 kr ny så jeg stakk avgårde og kjøpte den.

 

Siden jeg enda ikke har kamera enda har jeg ikke fått testet den men jeg må si at førsteinntrykket ikke er spesielt bra. Med andre ord... her er det MYE plastikk og jeg hadde egentlig forventet mer av en blits med normalpris på 3000 kr.

 

Skoen er av plast og det finnes ikke noen låsebryter for å låse festet men det er vel plate man skrur på for å stramme innfestingen, denne platen er også av den billigste plast.

 

Enda viktigere er vel egentlig om den er bra så jeg lurer på om noen har erfaringer med denne da det er mulig jeg ikke skaffer kamera før 30-dagers Elkjøpreturretten er over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 1000kr: Kjempekjøp! Nikons egne blitzer bruker også store mengder plast, bidrar til lavere vekt, og fortsatt utrolig solid. Her er det riktignok ikke like fin plast, men det er heller ikke dårlig, uten at jeg har latt blitzen gå gjennom så veldig mye. Enig i at skrufeste er litt kjedelig, men du trenger kun en kvart omdreining fra låst til åpen, så ser ikke på det som noe problem.

Menysystemet og navigering er relativt antikt utformet, selv sammenlignet mot Nikon SB-600/800. Nå har jeg ikke noen særlig erfaring med Nikon sine egne macroblitzer så kan ikke sammenligne her. Når det kommer til funksjonalitet og ytelse har jeg svært lite å utsette på den, lite kontroll over lampeplasseringer, og ikke trådløs TTL med Nikons egne blitzer, men ellers er det veldig bra.

 

 

Ville ikke levert den tilbake for 1000kr, du får mer igjen for å selge den på f.eks. foto.no

Lenke til kommentar

 

Siden jeg enda ikke har kamera enda har jeg ikke fått testet den men jeg må si at førsteinntrykket ikke er spesielt bra. Med andre ord... her er det MYE plastikk og jeg hadde egentlig forventet mer av en blits med normalpris på 3000 kr.

 

Skoen er av plast og det finnes ikke noen låsebryter for å låse festet men det er vel plate man skrur på for å stramme innfestingen, denne platen er også av den billigste plast.

 

Enda viktigere er vel egentlig om den er bra så jeg lurer på om noen har erfaringer med denne da det er mulig jeg ikke skaffer kamera før 30-dagers Elkjøpreturretten er over.

 

 

Jeg fikk også handlet denne blitsen på Elkjøp for kr. 1000,- :)

og førsteinntrykket er jeg veldig fornøyd med, selv om jeg ikke har mer enn 14 dagers erfaring med bruk av blits.

De som har mer greie på "materialer" enn de fleste, vil nok kunne bekrefte at dagens "plastikk" tåler utrolig mye og ikke står tilbake sammenlignet med diverse produkter basert på "stål" når det gjelder robusthet. Om denne blitsen er produsert av "billigste" type plast blir vel heller uvesentlig i forhold til funksjon.

 

Skoen og låsing av denne fungerer enkelt og effektivt.

 

Du burde ta et steg videre og kjøpe kamera slik at du kan begynne å bruke blitsen ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar, plast er jo ikke alltid dårlig men det gir jo ikke ett bra inntrykk.

 

Uansett beholder jeg den og leker litt med den når kamera er kjøpt inn.

 

Blir jeg hekta av macro og nærbilder må jeg nok investere i en Nikon macroblits, hadde jo vært fint å sett på forskjellene.

 

Var innom JP på mandag man de hadde ikke kamera inne (D7000).

 

Var nok egentlig like greit da jeg vurderer å kjøpe "komplett" objektivpark med en gang... spørs jo hvilket tilbud de kan gi.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Etter lang testing og prøving fikk jeg ikke blitsen til å virke og uten bruksanvisning ble det vanskelig.

 

For moro skyld ble det testet på en Canon og da fungerte det uten problem.

 

Når jeg leste nærmere på kvitteringen står det at det er for Sony.

 

Så Elkjøp selger altså en Nikon blits som er for Canon men fører at det er for Sony på kvitteringen.... 1. gang jeg opplever noe slikt.

 

Var innom i dag og det var ikke noe problem å få byttet blitsen.

 

Fikk en ny A-vare for Nikon i bytte uten noe mellomlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...