Gå til innhold

hvor mange hd'er kan jeg ha?


Leoron

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe et HK av typen: ASUS A7N8X Deluxe Gold

med følgende spesifikasjoner:

Diskkontroller:

Diskkontroller - RAID - integrert

RAID-nivå - RAID 0, RAID 1

Kontroller grensesnittype - Serial ATA-150

Diskkontroller (2.) - IDE

(2.) kontrollergrensesnitt-type - DMA/ATA-133 (Ultra) Fast Drives

 

Jeg kunne tenkt meg å ha to stk. s-ata hd'er til lagring og div.

Og en liten kjapp til OS

Slik kunne jeg tenkt meg at hd'ene var fordelt:

 

2 x Western Digital Caviar 120GB S-ATA 7200k

Special Edition 8MB cache WD1200JD (TIL LAGRING OG DIV)

Disse skal kjøres i raid0

 

1x Western Digital Raptor 36,7GB S-ATA

10000Rpm 8MB cache WD360GD (TIL WINDOWS)

 

Jeg fikk beskjed om her på forumet at dette ikke var mulig siden hk kun hadde 2 stk. s-ata slotter.

hvis dette ikke mulig vil jeg da kunne bruke en vanlig ata 100 eller 133 til OS på dette hoved kortet.

 

Kom gjerne med forslag på hvordan du villle hatt lagringen fordel på denne typen hovedkort.

Her er en link til spesifikasjonene til dette kortet.

 

hvor mange hd'er kan jeg ha?

Og hvordan kan jeg fordele dem?

 

Jeg har spurt om dette før på forumet her, men ingen svarer, så jeg håper på bedre lykke denne gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først og fremst så ville jeg brukt SATA disk til OS , og en vanlig PATA til lagring av data, det er viktigst å ha en rask disk til OS,

du kan jo kjøpe en SATA kontrolle kort som du kan legge inn, da er det egentlgi bare antal PCI slots, og rent fysisk hvor mange hd'er du har plass til som begrenser det. husker ikke om det er noen begrensinger i win, men vil tro denne er ganske stor.

 

Edit

altså med hk ditt kan du ha 2 SATA disker og 4 PATA disker

Lenke til kommentar

Du kan ikke ha flere enn C:-Z: :p Så 24 harddisker kan du maksimalt ha, men da kan du ikke ha noen cdspillere, cdbrennere, dvdspillere eller noe slikt. Selvfølgelig blir det først begrenset av plass i kabinettet, så i PCI slotter. Du kan jo ha 4 hardisker for hver PCI kontroller. Jeg har 7 harddisker og har egentlig ikke plass til flere. Kan kanskje klare 2 stykk flere hvis jeg stapper inn en HD ramme til, men da blir det enormt dårlig plass.

 

Du kan jo også kjøpe USB harddisker, slik at du kan ha harddisker eksternt, men dette er jo litt dyrere. Det er jo greit hvis du har føler at kabinettet er fullt og ikke vil stappe mer inn. 5 av mine harddisker er i harddisk skuffer foran på kabinettet. Der man setter inn cd brennere og slikt. Ofret faktisk en dvd spiller slik at jeg skulle få en harddisk til. Har jo en cd brenner, som holder i massevis. Om sommeren må jeg faktisk skru av mange av harddiskene hvis jeg skal spille enkelte spill, eller så henger det seg.

 

Kan sikkert ha noe å gjøre med at jeg har Radeon 9700 Pro som suger strøm. Men jeg har jo også 5 kabinett vifter, og hver av de 5 harddisk skuffene har 3 vifter hver så det blir 15 vifter på harddisk skuffene. 20 Vifter totalt + Radeon 9700 Pro. Suger litt strøm det tror jeg.

 

Du snakker om 3 harddisker. Du trenger ikke ha en PCI kontroller engang da. Tror faktisk du har mulighet til 6 harddisker på hovedkortet ditt siden det er så nytt :smile: , ihvertfall 4 slik som alle har.

Lenke til kommentar
Åja det var S ata ja. Nei da har ikke hovedkortet ditt mulighet til 6 harddisker. Er ikke skikkelig våken enda :). Men som Folo sier, kan du kjøpe SATA kontroller med plass av 4 harddisker på hver. Koster bare 300-400 kr vil jeg tro.

 

mener du ikke at han kan ha 2 sata disker og 4 ata100-133 disker? men da kan du ikke ha noen brenner eller dvd rom eller noe.

 

oppsett:

 

SATA RAPTOR - OS partisjon [evt backup

SATA 120 GB - spill programmer, mest brukt data, download [PAGE FILE]

ATA 100 - DATA som ikke brukes så ofte

Lenke til kommentar

hei

 

Åja det var S ata ja. Nei da har ikke hovedkortet ditt mulighet til 6 harddisker

 

Det er plass til 4 stk ata disker / cd rom, 2 stk sata, og 2 fierwire disker / cdrom++ dvs maks 8 enheter, så har du jo 6 stk usb 2.0 porter Så egentlig så er det plass til 14 enheter i ditt system

 

mvh knutern_

Lenke til kommentar
Det er plass til 4 stk ata disker

 

Nå gadd ikke jeg å lese beskrivelsene på hovedkortet, men trodde det hadde plass til 6 ata disker. Mitt hovedkort og hovedkort som mine andre kamerater har, er det plass til 6 harddisker. Trodde alle hovedkort hadde mulighet til 6 ata harddisker bortsett fra gamle hovedkort.

 

Så egentlig så er det plass til 14 enheter i ditt system

 

Du kan ikke si at det er plass maks 14 enheter i ditt system. Du må heller da si "Det er maks plass til 14 enheter til ditt hovedkort." Eller så tror han at han ikke kan ha flere enn 2 sata disker.

Lenke til kommentar

og hva er den lureste måten å fordele dette på.

Jeg skal ha brenner og cdrom selvfølgelig.

Jeg har lyst til å sette to store s-ata disker som raid0.

og én mindre ata 133 eller ata 100 til OS.

 

Altså oppsettet blir:

1.stk. dvd eller cd brenner

1. stk. dvdrom

1. stk ata 133 disk til OS

2 stk. s-ata disker i raid0

 

Vil dette la seg gjøre helt fint uten å måtte gå til innkjøp av en pci kontroller eller andre duppeditter?

OG: Har noen et forslag til den ata 133 disken.

Den bør være rimelig kjapp og ikke så altfor stor.

Lenke til kommentar

Hei

 

Altså oppsettet blir:

1.stk. dvd eller cd brenner

1. stk. dvdrom

1. stk ata 133 disk til OS

2 stk. s-ata disker i raid0

 

Dette skal gå utmerket.

 

Denne disken er vel grei til det formålet http://www.itbutikken.dk/default.asp?sprog...47&varenr=29677

 

Det er delte meninger om denne butikken http://www.hardware.no/webshoper/erfaringe...r/vis.php?id=34

 

lykke til mvh knutern_

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha flere enn C:-Z: :p Så 24 harddisker kan du maksimalt ha, men da kan du ikke ha noen cdspillere, cdbrennere, dvdspillere eller noe slikt. Selvfølgelig blir det først begrenset av plass i kabinettet, så i PCI slotter. Du kan jo ha 4 hardisker for hver PCI kontroller. Jeg har 7 harddisker og har egentlig ikke plass til flere. Kan kanskje klare 2 stykk flere hvis jeg stapper inn en HD ramme til, men da blir det enormt dårlig plass.

 

Jeg er ikke helt sikker på om du har helt rett med maks 24 disker/devices. Jeg hørte en plass at når alle bokstavene var brukt opp, så kunne du bruke aa: og ab: osv. Er ikke sikker på bokstavene, men poenget var at det var to stasjonsbokstaver.

 

Jeg skal finne noen sikre kilder etter middag (hvis jeg husker det)

 

Og hvis du kjører Raid5 (striping+speiling) så kan du ha 4 disker per stasjonsbokstav :p

Lenke til kommentar
Du kan ikke ha flere enn C:-Z: :p Så 24 harddisker kan du maksimalt ha, men da kan du ikke ha noen cdspillere, cdbrennere, dvdspillere eller noe slikt. Selvfølgelig blir det først begrenset av plass i kabinettet, så i PCI slotter. Du kan jo ha 4 hardisker for hver PCI kontroller. Jeg har 7 harddisker og har egentlig ikke plass til flere. Kan kanskje klare 2 stykk flere hvis jeg stapper inn en HD ramme til, men da blir det enormt dårlig plass.

 

Jeg er ikke helt sikker på om du har helt rett med maks 24 disker/devices. Jeg hørte en plass at når alle bokstavene var brukt opp, så kunne du bruke aa: og ab: osv. Er ikke sikker på bokstavene, men poenget var at det var to stasjonsbokstaver.

 

aa: osv. har jeg ikke hørt om, tror heller ikke det er mulig. Men hvis du har 2k/xp og NTFS på diskene så kan du legge inn Drive folders. dvs. på D: har du katalogene Disk1, Disk2, Disk3. Dette gjør at du kan ha uendelig med harddisker.

 

Tilbake til tråden: Hovedkortet støtter 2 Sata disker og 4 PATA disker. Hvorfor skal du absolutt ha 2 SATA disker i RAID? Skal disse brukes til lagring er RAID bortkastet. Det går jo litt fortere, men prøv å bytte de over til den nye maskinen du kjøper om 2 år, da vil alle data på disse diskene forsvinne. (Hvis du ikke er eksepsjonelt forsiktig)

 

--

Morten

Lenke til kommentar
og hva er den lureste måten å fordele dette på.

Jeg skal ha brenner og cdrom selvfølgelig.

Jeg har lyst til å sette to store s-ata disker som raid0.

og én mindre ata 133 eller ata 100 til OS.

 

Altså oppsettet blir:

1.stk. dvd eller cd brenner

1. stk. dvdrom

1. stk ata 133 disk til OS

2 stk. s-ata disker i raid0

 

Vil dette la seg gjøre helt fint uten å måtte gå til innkjøp av en pci kontroller eller andre duppeditter?

OG: Har noen et forslag til den ata 133 disken.

Den bør være rimelig kjapp og ikke så altfor stor.

 

Hvorfor kjøpe en ATA133 disk til OS og bruke S-ATA til lagring? Du har mer bruk for ytelsen på OS-disken enn på fildiskene, når det gjelder rent praktisk bruk. Kjøp en Raptor S-ATA som OS disk og smekk inn to stillegående Seagate-disker på 120GB eller noe som fildisker.

 

Ellers, lykke til! :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...