Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

6-9 Måneder med kjevelås, vanlig?


Anbefalte innlegg

Tiden nærmer seg og snart skal jeg få regulering.

 

På et ark som jeg fikk sist står det behandlingsplan:

Fast regulering i begge kjever

Underkjevelås i 6-9 mndr (MALU)

 

Det første jeg gjorde var å spørre tannlegen om det ville forandre ansiktsformen, men han sa nei. Etter et par søk på nettet virker det som at kjevelås er ikke vanlig å ha 6-9 måneder, men heller 4-6 uker. Fikk ikke engang vite hva en kjevelås gjør med tennene. Etter research fant jeg ut at under den perioden man går med kjevelås, kan man nesten bare spise suppe, og lignende, og at man faller fast ned i vekt. Jeg har ikke blitt advart om noe, og jeg vet ikke hva jeg skal ha det for engang. Og neste gang får jeg tannregulering, da er det liksom forseint for å spørre om ting og tang. Og legen svarer ikke ærlig merker jeg.

 

Så er det noen som har hatt kjevelås?

Hva gjør den med tennene?

Vil den forandre ansiktsformen?

Er det vanlig med kjevelås i 6-9 måneder?

Vil jeg bare kunne spise suppe under denne perioden?

Og er det verdt det?

 

Takker for svar

 

Hilsen en fortvilet gutt

Endret av CreativeFantasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[offtopic] så utrolig behjelpende svar.. "ting" og "tang" og "greier" og "stæsh og sånn" er liksom ikke spesielt beskrivende.

 

ON T:

 

Klippet fra en tråd jeg fant via Google:

 

"Kjevelåsen er inne i munnen så ingen ser den. Der er en liten opning mellom tennene der du klarer å få et sugerør inn. Ja man klarer å prate ganske bra. Tygge kan man ikke, man klarer bare å slurpe i seg maten eller sånn. Blir bare suppe og rennende. Men det er ikke alle operasjoner man må ha kjevelås etterpå. Jeg hadde den "verste" operasjonen som gjorde at jeg måtte ha kjevelås. Jeg hadde underbitt + mange forskjellige andre bitt som var feil, og kryssbitt og litt sån forskjellig. Jeg låg hjemme i 2 uker før jeg fikk dra på skolen igjen. Ellers gikk jeg på skole som vanlig, men likte jo ikke helt å vise meg da.. Var veldig opphoven i ansiktet..

 

Jeg hadde streng i 5 1/2 år før operasjonen og tok den av 3-4 måneder etterpå, men det hadde ikke noe med kjeven å gjøre. De fleste tar på streng noen måneder før operasjon så tar de den av ikke så lenge etterpå. de har den ca i 1 år, men det er jo litt forskjellig fra person til person selfølgelig. Klarer ikke helt forklare eller sånn hvor mye underbitt jeg hadde.

 

Jeg er utrolig glad for at jeg tok denne operasjonen. De 5 ukene etter operasjonen gikk egentlig veldig fort. Jeg hadde jo selfølgelig litt smerter.. ikke veldig store smerter men sånn at det verket åsan.. men da tok jeg smertestillende brustabletter og da forsvant smertene ganske fort."

 

 

les hele tråden her.

 

 

For å være helt ærlig synes jeg du burde sette foten ned og få forklart hva tannlegen har planlagt å gjøre med tennene dine og evt. dine neste 6-9 måneder.

Om det er meningen at du skal spise suppe og flytende mat i 9 måneder kan man få problemer med å få i seg nok næring, mener jeg. Jeg er utdannet kokk, så jeg mener jeg har grunn til å uttale meg om akkurat mat, da..

 

Anders.

Lenke til kommentar

Kjevelås pga regulering? Det kan da ikke være mulig?

 

Da jeg tok av reguleringen min fikk jeg en liten metalltråd på baksiden av fortennene nede, kan det være det du mener? Det tror jeg er vanlig på tennene. Den hadde jeg på en god stund, husker ikke hvor lenge, kanskje et halvt år. Men den ser du ikke, er bare en tynn streng

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...