Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tre spørsmål i forbindelse med hjullager


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har svært lite greie på bil, men har tre spørsmål i sammenheng med vedlagte bilde:

 

1. Må mutteren markert med rød pil fjernes/løsnes for å kunne skifte stabiliseringsstaget?

2. Kan et ødelagt hjullager føre til at mutteren løsner?

3. Kan det føre til at hjullageret skades/ødelegges dersom denne mutteren ikke er festet skikkelig?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette!

post-142170-0-20733500-1299241914_thumb.jpg

Endret av hhagaz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må også legges til at enkelte typer lagre ikke skal trekkes noe særlig til, så det å skru til alt man orker fordi man er rett for å miste hjulet, kan føre til at lageret blir ødelagt i løpet av få minutter grunnet varmgang.

Skrevet

Skal vel mye til for å faktisk miste hjulet fordi navmutteren ikke er skrudd inn. Kan vel kjøre langt selv uten den i det hele tatt. Lageret sitter i all hovedsak bare på friksjon, men kan vel dele seg opp over tid slik at den ene halvdelen ramler ut sammen med spindelen. Det er få lagre nå om dagen hvor strammingen til lageret er i navmutteren.

 

Før hjulet faktisk ramler av må den først bryte seg igjennom bremsen, og da vil det nok bli et ufattelig bråk og kraftig risting (noe det også vil være fra før av om lageret deler seg opp) som burde få enhver til å stoppe umiddelbart. Er det på et drivhjul vil akslingen være løs, og det i seg selv kan vel lage endel bråk og vibrasjoner.

Skrevet

Hvis du da tar for deg et bakhjul uten hjuldrift, med trommelbrems. Her er det koniske rullelagre (som regel), som ikke må skrus for hardt til.

Å kunne kjøre langt uten navmutter her, er jo direkte livsfarlig. Denne mutteren låser trommelen (og lageret) til "senterbolten", som igjen hjulet er festet på. I en sving vil krefter prøve å presse hjulet ut.

Derfor er det særs viktig å bruke moment ved tiltrekning av disse lagrene :)

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Takk for gode svar! :)

 

Kan også legge til at det er forhjulet på en Golf 3 det er snakk om, dersom det er av betydning.

Endret av hhagaz
Skrevet

Skal vel mye til for å faktisk miste hjulet fordi navmutteren ikke er skrudd inn. Kan vel kjøre langt selv uten den i det hele tatt. Lageret sitter i all hovedsak bare på friksjon, men kan vel dele seg opp over tid slik at den ene halvdelen ramler ut sammen med spindelen. Det er få lagre nå om dagen hvor strammingen til lageret er i navmutteren.

Det er sant, jeg tenkte på et "vanlig" "gammeldags" hjullager med to koniske rullelagre. Denne løsningen er vel i dag mindre brukt på småbiler, men fortsatt det vanlige på hengere og større kjøretøy.

 

Før hjulet faktisk ramler av må den først bryte seg igjennom bremsen, og da vil det nok bli et ufattelig bråk og kraftig risting (noe det også vil være fra før av om lageret deler seg opp) som burde få enhver til å stoppe umiddelbart. Er det på et drivhjul vil akslingen være løs, og det i seg selv kan vel lage endel bråk og vibrasjoner.

Godt poeng med bremsene, i alle fall på skivebremser. Trommelbrems uten stor slitekant i trommelen er en annen sak.:)

Skrevet

Takk for gode svar! :)

 

Kan også legge til at det er forhjulet på en Golf 3 det er snakk om, dersom det er av betydning.

Om jeg ikke husker feil, så skal mutteren på golf 3 (ikke gti/vr6) settes igjen med 90Nm og 90* (grader)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...