Gå til innhold

Omfattendes oppgadering


Anbefalte innlegg

Heisann! Tenkte jeg skulle oppgradere pcen min med følgende deler.

Jeg har skjermkort og harddisk ifra før.

Tenkte jeg skulle bestille følgende:

 

Microplex:

- MIST støydempingsmatter, kit, Miditower

- Chieftec Miditower m/dør, Sort

- Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX

- Filter m/monteringsramme, 80mm

 

Mpx

- Asus A7N8X Delux/GD Socket A AMD

- AMD Athlon XP2500+ 1.83GHz, Socket A

- GlacialTech Igloo Silent Breeze 462

- RAM (kommer lenger ned)

 

 

Jeg skal bruke pcen hovedsaklig til skolearbeid, litt småspilling og litt bilderedigering. Pleier som regel alltid holde på med flere ”ting” på en gang på den. Hovedtingen er at den må være lydløs så jeg kan sove med den på, i en liten studenthybel. Driver ikke med musikk- eller videoredigering.

 

__________________________________________________________________________

 

Tenkte først å ha to vifter foran som suger inn og to bak som suger ut.

Tenkte først på 4 Papst vifte, 33m³/time, 12 dB(A).

Men ser: Thermaltake vifte, 40m³/time, 15 dB(A), er billigere, litt mer båkete og suger/blåser bedre.

 

1) Noen som har noen erfaring med Thermaltake og Papst? Hvem av de anbefales?

Holder det med 4 kabinetvifter med så liten blåse/suge evne, eller må jeg ha sterke saker, som feks. Titan vifte, 55m³/time, 28 dB(A)? Eller kanskje jeg kan droppe de to i front?

 

2) Hva med GlacialTech Igloo Silent Breeze 462, holder den for å kjøle ned Cpu’en? Eller må jeg ha en dobbelt så dyr, MIST CPU-kjøler "Silent Twin" feks.?

 

Og så RAM,

3) Vurderer 1024 RAM, men det burde kanskje holde med 512, noen synspunkter om jeg merker mye forskjell til min bruk?

 

4) Forskjellen på PC2700 og PC 3200? Er egentlig ikke inne i det RAM greiene, hva anbefales og hva er forskjellen?

 

5) Noen andre kommentarer om oppsettet el?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

512 ram holder ihvertfall, trenger ikke mer for å gjøre det du skulle!

Kabinettvifter trenger du vel ikke helt ekstremt av, og den kjøleren (Silent Breeze) fungerer helt fint! En kamerat har den med en kabinett vifte i et Q-tec kabinett, med en xp2500 cpu. Der er temp 45-50 grader. Dette er helt greit.

Lenke til kommentar

RAM: Du vil nok ikke trenge mer enn 512 MB foreløbig. Du trenger heller ikke å kjøpe PC3200 (400 MHz) minne siden prosessoren ikke støtter mer enn 333 MHz FSB. Gå heller da for PC2700 (333 MHz) så sparer du de kronene. Styr unna noname minnet og heller gå for TwinMOS eller et annet "value" merke.

 

Når det gjelder kabinettviftene så er det omtrent et fett, du hører dem knapt uansett. Vil du ha best kjøling med minst støy går du for fire stillegående vifter istedenfor 2 støyende. Papst er et kjent kvalitetsmerke innenfor vifter, og som merke ligger nok de på topp!

 

Ellers virker oppsettet ditt meget bra!

Lenke til kommentar
4) Forskjellen på PC2700 og PC 3200? Er egentlig ikke inne i det RAM greiene' date=' hva anbefales og hva er forskjellen?

 

På standardhastighet så gir PC2700 2,7 Gb/s og PC3200 da følgelig 3,2 Gb/s. Men i praktisk bruk er det fint liten forskjell med standardhastighet.

Men mange kjøper PC3200 og kjører disse som PC2700 fordi det er større sjanse for at disse høyere spesifiserte brikkene vil klare mer aggressive innstillinger (=raskere) i denne hastigheten enn PC2700 vil klare.

Lenke til kommentar

Hvis du skal overklokke en 333 Mhz CPU "må" du ha DDR3200= 400 Mhz, Mitt system er en Barton XP2500+@190x11,5. Med andre ord 380 Mhz på RAM`en som kjører på samme hastighet.

 

Dermed er RAM`en litt underklokket og klarer dermed mer agressive instillinger... Ras to Cas, CL osv.

 

Kjøp Twinmos DDR3200 m/ Winbond :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...