Gå til innhold

Overklokke i7 950 med HK: Asus P6 Deluxe V2


Anbefalte innlegg

Hvordan har du målt tempraturen?

 

Syns 70 grader er gamske så mye, så jeg ville tippet mellom 42 og 53 grader høres mere fornuftig ut.

 

Kjennes maskinen veldig varm ut på utsiden?

 

Når jeg hadde pentium 925, ble prosessoren rundt 92 grader midt på sommeren, maskinen på utsiden var nesten 50 grader, ytelsen var da helt elendig for XP.

 

Du merker nok om kabinettet er veldig varm.

 

Men ja du bør nok holde deg under 60 grader på maks belasting, siden om sommeren kommer sikkert tempraturen å gå opp 5 grader hvis du ikke har det varmt på rommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, en i7 prosessor kan og ER varmere prosessor enn de fleste andre prosessorer. Den er da altså lagd for å tåle dette.

 

Grader opp i mot 85 er ikke direkte farlig, men dette er en Load temperatur, ville aldri hatt en prosessor på 60+ IDLE.

 

Min prosessor maxer på 75C+-, og idler på rundt 40C.

Noen som er relativt normalt for en 950 på 4GHz, med en helt OK cpu kjøler (Har en dårlig en til 170kr, http://www.dustinhome.no/pd_5010333878.aspx )

Lenke til kommentar

Hvordan har du målt tempraturen?

 

Syns 70 grader er gamske så mye, så jeg ville tippet mellom 42 og 53 grader høres mere fornuftig ut.

 

Kjennes maskinen veldig varm ut på utsiden?

 

Når jeg hadde pentium 925, ble prosessoren rundt 92 grader midt på sommeren, maskinen på utsiden var nesten 50 grader, ytelsen var da helt elendig for XP.

 

Du merker nok om kabinettet er veldig varm.

 

Men ja du bør nok holde deg under 60 grader på maks belasting, siden om sommeren kommer sikkert tempraturen å gå opp 5 grader hvis du ikke har det varmt på rommet.

 

for det første så høres det litt for dumt ut det du skriver..(ikke frekt ment).. Kabinettet eller hele systemet ligger på 35-40 grader på stresstest. og selve prosessoren inni (de forskjellig core'ene 0,1,2,3,4,5,6 og 7 var på 68 grader) selveste cpu var på 50-55 grader på stresstest.. hadde kabinettet vært over 60 grader hadde man nesten brent seg av å ta på den.. til vanlig ligger system på 25-30-35 grader..

 

dessuten bruker jeg bare 1% av prossesoren når jeg har internett oppe, når jeg kjøerer crysis 2 bruker jeg 27-29% av prossesoren.. det er jo veldig bra, siden crysis er et spill med syk grafikk osv. osv.. (demo'en selvfølgelig)

 

og jeg bruker aldri 100% av prosessoren og hvis jeg skulle gjort det så hvertfall ikke så mye som 24/7

Endret av keirikl
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Litt artig å se hvor kategoriske noen er. :)

 

For en som har klokket det meste siden "Arlids tid":)

 

Det kan være ett "must" å sette alle instillinger manuelt (dividers/bclk(fsb)/ram... volts), men på mange (gode) hk (m/god bios) kan man f.eks. sette blk til 190 og la resten stå på auto, og voila.. det funker som bare det. :)

(Som ett eksempel... i dette tilfellet MSI X58Pro-E).

Men på f.eks. Gigabyte XA58-UD3R (rev.1.0) må man slite en del og sette det meste manuelt før man får samme (stabile) klokk.

 

Mao:

Det beste med å klokke er å finne ut ting sjøl og ta andres "råd" med en klype salt.

Google.. og diverse andre fora.. er nok veien å gå for å få gode tips.

 

Edit:

På ci7/X58/1366 er en topp luftkjøler (eller vann) ett must med en gang det klokkes noe særlig med økning av VCore.

Uansett throttler ci7 seg ned når 100grader nåes og er vcore/settings ok for stabil klokk så vil systemet forbli stabilt, men med (sterkt) redusert ytelse@100grader coretemp. Naturlig nok. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ville tippe han brukte en dårlig intel vifte med (1.445 volt og 4.4 Ghz klokkehastighet.)

 

Tror ikke det er så bra for prosessoren over tid med så høy overklokking og en 100 grader vil nok skade prosessoren over tid vil jeg høyest tro.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ville tippe han brukte en dårlig intel vifte med (1.445 volt og 4.4 Ghz klokkehastighet.)

 

Tror ikke det er så bra for prosessoren over tid med så høy overklokking og en 100 grader vil nok skade prosessoren over tid vil jeg høyest tro.

 

? Med en Intel Stock-kjøler så ville nok CPUen vært nærmest død ved en slik Vcore. Dessuten skriver han at han har Coolit lukket vannkjølingssystem.

 

1.445 Vcore og 4.4Ghz? Hvor tar du det i fra? :hmm:

Lenke til kommentar

Ville tippe han brukte en dårlig intel vifte med (1.445 volt og 4.4 Ghz klokkehastighet.)

 

Tror ikke det er så bra for prosessoren over tid med så høy overklokking og en 100 grader vil nok skade prosessoren over tid vil jeg høyest tro.

 

? Med en Intel Stock-kjøler så ville nok CPUen vært nærmest død ved en slik Vcore. Dessuten skriver han at han har Coolit lukket vannkjølingssystem.

 

1.445 Vcore og 4.4Ghz? Hvor tar du det i fra? :hmm:

 

Bra at du er den eneste som leser det jeg har lagt ut!:)

til dere andre: det er en grunn til at jeg har lagt ut alle pc-komponentene..

 

Og grunnen til at jeg har en varm prosessor, er kanskje fordi jeg har fått en prosessor som er varm. (har hørt at det er noe sånt.) :)

Lenke til kommentar

 

Bra at du er den eneste som leser det jeg har lagt ut!:)

til dere andre: det er en grunn til at jeg har lagt ut alle pc-komponentene..

 

Og grunnen til at jeg har en varm prosessor, er kanskje fordi jeg har fått en prosessor som er varm. (har hørt at det er noe sånt.) :)

 

....Bortsett fra at når du overklokker tweaker du vcoren din for å få høyere klokk og dermed er den ikke stock og jeg vet ikke hvor høy din stock vcore er...

Lenke til kommentar

 

Bra at du er den eneste som leser det jeg har lagt ut!:)

til dere andre: det er en grunn til at jeg har lagt ut alle pc-komponentene..

 

Og grunnen til at jeg har en varm prosessor, er kanskje fordi jeg har fått en prosessor som er varm. (har hørt at det er noe sånt.) :)

 

....Bortsett fra at når du overklokker tweaker du vcoren din for å få høyere klokk og dermed er den ikke stock og jeg vet ikke hvor høy din stock vcore er...

 

 

dette høres kanskje litt newbie ut, men alle må lære fra et eller annet, hvrodan finner jeg ut vcore? :)

Lenke til kommentar

 

Bra at du er den eneste som leser det jeg har lagt ut!:)

til dere andre: det er en grunn til at jeg har lagt ut alle pc-komponentene..

 

Og grunnen til at jeg har en varm prosessor, er kanskje fordi jeg har fått en prosessor som er varm. (har hørt at det er noe sånt.) :)

 

....Bortsett fra at når du overklokker tweaker du vcoren din for å få høyere klokk og dermed er den ikke stock og jeg vet ikke hvor høy din stock vcore er...

 

 

dette høres kanskje litt newbie ut, men alle må lære fra et eller annet, hvrodan finner jeg ut vcore? :)

Vcore er volten du gir til kjernen og står i bios under core voltage eller noe. Høyere frekvens krever mer spenning, men hvis du ikke vet hvilken vcore du har burde du kanskje lese litt opp :D

Lenke til kommentar

 

Bra at du er den eneste som leser det jeg har lagt ut!:)

til dere andre: det er en grunn til at jeg har lagt ut alle pc-komponentene..

 

Og grunnen til at jeg har en varm prosessor, er kanskje fordi jeg har fått en prosessor som er varm. (har hørt at det er noe sånt.) :)

 

....Bortsett fra at når du overklokker tweaker du vcoren din for å få høyere klokk og dermed er den ikke stock og jeg vet ikke hvor høy din stock vcore er...

 

ja, hehe. forstår!:) men har overklokka til 3.52ghz så gidder ikke å overklokke noe mer..

 

dette høres kanskje litt newbie ut, men alle må lære fra et eller annet, hvrodan finner jeg ut vcore? :)

Vcore er volten du gir til kjernen og står i bios under core voltage eller noe. Høyere frekvens krever mer spenning, men hvis du ikke vet hvilken vcore du har burde du kanskje lese litt opp :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...