Gå til innhold

Overklokke i7 950 med HK: Asus P6 Deluxe V2


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å overklokke prosessoren til rundt 3.5 GZ har hørt at disse prosessorene skal tåle endel hvis man har bra nok kjøling..

 

western Digital Caviar® Green 2TB

SATA2, dynamic 5400-7200RPM, 64MB, 300 Mb/s (2 stk, skulle kjøre raid 0 men selvfølgelig fant jeg ut at hk ikke greier å ha raid på over 3TB -_-)

 

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MH

 

Intel Core i7 Quad Processor i7-950

Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed

 

Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 230mm Si

 

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB

Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27

 

ASUS P6T Deluxe V2, Socket-1366

ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, Firewire, 2xGbLAN

 

Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37

Blu-Ray/DVD Writer, SATA, 12x, Bulk

 

Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

 

Bytta CPU kjøler til: CoolIT VANTAGE A.L.C. (som jeg synes er ekstremt bra, lite støy lav temperatur, rundt 25-30 maks 40 grader ved spilling og ikke spilling, så det er jo optimal temperatur:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PS! vil gjerne ha noen bilder fra før og etter overklokking i bios (bildene hvordan bios var før og etter) og vil ha det veldig enkelt forklart hvordan jeg gjør det. Dette er første gang en gjør det, men er ellers veldig god paå pc.. :):)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noen bilder fra alle bios men fant en på internett men kan gi deg noen pekepin:

 

AsusBlitzFormula_BIOS1.jpg

 

Selv har jeg følgende volt:

 

Prosessor 1.16 volt (Har hatt den maks 1.25 volt) (Nå har jeg hørt om folk som har hatt i7 920 prosessoren over 1.4 volt, men det bør man ikke ha over lenger tid, siden det vil skade prosessoren over lengere tid.)

Ram: 1.5 volt

 

På FSB: har jeg en 1.2 volt (1.3 volt går sikkert også bra)

 

Hva som er på sourthbrigde og northbrigde vet jeg ikke, siden det kan variere, som regel står det i bios hva anbefalte verdien er velg den som står minst kan være f.eks min 1.2 voltage and max 1.5 voltage" hvis ikke det står tror jeg det går som regel greit med 1.3 men her må man prøve.

 

Nå har jeg ikke overklokket så mye, så hvis du ønsker mere en 500 mhz som burde gå lett, så må du nok høyere volt en dette. Kanskje du er heldig som meg å klarer en 3.56 Ghz med disse instillingene.

 

Lavere volt er bedre for komponetene, bruk prime 95 og "hardware monitor" for å sjekke stabilitet.

 

Ta en 3-5 hz FSB buss klokking av gangen før du prøver å belaste prosessoren.

Skulle du få svart skjerm, er det nok bare volt som står for lavt.

Da er det bare å ta ut bios batteriet i noen minutter også prøve igjen.

 

Husk å deaktivere turbo boost og Speedsteep.

 

Er det flere som har klart det samme som meg eller bedre på disse volt innstillingene?

 

Nå er jeg usikker på hvor mye levetid forkortes med disse innstillingene, men tviler på det er snakk om mye, kanskje noen måneder.

 

Selv overklokker jeg ikke ram, er mest hovedkort og CPU, siden ram har ofte dårlig kjøling, så blir lett ustabilt med budsjett brikker som jeg har.

 

Husk å sette volt på det meste, men vær nøye å ikke skrive for høy volt, ellers går det dårlig verste fall defekt hovedkort eller prosessor og ram.

 

Disse volt instillingene jeg har bør være veldig trygge. Vær ops på at punktom betyr komma.

 

Nå er kanskje ikke PSU den beste å overklokke med, men jeg har jo Coolmaster 650 watt og det går greit, slik at jeg tror du klarer 500 mhz mere på prosessoren uten å oppleve ustabilt volt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

så hvis jeg tar de samme instillingene som står på bildet, så går alt greit? og du mener jeg skal avinstallere programmer som turboV og EPU-6 engine.

 

Siden du ikke har gjort det så mange ganger, er du sikker på at ingen ting vil skje med pc'en hvis jeg følger akuratt de samme instillingene som står på bildet du la ved.

 

Takk for alle svar!! :)

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

Bildet var ment som et eksempel på hvordan man gjør det.

 

Du trenger ikke å avinstallere noe.

Men ja turboV og Epu-6 vil nok feile, med en feilmelding at disse programmene kan ikke kjøres på overklokket prosessor, så du trenger ikke disse.

 

Nå kan jeg ikke garantere hva som skjer på ditt hovedkort, siden det er jo forskjellige instillinger, men prosessor og ram burde tåle det. (Husk ikke gå over 1.3 volt for prosessor.) ram sjekk med produsenten, nå er desverre noen ram brikker (Gode) DDR3 som er oppi 1.65 volt har jeg sett, og hvis det er det laveste de funger som, med 1333 mhz så kan man få et problem, siden jeg mener at flere intel sokkel(1366) hovedkort ikke klarer mere en 1.5 ram volt (Muligens jeg tar litt feil her) men ville ikke prøvd med noe høyere en det foreløpig.

 

Men uansett kan avviket mellom faktigst volt og det man skriver inn, kan være forskjellig, strømforsyningen kan gi ustabilt volt, som igjen kan skade komponetene over tid.

 

Har overklokket både E8500 og E6600 samt X6 1055T og X2 250 tidligere, så har jo litt erfaring, men ikke stort. Det er mest Athlon x2 250 @ 3.4 Ghz som ble først ustabil på 1.25 volt. Ellers har resten blitt like stabilt etter en del tid.

Muligens jeg har litt uheldig med X2 250, eller om den er dårlig på overklokking generielt.

 

På intel har jeg opplevet svart skjerm (E6600) @ 2.69 Ghz på 1.25 volt, øker jeg bare 1 hz FSB av det får jeg svart skjerm så ASUS P5LD Pro var nok dårlig hovedkort, men ikke så dårlig den tiden heller. Det hjalp ikke å øke volt siden ble bare svart skjerm.

 

Slik at om du er forsiktig med volt, skal det som regel en del til å ødlegge noe.

Normaltsett blir maskinen ustabil eller svart skjerm (Bluescreen) eller kontunelig restarting som ofte er på grunn av for lav volt eller for høy.

 

Så defekt pc får du nok ikke med en gang med volt instillingene jeg forstår, men jeg kan ikke garantere, om prosessoren du har eller hovedkortet vil bli ustabil over tid. Det er noe rissikoen innebærer å overklokke.

 

Men ja du burde være veldig uheldig hvis det skulle skje med en gang, selv om det er lurt at flere med erfaringer også sier litt om sine erfaringer.

 

Kan jo være at Nortbrige\Sourtbrige på ditt hovedkort ikke tåler mere en 1 volt.

Men mitt tåler ennå mere. Du kan jo prøve google hovedkortet ditt, å se hva andre har fått til.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

takk for svar, skal prøve. Men er det ingen flere som har likt hovedkort og en i7 prosessor, som vet hvordan man overklokker? vil helst høre hva jeg skal sette de forskjellige instillingene til, er litt redd for å prøve meg fram.

 

takk for alle fremtidige svar XD

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

takk for svar, skal prøve. Men er det ingen flere som har likt hovedkort og en i7 prosessor, som vet hvordan man overklokker? vil helst høre hva jeg skal sette de forskjellige instillingene til, er litt redd for å prøve meg fram.

 

takk for alle fremtidige svar XD

Gud i himmelen, ikke hør på han. Han har IKKE peiling på hva han snakker om.

 

Bare ved å sette volten på rammen til 1.5v, så vil du mest sannsynlig ikke få start på pcen din engang, da de fleste nye DDR3 brikkene er 1.65V.

 

Søk opp google med ditt hovedkort og CPU.

Jeg har selv en i7 950 som jeg overclocket til 4GHz.

Kjører denne på 1.25V hvis jeg ikke husker fullstendig feil.

 

Når du overclocker så prøv å press PC så langt du kan på standard volt, denne må du sette manuelt da den mest sannsynlig står på AUTO.

Husker ikke standard volt, så denne får du google selv.

 

Du presser PC ved å kjøre Prime95.

For at ting skal gå litt fortere så kan du la PC presse i seg i ca 20 min, er det noe "veldig" galt, så vil den mest sannsynlig restarte seg innen de 20 minuttene.

 

Da kan du enkelt og greit bare bumpe opp (øke volten) et hakk og prøve igjen.

 

Nå må du så klart følge med på temperaturene, som du kan sjekke ved programmer som HWmonitor, Speedfan etc. Personlig er jeg fan av HWmonitor, da den hviser din laveste og høyeste temperatur PC har hatt fra programmet startet.

 

En annen ting du du må huske ved overclocking av din CPU, er at du endrer FSB, ikke multiplyeren. Det vil si at også RAM hastigheten din vil endres, så denne må settes ned minst et hakk, så den ikke overstiger orginalhastigheten.

 

Hvis dette er ønskelig, så kan du selv prøve å øke volten på RAM, men er lite nødvendig, veldig lite nødvendig, så anbefaler ikke det.

Har dårlig erfaringer med overclocking av RAM, bare krøll og blue screens, hehe :)

 

Kommer ikke på noe annet i svingen, så du får sende en PM eller slenge inn et svar her om du lurer på noe mer.

 

- Knutsen92

Lenke til kommentar

3.5Ghz skal gå relativt smertefritt.

 

Det du helst bør gjøre i første omgang er å stille korrekt, hastighet, timings og volt på ram-brikkene dine.

post-180418-0-57182100-1299091861_thumb.jpg

Her kan du sette DRAM BUS Voltage til 1.64V.

 

Deretter går du til DRAM Timings control:

post-180418-0-08948300-1299092111_thumb.png

Her setter du de fire første innstillingene til 9-9-9-27.

 

Så setter du DRAM Frequency til 1600Mhz. Rekkefølgen du gjør alt dette i har ingenting å si.

post-180418-0-50635900-1299092295_thumb.jpg

 

Sett AI overclock tuner til "manual" og disable Speedstep. Deretter setter du CPU Voltage/CPU Core voltage til 1.2V. Sørg for at CPU Ratio setting står på 23.

 

Nå kan du øke BCLK Frequency til 153 noe som vil utgjøre 3.5Ghz. (BCLK multiplisert med CPU Ratio)

Når du øker BCLK så øker du dermed også en hel del andre frekvenser deriblant minnefrekvensen. Ved så milde justeringer behøver du kun å nedjustere minnefrekvensen igjen til det nærmeste du kommer 1600Mhz, men helst ikke over. Nå kan du trykke F10 og reboote. Hvis maskinen ikke starter så åpner du kabinettet og resetter CMOS. (Den starter 99% sikkert såfremt du ikke har en chip/CPU som krever enorme mengder strøm.

 

Når du kommer deg inn i Windows må du kjøre en stresstest (Prime95 (Blend-testen) og Feks CoreTemp eller HWmonitor for å ta tempen. Holder det seg under 75 grader så er det fint. Går det over så er det ingen krise såfremt det ikke stiger opp mot 85 grader. Isåfall bør du stille tilbake BIOS og skaffe en bedre kjøler. Evt. kan du slå av Hyperthreading i BIOS. Dette vil bidra til lavere temp.

 

Å stille ram-timings og volt er kanskje unødvendig fordi "Auto" sørger for stabile innstillinger, ihvertfall opp mot 3.5Ghz. Hvis du ikke vil stille på rambrikkene så kan du rett og slett bare sette Overclock tuner til manual. Sette CPU Volt til 1.2V, og leke deg litt med BCLK. Husk det at BCLK multiplisert med CPU ratio er lik frekvensen/klokken på CPU. Feks. 133 multiplisert med 23 blir 3.06Ghz som er standard hastighet.

 

Som sagt så er volt det du må passe på. Aldri over 1.35V på CPU og aldri over 1.65 på RAM.

 

Noen guider:

http://www.overclock.net/intel-cpus/538439-guide-overclocking-core-i7-920-930-a.html

http://www.overclock.net/intel-cpus/497993-newbie-guide-overclocking-updated-core-2-a.html

Lenke til kommentar

Altså, jeg har heller ikke overklokket så mye så jeg vet lite i forhold til andre, men tommelfingeregelen er at så lenge du er forsiktig med spenning og temperatur så skal det godt gjøres å ta livet av noe.

 

Jeg har samme CPU, men et annet hovedkort, dog produsert av ASUS. Jeg klarer å få min 950 opp til 4.0Ghz så prøver å forklare deg det jeg gjør på grunnlag den erfaringen ;)

Lenke til kommentar

3.5Ghz skal gå relativt smertefritt.

 

Det du helst bør gjøre i første omgang er å stille korrekt, hastighet, timings og volt på ram-brikkene dine.

post-180418-0-57182100-1299091861_thumb.jpg

Her kan du sette DRAM BUS Voltage til 1.64V.

 

Deretter går du til DRAM Timings control:

post-180418-0-08948300-1299092111_thumb.png

Her setter du de fire første innstillingene til 9-9-9-27.

 

Så setter du DRAM Frequency til 1600Mhz. Rekkefølgen du gjør alt dette i har ingenting å si.

post-180418-0-50635900-1299092295_thumb.jpg

 

Sett AI overclock tuner til "manual" og disable Speedstep. Deretter setter du CPU Voltage/CPU Core voltage til 1.2V. Sørg for at CPU Ratio setting står på 23.

 

Nå kan du øke BCLK Frequency til 153 noe som vil utgjøre 3.5Ghz. (BCLK multiplisert med CPU Ratio)

Når du øker BCLK så øker du dermed også en hel del andre frekvenser deriblant minnefrekvensen. Ved så milde justeringer behøver du kun å nedjustere minnefrekvensen igjen til det nærmeste du kommer 1600Mhz, men helst ikke over. Nå kan du trykke F10 og reboote. Hvis maskinen ikke starter så åpner du kabinettet og resetter CMOS. (Den starter 99% sikkert såfremt du ikke har en chip/CPU som krever enorme mengder strøm.

 

Når du kommer deg inn i Windows må du kjøre en stresstest (Prime95 (Blend-testen) og Feks CoreTemp eller HWmonitor for å ta tempen. Holder det seg under 75 grader så er det fint. Går det over så er det ingen krise såfremt det ikke stiger opp mot 85 grader. Isåfall bør du stille tilbake BIOS og skaffe en bedre kjøler. Evt. kan du slå av Hyperthreading i BIOS. Dette vil bidra til lavere temp.

 

Å stille ram-timings og volt er kanskje unødvendig fordi "Auto" sørger for stabile innstillinger, ihvertfall opp mot 3.5Ghz. Hvis du ikke vil stille på rambrikkene så kan du rett og slett bare sette Overclock tuner til manual. Sette CPU Volt til 1.2V, og leke deg litt med BCLK. Husk det at BCLK multiplisert med CPU ratio er lik frekvensen/klokken på CPU. Feks. 133 multiplisert med 23 blir 3.06Ghz som er standard hastighet.

 

Som sagt så er volt det du må passe på. Aldri over 1.35V på CPU og aldri over 1.65 på RAM.

 

Noen guider:

http://www.overclock.net/intel-cpus/538439-guide-overclocking-core-i7-920-930-a.html

http://www.overclock.net/intel-cpus/497993-newbie-guide-overclocking-updated-core-2-a.html

Almost perfect :w00t:

Lenke til kommentar

okei, hvis jeg følger det du har skrevet, vil jeg få min prosessor til 3.5 Ghz? (kunne jeg fått litt mer 3.8ghz kanskje? som sagt har vannkjøler) og hva mener du med resette cmos? Hva gjør jeg, hvordan gjør jeg det.

 

men jeg prøvde å ta en program overclock med et program som heter turboV evo, jeg prøvde men fikk error, pc'en fikk svart skjerm, av-knappen funket ikke, heller ikke resett knapp inne i kabinettet (på hk), så jeg slo av strømmen. da starta den helt fint opp igjen, bare med en error melding om at windows hadde avsluttet etter en uventet avslutning. jeg resetta bios til default og tok på de gamle innstillingene i bios som jeg hadde. Alt er vel bra nå?! men har hørt at overclock program egentlig fucker til pc'en eller gjør dem ustabile hvis overklokkingen fungerer vellykket.

 

Men skal prøve overklokking i bios nå, ikke noe mere enkle løsninger, som viser seg å være dårlig. leste på et annet forum der en sa: Asus programs=Crap,crap,crap! jeg forstod kanskje det nå:) XD

 

takk for svar! men har du/dere skype enklere å få veildening:):):)

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

 

Gud i himmelen, ikke hør på han. Han har IKKE peiling på hva han snakker om.

 

Bare ved å sette volten på rammen til 1.5v, så vil du mest sannsynlig ikke få start på pcen din engang, da de fleste nye DDR3 brikkene er 1.65V.

 

 

De fleste DDR3 brikkene er 1.65 volt? (Du mener vel 1600 mhz her?) 1333 mhz er sikker mest vanlig på 1.5 volt.

 

Ja da må mine budsjett ram brikker være spessiele, siden mine er på 1.5 volt.

 

Nå er jeg klar over det kan være litt avvik rundt omkring her, men å si jeg ikke har peiling er vel å gå litt langt?

 

Så du mener altså den overklokkingen jeg gjorte er bare snakk om griseflaks at jeg heletatt klarte å slå på maskinen som et tryllekunst? Hehe.

 

CMOS er bios, du bare koblet fra batteriet i noen sekunder og kobler fra strømmen.

Ønsker du det skal gå raskere, trykker du powerknappen også.

 

Tror du burde klare en 3.5 Ghz, muligens 3.8 ghz hvis du er heldig.

Men nå har du nok bedre hovedkort en meg, så er jo ikke usansynlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Joda, det finnes rambrikker på 1.5V. Det vanligste er vel 1.56 til 1366 og 1156.

 

Har dessverre verken Skype eller noe annet lignende for øyeblikket.

Hvis du leser gjennom guidene jeg linket til samt prøver deg litt forsiktig frem så får du det nok til :)

 

Edit: Ja, det jeg forklarte skal sette klokkefrekvensen til 3.5Ghz. (BCLK ganger cpu-multi- f.eks BCLK 153 ganger 23= 3.5Ghz)

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Joda, det finnes rambrikker på 1.5V. Det vanligste er vel 1.56 til 1366 og 1156.

 

Har dessverre verken Skype eller noe annet lignende for øyeblikket.

Hvis du leser gjennom guidene jeg linket til samt prøver deg litt forsiktig frem så får du det nok til :)

 

takker! for alle svar! men hvis jeg ville ha den til 3.8 ghz hva skulle jeg ha endret innstillingene i bios til da?:)

Lenke til kommentar

Ikke over 1600Mhz! Isåfall må du sannsynligvis øke DRAM BUS Voltage samt QPI DRAM Core voltage noe som du ikke vil begynne med nå. minnehastigheten har svært liten innvirkning på ytelse som du merker noe til. konsentrer deg om BCLK samt spenning og temp på CPU.

 

takk:) forstår hva du mener..

 

spilte tower defence imens, så jeg venta ikke eller noe sånt:) XD ( på en annen pc, såklart:) )

Lenke til kommentar

okei, testa med prime 95 sjekka varmen med speedfan gjennomsnitt temperatur 68grader, er det bra? men begynner å lure, på cpu kjøleren er det et lcd display som viser hvor varm cpu'en er, og der stod det bare 42grader. men 68grader var gjennomsnitt på dew 7 core 'ene selveste cpu lå på rundt 53grader og til vanlig ligger den på 34 grader:) tilbake melding? kunne jeg ha overklokka litt til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...