Gå til innhold

Mer stillegående PC, hva synes DU om disse oppgraderingene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte for ikke så lenge siden en Mist Silent Twin (har xp 1800+). Etter at jeg satte den i fant jeg ut at det eneste den gamle vifta hadde gjort var å (nesten) overdøve strømforsyningsvifta. Altså, det er ikke bare CPU-vifta som bråker, men også PSU-vifta. Sammen gjør de maskinen til et heIvetes bråk av en PC.

 

Derfor har jeg tenkt til å investere i enda et par ting for å få PC'en mer stillegående. Jeg er klar over at det er så godt som umulig å få en lydløs PC ved bruk av vifter, men det burde da gå ann å få den mer stillegående. For slik som det er nå, er det helt ekstremt.

 

Jeg har tenkt på følgende oppgraderinger (spørsmålet er altså hva som lønner seg og hva som er verdt å kjøpe, eventuelt ikke kjøpe og hva som finnes av bedre/billigere alternativer, jeg vil ikke sløse unødvendig mye men jeg må ha en PC som er mer stille) :

 

1) Lian Li kabinett (PC602BUSB)

 

Pris: Kr 995,-

 

Dette har vel ikke så mye med støydemping å gjøre, men jeg har lyst på nytt kabinett uansett, så jeg skriver det opp. Det er PSU-vifta som fulgte med mitt gamle kabinett som bråker veldig. Det er jo ikke sikkert det er lett å røske ut den gamle å bytte den ut med en mer stillegående. Så da er det vel greiest med et nytt kabinett, som det i tillegg finnes ferdig støydempings-kit til?

 

2) NoiseControl støydempingsmatter Lian Li-kit

 

Pris: Kr 465,-

 

Er dette bra? Kan dette føre til at det blir for varmt inni kabinettet? Er det verdt å kjøpe? Hvis ikke drøyer jeg kansje med å kjøpe nytt kabinett og.

 

3) Zalman GPU-kjøler, Heatpipe ZM80AHP

 

Pris: Kr 265,-

 

Jag har et litt gammelt Asus (deluxe :D) Geforce 3Ti-200 kort. Vet ikke om det bråker så veldig, litt venskelig å finne ut.

 

4) NoiseControl drevramme "NoVibes"

 

Pris: Kr 242,-

 

Muligens 2stk da jeg planlegger å kjøpe ny HD. Fra før av har jeg en Seagate 60Gig og jeg skal etterhvert kjøpe en ekstra 120Gig. Men bråker egentlig HD'en så mye? Xboxen min har en 120Gig Western Digital og jeg synes ikke boxen bråker så fryktelig. Ikke sånn at jeg merker det og iriterer meg over det.

 

5) Fortron/Source strømforsyning ATX m/120mm vifte enten 300W eller 350W.

 

Pris 300W: Kr 495,-

 

Pris 350W: Kr 645,-

 

Her tror jeg at jeg har mye å tjene!

 

Tror det blir 350W da jeg også vil ha den i neste PC. Fra før av har jeg en DVD-ROM, en CD-brenner og en 60Gig HD. Til det burde 300W være nok. Men jeg kommer nok som sagt til å kjøpe en ekstra 120Gig snart, og etterhvert muligens en DVD-brenner og, så for sikkerhets skyld burde jeg nok ta 350W'en.

 

Og fra før av har jeg som sagt MIST Silent Twin og en Athlon XP 1800+. Hvis annen hardware skulle være rellevant så bare spør.

 

På forhånd takk for svar...

 

(BTW; jeg er klar over at denne tråden eksisterer, men jeg følte at det var nødvendig å poste en ny tråd da jeg trenger litt mer konkrete svar om hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg i mitt tilfelle.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville anbefale og bytte ut skjermkortvifter. Har ikke hatt et Asus kort, men ekke sikkert at vedkommene som sier at denne er "lydløs" stemmer, det kommer helt ann på hva han har i maskien. Har hatt en heatpipe på mitt GeForce3 kort og det funker bra.

Er det vanskelig å bytte ut skjermkort-vifter?

 

Ble litt usikker på om jeg skal bytte det ut eller ikke...

 

PC'en blir jo ikke lydløs uansett så jeg er jo bare interesert i å fjerne iriterende støy.

 

Får tenke litt på det.

Lenke til kommentar
Er det vanskelig å bytte ut skjermkort-vifter?

Nei, det er ikke veldig vanskelig å skifte skjermkortvifte. Det er bare et

spørsmål om å dytte inn to låsepinner i bunnen av festepinnene til kjøleren, for deretter å ta hele greia av kortet. Etterpå må du rense kjernen på grafikkkortet for all gammel kjølepasta for så å påføre ny før du setter på en annen kjøler. Hvis du likevel kjøper ZM80A-HP så følger det med ei meget god bruksanvisning til denne (og alt du trenger av skruer, kjølepasta, skrutrekker osv.)

 

Ble litt usikker på om jeg skal bytte det ut eller ikke..

Stopp vifta med en finger, så hører du enkelt om den bidrar mye med støy eller ikke.*

 

Ellers kunne du kanskje tenkt på en slik til harddiskene i stedet? ZM-2HC1. Den gir kjøling så du slipper å montere ekstra vifter, samtidig som den demper den lille støyen som Seagate disken din eventuelt gir.

 

[bråkete strømforsyning]
Du kan jo alltids sette vifta i denne til 7V i stedet for å bytte ut vifta eller hele greia. Dette gjøres ved å kutte ledningene for deretter å koble den mot gul og rød ledning i en vanlig molex kontakt.

 

Det resterende oppsettet ser greit ut, men det kan kanskje lønne seg å teste det uten støydempningsmatter først, for så se om du virkelig trenger å gå så drastisk til verks.

 

Edit: *IKKE putt fingeren inn i ei vifte med mindre du absolutt vet at det er vifta som stopper og ikke fingeren som gir etter. Så hold fingra unna alt over 2500rpm! Det tryggeste er å bruke fingeren mot selve midten av vifta, da det ikke er noen blader som kan skade deg der. Ikke fall for fristelsen å stappe skrutrekkere eller lignende i bladene, da dette fort kan medføre ei ødelagt vifte. (plast gir oftere etter enn metall.)

 

Det går bra å stoppe viftene i et par sekunder opptil flere minutter avhengig av belastning. Hvis du derimot har skrudd på at pcn skal skrues av når f. eks. cpuvifta stopper vil det selvfølgelig ikke gå så bra for ikke-lagrede data når du stopper den. :)

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke veldig vanskelig å skifte skjermkortvifte. Det er bare et spørsmål om å dytte inn to låsepinner i bunnen av festepinnene til kjøleren, for deretter å ta hele greia av kortet. Etterpå må du rense kjernen på grafikkkortet for all gammel kjølepasta for så å påføre ny før du setter på en annen kjøler. Hvis du likevel kjøper ZM80A-HP så følger det med ei meget god bruksanvisning til denne (og alt du trenger av skruer, kjølepasta, skrutrekker osv.)

Ok! Hørtes greit ut. Egentlig mente jeg mere sånn; kan det skje noen feil med at skjermkortet "tror" det ikke blir kjølt ned osv... Men da skal det tydeligvis gå fint.

Stopp vifta med en finger, så hører du enkelt om den bidrar mye med støy eller ikke.

Nå er det jo slik at vifta i PSU'en overdøver alt annet så til de grader at jeg tviler på at jeg vil høre eventuell støy fra skjermkort-viften. Men jeg skal prøve likevel. Tror dog ikke at jeg gidder å kjøpe ny vifte til skjermkortet...

 

Ellers kunne du kanskje tenkt på en slik til harddiskene i stedet? ZM-2HC1. Den gir kjøling så du slipper å montere ekstra vifter, samtidig som den demper den lille støyen som Seagate disken din eventuelt gir.

Jeg tror ikke Seagate disken min støyer så veldig at det gjør noe, tenkte mer hvis jeg kjøper en ny. Men da kjøper jeg kansje en eller annen stillegående HD så da er det ikke så farlig likevel kansje... Uansett, takk for forslaget, skal vurderes.

 

Du kan jo alltids sette vifta i denne til 7V i stedet for å bytte ut vifta eller hele greia. Dette gjøres ved å kutte ledningene for deretter å koble den mot gul og rød ledning i en vanlig molex kontakt.

Dette hørtes litt vanskelig ut :-? ... Skal skru opp etterpå å kikke nærmere så kansje jeg skjønte hva du mente. Tror nok jeg kommer til å kjøpe ny strømforsyning likevel. Hva er foresten "molex kontakt" ?

 

Det resterende oppsettet ser greit ut, men det kan kanskje lønne seg å teste det uten støydempningsmatter først, for så se om du virkelig trenger å gå så drastisk til verks.
Ja det burde jeg kansje... Men det kan jo på ingen måte gjøre det dårligere? OG jeg er vel nesten garantert at det bråker mindre. Om ikke mye mindre, ihvertfall litt. Så jeg har ikke så mye å tape på å bestille det sammen med resten, først som sist. Bortsett fra de 465 kronene da... Hmm...

 

Uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar
Du må ikke kjøpe deg en ny strømforsyning..... Bare skift ut vifta... Det har jeg gjort :p kjøpte meg en PSU-mod og satt inn en fargevifte ... Ble dritstilig og det bråker ingenting ..

Jasså... Har du noen forslag til en vifte da?

 

Vil virkelig PC'en bli veldig stille da?

 

Jeg liker ikke helt sånne glorete, flashy farger som lyser opp osv. Litt for "harry" for meg. Neida ikke harry, men jeg liker mer stilrent design. Ikke sånt kabinett med rar fassong og masse krusseduller, farger og stash på med det vindu på sia der du kan se inn til hoved-kort som er stappfullt med neon-lys og disco-lys som lyser i alle kanter osv...

Lenke til kommentar

Kjøp en Enermax Whisper strømforsyning.

kr 695,-

stille som fanden(han har jeg har ikke hørt ennå)

 

amnio skriver at man tester om en vifte bråker

med å stoppe den med en finger ,

testa det på en delta ffb1212ehe uten å vite det

og sier in ettertid at en motorsag hadde laget

finere kutt.

Lenke til kommentar
Kjøp en Enermax Whisper strømforsyning.

kr 695,-

stille som fanden(han har jeg har ikke hørt ennå)

 

amnio skriver at man tester om en vifte bråker

med å stoppe den med en finger ,

testa det på en delta ffb1212ehe uten å vite det

og sier in ettertid at en motorsag hadde laget

finere kutt.

Hmm... Nå ble jeg enda mer i tvil. Har lest et annet sted på forumet at Fortron/Source strømforsyningen (m/120mm vifte) også skulle være veldig støysvak.

 

Når jeg søkte på Enermax Whisper i prisguiden, fant jeg den billigst på Amraam (til 601kr), men jeg må jo uansett betale dobbelt opp i porto hvis jeg kjøper enermax whisper og i tillegg noen ting på microplex.

Lenke til kommentar

Burde kansje sagt at litt av idéen med å kjøpe nytt kabinett og strømforsyning var å senere ha en PC nr.2 som kan være sammensatt av gamle deler jeg har ligende.

 

Hvis jeg først kjøper nytt kabinett og strømforsyning og senere kjøper nytt hovedkort&DDR-RAM og skjerm (17" LCD :woot:), vil jeg kunne sette sammen en PC nr.2 fra gamle deler.

 

Derfor tror jeg nok at jeg kommer til å kjøpe ny strømforsyning og nytt kabinett (i første omgang hadde jeg bare tenkt til å dempe støyen, men jeg tror det blir best å kjøpe nytt kabinett samtidig også...)

Lenke til kommentar
amnio skriver at man tester om en vifte bråker

med å stoppe den med en finger ,

testa det på en delta ffb1212ehe uten å vite det

og sier in ettertid at en motorsag hadde laget

finere kutt.

AU! Jeg mente at du skulle sette fingeren mot midten av vifta, ikke tre den innom bladene. Men, jo, jeg var vel litt utydelig, og Deltavifter er jo ikke akkurat snille med sånnt. :)

 

Den fortron source strømforsyninga du har sett deg ut yter meget bra, faktisk godt over 400W selv om den er påskrevet 350W! Den har også ei stor stillegående vifte (120mm), noe som medfører god kjøling uten bråk. På tomshardware hadde de for en tid tilbake en test av ulike strømforsyninger, hvis du leter litt der vil du se at den yter meget meget bra.

 

Det jeg mente med molex kontakt lenger opp er rett og slett en vanlig strømkontakt som du plugger i cd-rom drev og lignende.

 

Edit:

Ok! Hørtes greit ut. Egentlig mente jeg mere sånn; kan det skje noen feil med at skjermkortet "tror" det ikke blir kjølt ned osv... Men da skal det tydeligvis gå fint.
Skjermkortet vil ikke si noe imot å bytte kjøler. Det er fornøyd så lenge temperaturen er grei.

 

Ja det burde jeg kansje... Men det kan jo på ingen måte gjøre det dårligere? OG jeg er vel nesten garantert at det bråker mindre. Om ikke mye mindre, ihvertfall litt. Så jeg har ikke så mye å tape på å bestille det sammen med resten, først som sist. Bortsett fra de 465 kronene da... Hmm...
Det blir varmere i toweret, noe som kan medføre at du trenger flere vifter. Men, har du penger, for all del, bruk dem.
Lenke til kommentar
AU! Jeg mente at du skulle sette fingeren mot midten av vifta, ikke tre den innom bladene. Men, jo, jeg var vel litt utydelig, og Deltavifter er jo ikke akkurat snille med sånnt.

:lol:

Den fortron source strømforsyninga du har sett deg ut yter meget bra, faktisk godt over 400W selv om den er påskrevet 350W! Den har også ei stor stillegående vifte (120mm), noe som medfører god kjøling uten bråk. På tomshardware hadde de for en tid tilbake en test av ulike strømforsyninger, hvis du leter litt der vil du se at den yter meget meget bra.
Høres bra ut :). Tenker jeg går for den.
Det jeg mente med molex kontakt lenger opp er rett og slett en vanlig strømkontakt som du plugger i cd-rom drev og lignende.
Ja da vet jeg hva molex-kontakt er. Uansett tror jeg som sagt at jeg går for den fortron source strømforsyninga.

 

 

Det blir varmere i toweret, noe som kan medføre at du trenger flere vifter. Men, har du penger, for all del, bruk dem.

Hehe! Nei jeg har nok ikke så mye penger at det gjør noe. Har bare sett meg grundig lei av den vifte-støyen nå, så jeg føler at et par opgraderinger er nødvendig. Men jeg vil heller ikke betale for mer enn det jeg faktisk trenger, så foreløpig dropper jeg de støydempingsmattene. Så kan jeg heller kjøpe det seinere hvis jeg føler at det er nødvendig.

 

Tenker jeg bestiller Lian Li kabinettet og Fortron/Source strømforsyninga så snart jeg har nok penger (gidder ikke ta ut penger av banken så jeg må nok spare litt nå...)

 

Takk for hjelpen alle sammen!

Lenke til kommentar

Slenger meg på i denne tråden, fordi den dekker veldig godt mye av det jeg lurer på:

 

Har vært på utkikk etter et kabinett med plass for 120mm vifter, helst med mulighet for skikkelig støvfilter og sånn og... Har kommet frem til en liten handleliste...

 

Er det alternativer som er mye bedre?

 

Lurer veldig på å kjøpe et slikt et:

Compucase CI6926BB

 

Lurer i tillegg på å kjøpe meg en sånn PSU, også med en 120mm vifte...

Fortron/source

Fortron/Source strømforsyning, 350W, ATX FSP35060PN

Noen som har prøvd den?

 

Skal også ha meg en slik, må jo kunne styre 120mm viftene på et vis:

Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 2

Sunbeam Rheobus Front m/knapper, Sort

Test i overklokking.no

 

Kjøler til 9700 PRO er svært aktuelt:

Zalman GPU-kjøler, Heatpipe ZM80AHP

 

Har fra før av en slik en, er den bra i forhold til alternativene? Skal jeg ta vekk den variable motstanden hvis jeg skal bruke rheobus, eller kan den bare sitte på?

Enermax vifte, 137m³/time, 22-39 dB(A)

 

Andre deler jeg har som skal brukes i pcen:

Crucial 9700 PRO

2x512 Corsair value 3200

WD 120GB 8MB Harddisk SE

LC Combo drive

Lenke til kommentar
Har fra før av en slik en, er den bra i forhold til alternativene? Skal jeg ta vekk den variable motstanden hvis jeg skal bruke rheobus, eller kan den bare sitte på?

Enermax vifte, 137m³/time, 22-39 dB(A)

Hvis du tar vekk den variable går vifta på fullt hele tiden, noe som blir det samme som å sette den variable til fullt. Så du kan med fordel la den være der, i tilfelle: a) rheobussen ikke går lavt nok for deg. (så kan du bruke den for å justere vifta enda lavere). Eller B) du skal kanskje bruke vifta utenfor et rheobus system senere?

Etter min mening er det ei grei vifte, men jeg synes den lager litt vel mye "brummelyd" selv ved lavt turtall, denne forsvinner ikke før vifta går på mellom 5-7V et sted.

 

WD 120GB 8MB Harddisk SE

Noen støydempningsgoodies til denne også? SmartVibes/NoVibes eller hjemmesnekra gummioppheng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...