Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe bil som student i utlandet?

chapen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Etter sommeren nå skal jeg inn i militæret i 1 år, og så bærer det over til Storbritannia for å studere i minimum 3 år. Begynner med bachelor, men går sannsynligvis videre med master, så kanskje opptil 5 år.

Det jeg lurer på er om det er lurt å kjøpe seg en bil der borte?

Er det lett å eie bil i Storbritannia som norsk statsborger?

Forsikring, årsavgifter, bompenger, servicer, drivstoff, etc?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i Storbritannia som student og har helt siden jeg kom hit i september kikket på bil. Føler ikke at det er verdt det, i hvert fall ikke når jeg ikke har fast inntekt.

Når det gjelder førerkort, er det ikke noe problem. Til forskjell fra en del andre ting, er det ikke EU-medlemsskap, men EØS-medlemsskap som redder oss der :)

Bil er generelt mye billigere å kjøpe enn i Norge, men forsikring kan være svindyrt! Drivstoffprisene er det ikke rare forskjellen på i forhold til Norge, ca £1,20 per liter tror jeg snittprisen på bensin ligger på. Bompenger er det ikke mye av, så vidt jeg vet, men du må betale veiavgift hvert år, basert på hvilken skatteklasse bilen er i (basert på motor, utslipp og diverse). Som i Norge må du ha EU-kontroll, men den tas hvert år. Her kalles den "MOT test".

Skrevet

Ja, spesiellt forsikringspraksiser er forskjellige i UK i forhold til her. Hørt om mange som må melde inn til selskapet sitt om de bytter dekk/felger og får justert kostnaden sin opp/ned på grunnlag av slike ting.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg tenker på en veldig standard bil som en BMW 1-serie eller noe som jeg har her i Norge, audi A3, Golf, etc. Er jo drit billig der borte ser jeg på eBay! Skal ikke ha en ekstrem motor hvis det blir mye mer i årsavgift og mer i forsiking!

Men har dere sånn ca prisoversalg på å eie bil i UK, dette med forsikring hørtes litt skremmende ut...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...