Gå til innhold

Kubjelle blir atletisk!


Anbefalte innlegg

Litt om meg, jeg er 20 år, studerer. Jeg har ikke drevet med mye styrketrening før. Har spilt mye fotball og var en stund i ganske god form, men ble i relativt dårlig form da jeg sluttet.

 

Jeg løftet vekter sporadisk med venner, men aldri systematisk eller fulgt et program. Før 6 uker siden, da startet jeg på tn.no sitt grunnprogram og har hatt ganske bra progresjon.

 

Ukeplan:

Mandag: Styrke

Tirsdag: Håndball

Onsdag: Styrke

Torsdag: Basket

Fredag: Styrke

Lørdag: Intervall

Søndag: Hviledag

 

Styrkeprogram

Nå kjører jeg en slags autoregulerende versjon av stronglift.

 

Kosthold:

Jeg har begynt med periodisk faste, det har funket ganske bra den ene dagen jeg har gjort det. Jeg spiser mye grønnsaker, frukt, kjøtt. Jeg spiser ikke kornprodukter heller ikke potet. Jeg regner med at det kommer til å veksle mellom ris, quinoa og evt. villris/paraboiled rice.

 

Dag 1 - 28.feb 2011

 

Knebøy

5 x 50 kg

5 x 70 kg

5 x 90 kg

5 x 100 kg

5 x 110 kg

 

Kommentar:

Knebøyen gikk ganske lett. Føler at jeg ikke blir så utmattet i kroppen når jeg tar færre reps. Kunne sikkert tatt mer en dette, men siden det var den første dagen tok jeg det ganske chill. Er egentlig rimelig fornøyd med knebøyteknikken, jeg tror jeg gjør det ganske rett, men får se om jeg får lasta opp en video.

 

Barbell rows

5 x 40kg

5 x 50kg

5 x 50kg

5 x 55kg

5 x 55kg

 

Kommentar:

Føler jeg absolutt ikke har teknikken inne. Denne må jeg øve mer på.

 

Benkpress

5 x 50kg

5 x 60kg

5 x 70kg

5 x 70kg (fikk hjelp på de to siste)

5 x 70kg (fikk hjelp på de to siste)

 

Kommentar:

Det gikk egentlig ganske greit. Selv om at jeg måtte ha hjelp så var jeg egentlig ikke utslitt etter at jeg tok benkpress. Får vel håpe jeg kan presse meg mer neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går ned til det er 90 grader mellom lårbein og leggbein. Jeg har selv merket at jeg er ganske sterk i beina, har spilt en del basket og har relativt god spenst.

 

Uansett ny dag i dag.

 

Kosthold:

Jeg tror jeg gjorde det lurt i å lage meg lunsj, og ikke faste hele dagen før treninga i dag. Jeg ble litt sulten rundt 12:00, så jeg spiste lunsj kl. 13:00.

 

Jeg slang bare en salat sammen: var faktisk ikke før jeg begynte å spise den at jeg merket at det ikke var noe kjøtt i den! Det var: svart quinoa, mais, isbergsalat, mager kesam, fetaost, pesto , tomat og rød løk. Den var ganske god. Jeg elsker kombinasjonen pesto og fetaost!

 

Trening:

Spilte håndball i dag. Det var en del oppvarming + teknikk trening. Altså ikke veldig høy intensitet, men da vi begynte å spille var det ganske høy intensitet. Dessverre spilte vi ikke så lenge. Burde kanskje tatt en liten intervalløkt før jeg stakk, men det får bli neste gang.

Lenke til kommentar

Knebøy

5 x 60kg

5 x 80kg

5 x 100kg

5 x 110kg (ble litt for dårlig teknikk på denne så jeg gikk ned til 100kg)

5 x 100kg

 

Overhead press

5 x 30kg

5 x 40kg

5 x 40kg

5 x 40kg

5 x 40kg

 

Kommentar:

Usikker på om jeg har helt rett teknikk her, føler jeg ikke får stukket albuene nok frem. :/

 

Markløft

3 x 40kg

1 x 60kg

1 x 80kg

1 x 90kg

1 x 100kg

 

Kommentar:

Tror teknikken er helt ok. Men bør nok lese litt mer/se flere videoer.

 

Skal se om jeg får filmet noen løft i nærmeste framtid.

 

Kosthold:

Drakk 0.5 l med proteinshake + kreatin før jeg trente. Kanskje litt for mye med 0.5l. Spiste middag i Oslo med mamma og søs, indisk nam nam. :3 Er ikke så sulten akkurat nå, men slenger vel i meg litt frukt + evt. en boks med tunfisk.

 

 

Fettmål:

Skal begynne å måle hvordan progresjonen på fettet er. Jeg orker ikke å måle fettprosenten for hver gang. Jeg måler vertikalt 1 cm fra navlen.

 

20 mm

Lenke til kommentar

Sebbe: Er en stund siden jeg har målt meg. Jeg har nemlig ikke vekt. :p Men da jeg sist målte meg hos en kompis veide jeg ca. 87kg med klær. Jeg er forøvrig 184cm høy. Mer atletisk en gjennomsnittet har jeg forøvrig vært hele livet, dog har det i det siste vært lite regelmessig trening. Og atletismen er også deretter.

 

Tegocalderon: Kom kanskje ikke godt nok fram. Jeg har trent før, men aldri regelmessig, før for 6 uker siden, da begynte jeg på tn.no's grunnprogram. Begynte også med kreatin og proteinpulver.

 

Trening

Herregud, helt latterlig god intervalltrening. Jeg droppet basketball og spilte fotball istedet for. Tror jeg tar baskettrening på tirsdag og kjører evt. håndball som oppvarming på fredager. (Vet at det ikke er helt optimalt med kardio + styrke på samme dag, men jeg vil bli bedre i håndball) Dog dropper jeg håndballen i morra. Det blir for mye kardio hvis jeg skal ta en intervalløkt på lørdag også.

 

Kosthold

Lagde tunfisksalat. Hadde en boks med tunfisk i olje liggende. Tok vek det meste av oljen, blandet den med kesam og pesto. SKJIT det var godt! Nå blir det fried chicken + ris. (Mamme er på besøk) Merker dog middagen kan komme rimelig seint hvis jeg skulle laget maten selv. :x

 

Får håpe jeg får filmet løftene mine i morra. :o

 

Fettmål

20mm

Lenke til kommentar

Trening

 

Benkpress

5x40kg

5x60kg

5x70kg

5x60kg

5x65kg

 

Kommentar:

Prøvde å følge de siste rådene om å ikke la stangen komme for langt ned og ikke å låse når jeg løfter stangen opp.

 

Barbell rows

5x40kg

5x40kg

5x40kg

5x50kg

5x50kg

 

Kommentar

Teknikken begynner å sitte litt bedre

 

Knebøy

5x40kg

5x60kg

5x80kg

5x100kg

5x100kg

 

Kommentar

Kjente litt bedre nå, når jeg skiftet litt på teknikken.

 

Kosthold

Var litt mer sulten i dag en det jeg har pleid å være på PF. =/

 

Fettmål

20mm

 

Overall kommentar

Tror jeg skal gå ned på vektene og terpe litt mer teknikk. + Også kanskje kjøre eksplosive knebøy.

Lenke til kommentar

Benkpress

5x50kg

5x60kg

5x65kg

5x70kg

6x65kg

 

Knebøy

5x60kg

5x80kg

5x90kg

3x110kg

5x90kg

 

Kommentar

Kom en dude som tok i mellom meg, prøvde meg derfor på 110kg også. Måtte stoppe på den.

 

Markløft

1x40kg

1x80kg

1x100kg

5x100kg

 

Kommentar

Skal jeg egentlig ta 1x1x1x1x1 og progresjon eller 5x med samme vekt?

 

Fettmål

11mm (jeg velger et annet sted å måle fettet på)

 

Annet

Formen var kanskje ikke helt på topp med tanke på at jeg var i frognerseteren i helga. Kan i det minste bekrefte at stemninga var minst like syk som det så ut som på tv!

Lenke til kommentar

Trening: håndball

Fikk litt vondt i armen, mye teknikktrening og bare 30 min med spilling. Burde kjørt på med intervalltrening etterpå, men siden jeg hadde litt vondt i armen droppet jeg det.

 

Kosthold:

Laks + salat til lunsj ca. 13.00

Gomlet litt cashew nøtter mens jeg lagde middag.

Kotelett med salat + quinoa.

Lenke til kommentar

Knebøy

5x50kg

5x70kg

5x80kg

5x80kg

5x80kg

 

Kommentar

Fokuserte mer på teknikk og på å ta litt eksplosive knebøy. Gikk helt greit, men har fortsatt mer å lære.

 

Barbell rows

5x40kg

5x50kg

5x50kg

5x55kg

5x55kg

 

Kommentar

Teknikken begynner å komme. Må kanskje stå litt mer oppreist, altså med mindre bøyde knær.

 

Overhead press

5x30kg

5x35kg

5x35kg

5x40kg

5x40kg

 

Kommentar

Tja, gikk greit. Skulle faktisk ta markløft her. Og overhead press forrige uke. OOPS! :p

 

Overall kommentar

Jeg tok ikke de argeste vektene pga at jeg har litt vondt i armen etter at jeg spilte håndball.

Lenke til kommentar

Fotballtrening

 

Sinnsykt hardt i starten. Ble andpusten med en gang. Det løsnet på slutten og det gikk bedre. Formen er kanskje ikke helt på topp etter kollen. Evt. jeg trener litt for mye. Mulig jeg kutter ned på en styrke trening ... =/

 

Blir forresten ikke trening i morra eller på lørdag, siden jeg skal til Trondheim for å besøke en kompis. Tror jeg har godt av å ta litt pause. Dog blir det sikkert konsumert store mengder av et visst vannløselig stoff i løpet av helgen. Det gjør vel seg ikke så bra på formen akkurat. :p

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Knebøy

5x85kg

5x85kg

5x85kg

5x85kg

5x85kg

 

Kommentar

Fokus på teknikk og eksplosivitet.

 

Benkpress

5x60kg

5x60kg

5x60kg

5x60kg

5x70kg

 

Kommentar

Fokus på å ikke ta stangen for langt ned eller opp.

 

Markløft

5x100kg

 

Kommentar

Den var tung, vet ikke helt om jeg hadde helt bra teknikk ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...