Gå til innhold

Ledningsbrudd på bil som akkurat har gått ut av garanti


SaJo

Anbefalte innlegg

Hei

 

jeg har en bil som ble tre år i midten av januar. Bilmerket har tre års garanti, det vil si at bilen akkurat har gått ut av garantiperioden.

 

Nå, i slutten av februar begynte motorlampa å lyse og den "rykket" noen ganger når man kjørte.

Dro derfor til den lokale forhandleren, som fant ut at dette skyldtes et ledningsbrudd til luftmengdemåleren, som de utbedret etter endel feilsøking.

 

Når jeg snakket med verkstedet på telefon virket det som om de skulle ta dette på sin kappe, men det dumpet likevel en regning ned i postkassa.

 

Spørsmålet er da, burde et slikt ledningsbrudd være en mangel etter forbrukerkjøpsloven? For selv om garantien har utløpt gjelder jo forbrukerkjøpsloven..

Om selve sensoren måtte byttes hadde jeg godtatt at det ikke var en reklamasjon, men brudd i selve ledningen? Slik jeg ser det må vel en ledning være forentet å vare i mer enn to år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det ikke gå som en reklamasjon hvis hele måleren måtte byttes? Hvis det ikke er deg, eller unormal bruk som er grunnen til feilen ser jeg ingen grunn til at dette skal dekkes av reklamasjon. Men, du bør informere om at du ønsker å reklamere på feilen.

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Etter et par telefonsamtaler har forhandleren beklaget at det i det hele tatt ble sendt regning, og kreditert hele beløpet :)

 

Når det gjelder en evt. feil på selve føleren kommer det vel helt an på hva slags føler det er og hva den er beregnet til å gjøre. Noen ting er beregnet til å vare like lenge som bilen og bør ha fem års reklamasjonsrett, mens andre igjen er beregnet å måtte byttes hyppigere og da kanskje bare kommer under toårs-regelen.

Uansett er det vanskelig å si at man ønsker å reklamere på feilen før man vet hva feilen er. I mitt tilfelle var det eneste symptomet at motorlampa har begynt å lyse, som kan komme av ørten forskjellige feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...