Gå til innhold

Amd athlon II x3 eller Amd Phenom II x2?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Phenom kommer til liv som firekjerner. Men det å lage prosessorer er ikke lett, og ofte så er det en eller to kjerner som ikke funker, og da blir de til dual og trippelcore prosessorer, men noen ganger trenger de flere dual-core enn prosessorer med ødelagte kjerner, så da låses de to siste. På noen prosessorer funker det å låse opp, på andre ikke.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, er eneste kravet et AM3-hovedkort for å låse opp kjerner. Spørs dog på om ikke prosessoren, med 4 fulle kjerner på 3.2GHz, har en TDP på over de 95W som er maksgrensa for hovedkortet. Er det en spesiell grunn til at du har valgt micro ATX? Skal det brukes i shuttle?

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, er eneste kravet et AM3-hovedkort for å låse opp kjerner. Spørs dog på om ikke prosessoren, med 4 fulle kjerner på 3.2GHz, har en TDP på over de 95W som er maksgrensa for hovedkortet. Er det en spesiell grunn til at du har valgt micro ATX? Skal det brukes i shuttle?

 

 

Har ikke store peilingen på data men trenger bare et billig hovedkort :p trenger en god data til 3000.-

 

hvis dere kunne ambefale noe så må dere si ifra : )

Lenke til kommentar

Det med at det er to låste kjerner på en 2 kjernes prosessor, ikke alle hovedkort kan låse de opp. bios må vel ha core unlocker for å kunne åpne de. Men uansett, der er en grunn til at de er låst. De er ikke stabile i det hele tatt. Har en Phenom II X2 som det var 2 skjulte kjerner i, og de låste jeg opp, men da var maskinen ustabil hele tiden. Ambefaler deg ikke å gjøre det. 2 kjerner holder helt greit til vanlige ting. Spill bruker som regel ikke mere en 2 kjerner.

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Ser ut som et greit oppsett. Men jeg ville heller satset på en 500W strømforsyning, så man har litt mere å gå på. Man bør ikke belaste psu mer enn 80%.. og etter noen år vil ikke den strømforsyningen yte 430W..

-Sikkert en fin tanke, men den maskinen der vil nok slite med å fyre opp mer enn 200W, så ikke akkuratt noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Det med at det er to låste kjerner på en 2 kjernes prosessor, ikke alle hovedkort kan låse de opp. bios må vel ha core unlocker for å kunne åpne de. Men uansett, der er en grunn til at de er låst. De er ikke stabile i det hele tatt.

 

Jeg er litt uenig - i den senere tid har produksjonsteknikken på AMDs firekjernere bedra seg voldsomt, og tror sjansen for å få en fungerende x4-unlock av nykjøpt x2-prosessor per nå er større enn at det faktisk er feil på en eller 2 kjerner. Skader uansett ikke å prøve; om det skulle vise seg å streike er det bare å gå tilbake og rette opp i BIOS.

 

Når det kommer til hovedkortet du har valgt, så tilhører det i størrelseskategorien micro ATX, som vil si at det er vesentlig mindre enn et vanlig ATX-hovedkort. Micro ATX brukes som oftest i HTPC eller shuttles/andre systemer der størrelsen skal begrenses. Dette setter dog visse grenser for prosessorvalg, siden jeg til dags dato ikke har sett et AMD micro ATX hovedkort som støtter TDP over 95W. Dette betyr at uansett prosessor du velger, så kan ikke effektkravet dens overstige 95W.

 

Hvis hovedkortet skal inn i et kabinett av "normal" størrelse, er det ingen grunn til å gå for et hovedkort av "normal" størrelse også.

 

Edit: glemte quote, og merker nå at jeg har havna helt bakpå i diskusjonen :p

Endret av gaasart
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...