Gå til innhold

Minne til OC av i7 2600k


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har tenkt og kjøpe ny hardware da i mars sånn ca ( litt ettersom når asus mb kortene kommer til norge) Og jeg har blitt veldig usikker på hvilken ram jeg skal ha.

 

Så langt har jeg kommet fram til at dette vil jeg ha:

 

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010552342.aspx?

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010544373.aspx?

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010461587.aspx?

 

http://www.dustinhome.no/pd_5010465552.aspx?

 

Har tenkt og vente litt med grafikkort da 5850 fungerer helt greit, heller vente på noe nyere nvidia kort om et års tid eller noe sånt. Velger da psu som burde ha nok ampere på 12v :D

 

Anyways, Så er da spørsmålet hva jeg burde velge av minne ? 6-vs-8gb og 1600 vs 2000mhz. Blir mye spilling, men fort også noe video redigering og konvertering. men klarer meg fint med 4gb nå så både 6 og 8 burde holde siden det ikke er store greiene jeg rendrer. Så er da hva som er best og klokke med tanke på at pcen her skal vare en god del år.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal overclocke Sandy Bridge så gjøres det 99% ved endring av multiplikatoren til CPU. BCLK på Sandy bridge kan knapt røres, den starter ved 100, og 110 skal visstnok være en svært god overclock. Med andre ord, RAMen røres ikke.

 

Hastighet på minnet kommer veldig ann på hk. Jeg bygger selv et sb oppsett veldig likt ditt, og skal kjøpe 8 GB (2x 4) 1600mhz. Både fordi 1600 er billig og fordi det gjør det lett å oppgradere til 16 GB senere :D

Lenke til kommentar

Funker fint det som er foreslått over, men hvis du absoulutt skal overclocke ram, så vil jeg anbefale ram som kjører på 1.5v eller mindre. I følge intel spesifikasjonene så skal sb kjøre maks 1.5 + 10% (1.65v), så 1.65v vil funke, men gir deg ingen rom til å overclocke med. Det vil også si, at hvis du vil over 1600mhz på et p8p67 deluxe hk, så må ram brikken kjøre 1.5v

Lenke til kommentar

Sandy bridge plattformen kan (nesten helt) ikke overklokkes lenger via BLCK (front side bus av gammelt), så egentlig er det ikke så meningsyllt å spørre hvilken RAM du bør kjøpe i FORBIDELSE med overklokking. RAM hastigheten du kjører på vil nå nemmelig være helt uavhengig av om du har overklokket eller ikke. Du kan fremdeles kjøre rask ram selvfølgelig ved å justere RAM divideren, men dette vil ikke påvirke CPUen, og CPUen vil ikke påvirke RAMen.

 

Jeg ville valgt det som er økonomisk. Jeg har ikke prisforskjellene mellom 1600Mhz og 2000Mhz RAM for hånd, men om det var snakk om mer enn en hundrings eller to i forskjell på dem så hadde jeg fort valg den billigere av de to. Tingen er at minnebåndbredde er ikke en betydelig flaskehals i dagens applikasjoner. Vi har allerede bøttevis å gå på, selv med billig og relativt standard minnebrikker. Forskjellene i praksis blir ofte så små at du neppe vil kunne bemerke deg dem ved mindre du kjører minespesifikke bechmarks eller jobber med helt spesielle applikasjoner som trenger enorme menger minnebåndbredde (noen tallknusere for eksempel).

 

Bruk de hundrelappene andre steder, som i SDD (for bedre generell brukeroppevelse) eller skjermkort (for spill). Eller rett og slett MER RAM fremfor minde raskere RAM. Det er lite poeng i gå over 8GB for de aller fleste dog, men opp til det punktet er mer RAM alltid fint å ha gitt at det er relativt billig.

 

Jeg annbefaler denne testen:

http://techreport.com/articles.x/20377

så kan du selv lese litt om hvordan latency og frekvens påvirker sandy bridge platformen i praksis, med konkrete eksempler.

Men for gi et kort sammendrag: I praktiske tester - til og med med applikasjoner som bruker mye minnebåndbredde slik som encoding og kryptering så er det et meget lite skille mellom de feteste brikkene du finner, og helt standard 1333Mhz RAM. For spill og annet generellt bruk - nesten ikke målelig forskjell.

 

Min konklusjon er dermed at #1 valgkriterie er pris og mengde. Deretter ser du om du kan få fatt i noen 1600Mhz brikker som ikke koster noe mer 1333Mhz variantene (hvilket er enkelt). Etter å ha sett på priser vil jeg si at 1600Mhz brikker på 4GB virker som det smarteste valget, ihvertfall så lenge du skal ha 8GB (for du bør ha minimum 2 brikker for å ta i bruk dualchannel minnekanalene).

 

Timings kan du (som du ser fra testen) mer eller mindre se bort i fra. Høyere frekvens gir i praksis lavere responstid det også, og brikker med høy frekvens trumfer "alltid" brikker med stramme timings. Ikke noe som er spesiellt verdt å tenke på altså (dette har forandret seg mye fra gamle dager forsovidt - da timings før gav mye større praktiske utslag på eldre plattformer)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...