Gå til innhold

Noen som blir med å lage spill?


Anbefalte innlegg

Jeg personlig synes det er ganske morsomt å lage forskjellige spill og lurte om noen andre blir med på å lage spill. Jeg har laget noen spill tidligere, men kan ikke akkurat si meg som proff. Som alle skjønner er det ikke snakk om noen store spill, men sånne spill som kanskje Zelda 3, Moonstone og andre slike spill hvis jeg får med meg noen.

 

Har prøvd meg litt på 3d programmering uten noe veldig godt resultat så det tror jeg ikke det blir noe av. Dessuten er det veldig masse arbeid med det for at det skal bli noe bra. Selvfølgelig hvis det viser seg at det er mange som har lyst, så kan vi prøve oss på det, men i første omgang 2d spill.

 

Jeg er ELENDIG i å tegne så spillene mine blir som oftest med svart bakgrunn eller noe lignende. Derfor er jeg spesielt interessert å få med meg folk som kan tegne litt. Trenger ikke å være proff eller noe.

 

Så ønsker hovedsaklig folk som har litt tid til overs og kan tegne litt, men programmerere er også kjekt. Selv så programmerer jeg i Delphi og C++. Så hvis du vil programmere må du kunne litt i en av de språkene. Spillene jeg har hittils laget er i Delphi og det viser seg at det er helt greit til det meste, men hvis det blir litt størrelse på spillet er det kanskje best å gå over til C++.

 

Så enten hvis du vil tegne litt eller kan programmere i Delphi eller C++ er du velkommen til å joine. Jeg skal etterhvert få opp en internettside, men får ta tingene som de kommer.

 

Er det noen som er interesserte?

 

Hadde vært hyggelig å prøvd å lage noen spill. :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen gidder å lage "B-spill" i dag bare for gøy. C++, C, Java, Maya, 3Dsmax, Lightwave osv... Når du mestrer ett av de programmeringsprogrammene og ett av de modellerings-progz så spør igjen. Bare ett tips liksom :)

 

Han skrev jo at han mestret C++, da. Det er egentlig ikke noe poeng at han bør lære 3D-modellering hvis han vil samarbeide med andre om å lage spill. Hvor ofte ser du samme person som programmerer og grafiker i spill nå for tiden?

Lenke til kommentar

kan ikke no programmering, men kan en del 3d modelering, helst byggninger, omgivleser, interiør osv. har ikke prøvd ut noe særlig karaktermodelering, mennesker eller noe sånt, men til spill så er det ikke all verdens med detaljer som kreves så det kan jeg vel lære

Lenke til kommentar

Vel, etter ett år med intens tenking, skriving, tegning, og ikke minst programmering, håper jeg å komme igang med mitt eget MMORPG. Nei, jeg skal ikke fullføre det alene, men jeg er bestemt på å holde meg til de planene jeg har, og ikke bli med på noe annet. Det er kanskje dumt, og det hadde vært fryktelig artig å bli med på et annet prosjekt, men jeg holder meg (dessverre) til det jeg vil lage, og begynner å lete etter noen medarbeidere når jeg finner ut hvor bra det blir. ;)

 

Jeg kan C++ ganske godt nå, men jeg leser daglig, og strever fortsatt med noen få ting. Jeg kjøpte meg for noen uker siden "Programming Role-Playing Games with DirectX", som jeg håper kan jeg hjelpe meg et godt stykke på vei. De setningene dere nettopp leste, kom kanskje som et sjokk, men nei; jeg skal ikke begynne nå om to uker. Jeg skal i hvert fall forsikre meg om at jeg kan 2D-programmering sånn halvveis før jeg kjører igang, samtidig som at jeg må finne ut litt om hvordan multiplayer-spill er lagt opp, slik at jeg kan tilpasse det internettet senere, noe jeg antagelig trenger nok en bok til (eks. Multiplayer Game Programming, ett eller annet).

 

Det hadde selvfløgelig vært flott med noen medarbeidere på mitt prosjekt også nå, men jeg er ego nok til å bare holde meg til mine planer, slik at drømmene går i oppfyllelse. Jeg hadde nok også trengt et par "piksel-artister", musikanter, nettverksprogrammerere eller hjelpe-designere, men jeg tviler fortsatt at særlig mange vil, spesielt siden min situasjon er litt usikker, for jeg vet liksom ikke om jeg i det hele tatt behersker DirectX godt nok innen en rimelig tid (noe jeg er fast bestemt på).

 

Jeg blir gjerne med på Zelda 3 senere! :p

 

Men for all del: er det noen som vil høre mine planer, noen som er interessert i å lære, samt samarbeide, så hadde det vært utmerket, for jeg skal lage et revolusjonerende MMORPG (der var meg og min selvsikkerhet òg optimisme). Jeg føler meg rar. :-?

Lenke til kommentar

Hadde ikke denne passt bedre under Programmerings-delen av forumet? Er nok flere personer med kunnskap for programmering der :) Men men...

 

Der er hele tiden noen som vil lage spill og leter etter andre som vil være med her på forumet, men sjelden det blir noe mer enn utveksling av idèer. Kjedelig i grunnen. Selv tror jeg problemet for dette er at folk har vidt forksjellige idèer og forutsetninger, og folk er mer interessert i å komme med sine synspunkter enn noe veldig konstruktivt for å faktisk få igang prosjektet. Hver en halvballe som har spillt noen spill vil ha ørten idèer om hvordan han vil at spillet skal være, men det er bare fåtallet av disse som faktisk har kunnskapen (og tålmodigheten) til å være med i et slikt prosjekt. Synd, men sant!

 

[/negativiteten]

Lenke til kommentar
jeg er med på hva som helst, så lenge jeg kan modellere så er det ikke noe problem om at jeg skal bestemme noe som helst, bare jeg har noe og gjøre og får feedback på arbeidet, hvordan det skal gjøres osv.

Kult, hadde bare alle vært som deg. Uansett, et problem jeg ofte legger merke til, er det at folk her på forumet er sjeldent kommet veldig langt i programmering. Det er for eksempel en del vanskeligere å få en fullt animert kriger til å løpe rundt på skjermen, sette seg ned på stoler, drepe dyr, enn å skifte mellom 25 forskjellig bitmaps. Er det egentlig noen som driver med "pikselering", øhh, jeg finner ikke norske ord, men dem som på engelsk blir kalt "pixel-artists". Har sett mange 3D-modellere, men få slike. :(

Lenke til kommentar

SimenAndre, ved å stille et slikt spørsmål bør du kanskje ha planlagt minst noen av idéer til prosjektet. Plattform, library, fast bestemt programmeringspråk (synes nå jeg).. Og prosjektet trenger jo en map-designer.

 

VeXx, altså, han må jo få lov til å spørre?

Jeg vet at finnes forskjellige grupper rundt omkring i verden (og noen i Norge), som faktisk holder på spilleprosjekter.

 

Som nevnt tidligere, han ber om assitanse, hvis han kan Delphi og C++, ser jeg ikke at han trenger noe særlig mer programmeringskunnskaper for å lage et "B-spill".

 

 

Joachim_F, personer som har ikke helt bestemt seg hvilken vei de skal gå :)

(programmering eller modelerer/grafiker).

Lenke til kommentar
SimenAndre, ved å stille et slikt spørsmål bør du kanskje ha planlagt minst noen av idéer til prosjektet. Plattform, library, fast bestemt programmeringspråk (synes nå jeg).. Og prosjektet trenger jo en map-designer.

 

Egentlig har jeg ikke tenkt så veldig mye og jeg er åpen for ideer. Jeg liker ikke å si, sånn og sånn skal det være fordi jeg mener det er best at de som er interessert sier hva de mestrer og blir enige om forskjellige ting senere. Litt kjedelig at en sier, sånn og sånn skal det være og så må alle tilrettelegge seg slik

 

Ingen gidder å lage "B-spill" i dag bare for gøy. C++, C, Java, Maya, 3Dsmax, Lightwave osv... Når du mestrer ett av de programmeringsprogrammene og ett av de modellerings-progz så spør igjen. Bare ett tips liksom

 

Nei ikke alle gidder å lage B spill, men hvor mange klarer å lage skikkelige spill da? Det krever utrolig lang tid, mange personer og dyktige personer. Slike dyktige personer skal ha betalt i det de gjør og de gidder ikke å gjøre det i fritiden også når de ikke får betalt. Jeg synes det er ganske gøy å lage B spill jeg da.

 

Nå er det egentlig slik at jeg mestrer C++, C og Java også. Av en eller annen grunn så liker jeg ikke Java og derfor vil ikke bruke det. Jeg sa jo at jeg kunne C++ og siden C er temmelig likt så mestrer jeg det også. Har hatt C programmering på skolen. Og jeg trenger ikke å lære meg så mye 3d modellering siden jeg ikke er grafiker. Men skal gjøre det etterhvert tenker jeg.

 

Kult, hadde bare alle vært som deg. Uansett, et problem jeg ofte legger merke til, er det at folk her på forumet er sjeldent kommet veldig langt i programmering. Det er for eksempel en del vanskeligere å få en fullt animert kriger til å løpe rundt på skjermen, sette seg ned på stoler, drepe dyr, enn å skifte mellom 25 forskjellig bitmaps.

 

Jeg synes det ikke er så vanskelig akkurat bortsett fra at hvis jeg har for mye styr og greier så krever spillet for mye. Hvor kjøpte du den boka rpg og directx? Må lære meg og bruke OpenGl eller DirectX eller no. Har ikke mye erfaring med det.

 

Hadde ikke denne passt bedre under Programmerings-delen av forumet? Er nok flere personer med kunnskap for programmering der Men men...

 

Der er hele tiden noen som vil lage spill og leter etter andre som vil være med her på forumet, men sjelden det blir noe mer enn utveksling av idèer. Kjedelig i grunnen. Selv tror jeg problemet for dette er at folk har vidt forksjellige idèer og forutsetninger, og folk er mer interessert i å komme med sine synspunkter enn noe veldig konstruktivt for å faktisk få igang prosjektet. Hver en halvballe som har spillt noen spill vil ha ørten idèer om hvordan han vil at spillet skal være, men det er bare fåtallet av disse som faktisk har kunnskapen (og tålmodigheten) til å være med i et slikt prosjekt. Synd, men sant!

 

For det første, ja dette hadde nok passet bedre der, bare tenkte meg ikke godt nok om. Det du sier er helt korrekt. Det er så mange som har ønsker og ideer, men jeg tipper at bare 5% av de planlagte projektene blir fullført. 90% blir vel ikke startet på engang. Jeg har vært med på prosjekter før og det er så få som tar initiativet. Det som også er problemet er at mange blir lei spillet før de blir ferdig med det. Gøy i starten men så blir man lei av spillet. Jeg har også hatt litt problemer å fått spill ferdig, men det er ofte fordi jeg har hatt for store prosjekter til en enkelt person. Når man programmerer så må man være konsentert og det er ganske slitsomt til tider. For det blir mye kode å holde styr på etterhvert.

 

Vel, etter ett år med intens tenking, skriving, tegning, og ikke minst programmering, håper jeg å komme igang med mitt eget MMORPG. Nei, jeg skal ikke fullføre det alene, men jeg er bestemt på å holde meg til de planene jeg har, og ikke bli med på noe annet. Det er kanskje dumt, og det hadde vært fryktelig artig å bli med på et annet prosjekt, men jeg holder meg (dessverre) til det jeg vil lage, og begynner å lete etter noen medarbeidere når jeg finner ut hvor bra det blir

 

Hørtes spennende ut. Nå spiller ikke jeg så mye MMORPG så har ikke så veldig mye kunnskap om det. Kanskje jeg kan bidra til det, bare si ifra så får jeg se om jeg blir med. Ikke for å være pessimist, men tviler litt på at du klarer å lage noe bra MMORPG. Jeg tror det er noe sinnsykt med arbeid. Men prøv først å lag noe mindre greier først. Absolutt anbefalt.

 

Jeg blir gjerne med på Zelda 3 senere!

 

Hvis du skal revolusjonere MMORPG med spillet ditt tror jeg ikke det blir noe Zelda 3 senere. Hehe. Dessuten hvis du klarer å lage det MMORPG slik at du blir fornøyd tror jeg ikke du går tilbake til Zelda 3. Da vil du nok prøve på noe enda større.

 

kan ikke no programmering, men kan en del 3d modelering, helst byggninger, omgivleser, interiør osv. har ikke prøvd ut noe særlig karaktermodelering, mennesker eller noe sånt, men til spill så er det ikke all verdens med detaljer som kreves så det kan jeg vel lære

 

Bra at det er folk som deg. Nå blir jo ikke første prosjektet mitt 3d da dessverre. God på å tegne 2d?

Lenke til kommentar
Ingen gidder å lage "B-spill" i dag bare for gøy. C++, C, Java, Maya, 3Dsmax, Lightwave osv... Når du mestrer ett av de programmeringsprogrammene og ett av de modellerings-progz så spør igjen. Bare ett tips liksom :)

 

1. Selskaper vil ikke ha "jacks of all trades". Enten er du konge i C++ eller så er du konge i 3Dsmax.

 

2. Du tar grundig feil. Alle dem som blir noe i spillindustrien en dag, sitter i skrivende stund å tenker på nye ideer og prøver å lage sine egne små-prosjekter. Det er slike folk som en dag vil være grunnen til at du febrilsk sparer penger til neste spillkjøp.

 

Eksempelvis, Bill Trost (en av hovedmennene bak EverQuest) sa at det første han så på når han ansatte noen, var hva de hadde lagt på hobbybasis. Han sa at hvis du hadde lagd noe så lite som en kabal-klone, hadde du allerede en fot innenfor døra. Å lage noe smått, hva enn det måtte være, viser entusiasme og vilje til å fullføre noe.

Lenke til kommentar
2. Du tar grundig feil. Alle dem som blir noe i spillindustrien en dag, sitter i skrivende stund å tenker på nye ideer og prøver å lage sine egne små-prosjekter. Det er slike folk som en dag vil være grunnen til at du febrilsk sparer penger til neste spillkjøp.

 

Hehe...prøv å si det til alle idiotene som tror de automatisk får jobb etter en 'IT-utdannelse'. Hehe, husker det var en 'promotør' for en IT-høyskole som ble litt paff når jeg spurte om de lar elevene få tid til å utvikle en solid portfolio.

Lenke til kommentar
Kult, hadde bare alle vært som deg. Uansett, et problem jeg ofte legger merke til, er det at folk her på forumet er sjeldent kommet veldig langt i programmering. Det er for eksempel en del vanskeligere å få en fullt animert kriger til å løpe rundt på skjermen, sette seg ned på stoler, drepe dyr, enn å skifte mellom 25 forskjellig bitmaps.

 

Jeg synes det ikke er så vanskelig akkurat bortsett fra at hvis jeg har for mye styr og greier så krever spillet for mye. Hvor kjøpte du den boka rpg og directx? Må lære meg og bruke OpenGl eller DirectX eller no. Har ikke mye erfaring med det.

Nei, kanskje ikke, men det er antagelig grunner til at folk veldig sjeldent bruker 2D/3D-modeller i et førsteprosjekt. Jeg kjøpte boka om det å programmere rollespill ("Programming Role-Playing Games with DirectX") på Amazon.co.uk. Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe bøker der, spesielt hvis de ikke har den på lager i Norge (de to største norske er vel bokkilden.no og norli.no). Bøker er forresten også tollfritt, så du slipper toll. Naviger deg gjerne fram på Amazon.co.uk, til en DirectX-avdeling, eller noe, så kan du se på bøkene de har om emnet der. Ligger også leseranmeldelser av de fleste bøkene der inne, selv om du bør ta dem alle med et knippe salt. Se også GameDev.net, som har det meste av informasjon, samt noen bokomtaler.

 

Vel, etter ett år med intens tenking, skriving, tegning, og ikke minst programmering, håper jeg å komme igang med mitt eget MMORPG. Nei, jeg skal ikke fullføre det alene, men jeg er bestemt på å holde meg til de planene jeg har, og ikke bli med på noe annet. Det er kanskje dumt, og det hadde vært fryktelig artig å bli med på et annet prosjekt, men jeg holder meg (dessverre) til det jeg vil lage, og begynner å lete etter noen medarbeidere når jeg finner ut hvor bra det blir.

 

Hørtes spennende ut. Nå spiller ikke jeg så mye MMORPG så har ikke så veldig mye kunnskap om det. Kanskje jeg kan bidra til det, bare si ifra så får jeg se om jeg blir med.

Jeg har planene, og så lenge du vet sånn noenlunde hva et RPG/MMORPG er, og noenlunde hvordan det funker, så burde det ikke være noe problem. Det jeg antagelig kunne trenge av programmerere, er folk med peiling på nettverk, databaseprogrammering, osv. Jeg vet ikke hvor vanskelig det er med slik (jo, VB og Access kan jeg litt, og er ikke mye strev, men nettverk). :-?

 

Ikke for å være pessimist, men tviler litt på at du klarer å lage noe bra MMORPG. Jeg tror det er noe sinnsykt med arbeid. Men prøv først å lag noe mindre greier først. Absolutt anbefalt.

 

Jepp, alle tviler. Helt enig, å starte rett på et MMORPG er det som på godt norsk kalles selvmord. Jeg antar at etter å ha lest og fullført halve boken, at jeg kommer til å prøve meg på en Snake- eller Tetris-klone, for eksempel. Men når jeg tenker meg om, så virker det ikke noe vanskeligere å lage en "2D-motor", hvor forskjellige bitmaps beveger seg over et grønt gress, enn det å lage klosser som faller nedover, og skal styres på riktig plass. Men det er som sagt nettverks-, database-, og kanskje AI-programmeringen jeg er bekymret for. Problemet med MMORPG-er vel at de er så sinnsykt massive, selv når de skal spilles, og noen tusen ganger mer massive når de skal lages.

 

Jeg blir gjerne med på Zelda 3 senere!

 

Hvis du skal revolusjonere MMORPG med spillet ditt tror jeg ikke det blir noe Zelda 3 senere. Hehe. Dessuten hvis du klarer å lage det MMORPG slik at du blir fornøyd tror jeg ikke du går tilbake til Zelda 3. Da vil du nok prøve på noe enda større.

Svært mulig. Når jeg tenker meg om, så har jeg også andre kule planer enn MMORPG, kanskje kulere og mer nyskapende. :p Gleder meg. :)

 

kan ikke no programmering, men kan en del 3d modelering, helst byggninger, omgivleser, interiør osv. har ikke prøvd ut noe særlig karaktermodelering, mennesker eller noe sånt, men til spill så er det ikke all verdens med detaljer som kreves så det kan jeg vel lære

 

Bra at det er folk som deg. Nå blir jo ikke første prosjektet mitt 3d da dessverre. God på å tegne 2d?

Å få 3D-modeller til å virke skikkelig er riktignok 3D, men resten trenger allikevel ikke være det. Har man en vanlig 2D-motor, kan man fint få en 3D-modell til å løpe over noen bitmaps, selv om det krever noe mer, har jeg hørt, men det burde absolutt være mulig. (I boka mi lærer jeg faktisk alt dette: 2D-programmering, 3D i 2D-programmering, 2D i 3D-programmering, og ren 3D-programmering, selv om jeg ikke kommer til å fullføre alle.)

 

Jeg har veldig lyst til og være med og lage et spell, men dessverre kan jeg ikke en driit om det.. (jo litt om 3d)

 

har heller ingen programer :D

Jeg har allerede lest noen tusen sider om emnet programmering. Det er heller ikke "bare-bare" å lage spill. Kjøp deg en bok på tusen sider, lær deg det meste, og selvfølgelig er du med, men du må i hvert fall ha et emne du kan, som du er interessert å lære mer om, ellers kommer du ingen vei. Du "kan litt om 3D"? 3D-programmering eller 3D-modellering? Kjør igang! :p

Lenke til kommentar
1. Selskaper vil ikke ha "jacks of all trades". Enten er du konge i C++ eller så er du konge i 3Dsmax.

 

Det kommer litt anpå... Fullt mulig å starte i en eller annen "game support"-stilling og jobbe seg oppover innad i selskapet. =)

 

Det har ingenting med saken å si Xoduz. Skal du jobbe som support-arbeider i et selskap, gir de i hvertfall blaffen i om du kan C++ og 3Dsmax. Og nei, det kommer ikke ann på. Dagens spillselskaper trenger deg til å gjøre en sykt god jobb på et felt. Unntak finnes alltid, men unntak skal en ikke leve etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...