Gå til innhold

Hvordan har du strukturert home dir'et ditt?


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg sitter og ser på en ls jeg tok i home dirret mitt, der er det bare rot. Og jeg kommer ikke på noe fornuftig system og dele opp alle filene i.

 

Har masse install filer, programmerings filer og masse bilder og rot ;)

 

Håper folk kan si sitt system på det så jeg får noen ideer til hvordan jeg kan strukturere home dirret mitt :)

 

På forhånd takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mappene:

prosjekt - alt jeg lager selv

skole - alt fra skolen

bilder - sier seg selv, her har jeg MANGE underkategorier

video - med alt videoene jeg sparer på

film - backup av filmer

musikk - musikk, delt inn i "Tracker", "Lossy" og "Fri-bruk"(slipper lisens penger)

 

Lurt å ha egen mappe for plassen du kompilerer programmene ;) "programmer" kanskje? :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker å ha det meste på engelsk, mest naturlig for min del.

 

1. backup - som regel kopi av viktige ting, blant annet fra fil systemet til mobilen

2. documents - her er forskjellige dokumenter laget i star office, regneark osv...

3. music - mye under kategorier her gitt....

4. progz - kompilerte progz med sources.. osv..

5. gamez - heller ubrukt.... tenkte å ha "sysem" når jeg laget denne, men spilla mine havner alltid i /usr/local/games uansett av gammel vane....

6. projects - forskjellig stash.. skoleting ahr jeg under her også,.. siden det for det meste er prosjekter uansett..

7. video - delt inn i underkategorier

8. picz det er den siste.. bilder fra cams, logoer, skjermbeskyttere, wallpapers m.f.

 

 

Dette var meg,.. kanskje ikke mest strukturerte,.. men det ser dint ut med en liten ls.

 

Men saken er often en annen ved utforsking av underkategorier.!!! :( Der klarer jeg aldri rydde skikkelig etter meg...

Lenke til kommentar

egil@linux:~> ls

Desktop  Documents  Downloads  Look  snapshot1.png  snapshot2.png

 

Alt "stuffet" ligger på NTFS, så jeg har /windows/c for winos, windows/d for downloads, windows/e for "stuff" og windows/f for fat32 temp. Når jeg får brent ut de "verneverdige" dataene på NTFS-partisjonene blir det nok ext3 som blir mountet som ~/downloads ~/stuff osv...[/code]

Lenke til kommentar

hm, jeg har: diverse, kernel, movies, pics, program, utv

 

diverse: hvor det meste havner som jeg ikke har et annet sted å gjøre av :D

 

kernel: hvor jeg driver med kernel hacking + her ligger alltid siste kjerne med evt. patcher..

 

movies: diverse filmer og sånt

 

pics: bilder

 

program: her legger jeg source til de fleste programmer jeg bruker

 

utv: står for "utvikling", det er her jeg lagrer det jeg for det meste koder i C/Perl

Lenke til kommentar

Mitt er organsiert som følger:

Desktop (skrivebord)

OpenOffice.org (som ikke kan fjernes)

Public (Filer som legges ut for deling og har chmod 755)

  Documents

  Linux

  Music

  Other

  Pictures

  Videos

Private (Personlige filer, chmod 700)

  Backup

  Documents

  Music

  Other

  Pictures

  School

  Videos

Temp (Midlertidige filer, chmod 700)

  CD-Burning

  Incomplete Downloads

  Linux

  Music

  Notes

  Other

 

Bruker scipts til å lage autamatisk genererte playlists, til å opprettholde filrettigheter og til å slette Temp-mapper ved shutdown.

 

Bruker EasyTag til å holde styr på musikken min.

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Jeg bruker å ha det meste på engelsk, mest naturlig for min del.

 

1. backup - som regel kopi av viktige ting, blant annet fra fil systemet til mobilen

2. documents - her er forskjellige dokumenter laget i star office, regneark osv...

3. music - mye under kategorier her gitt....

4. progz - kompilerte progz med sources.. osv..

5. gamez - heller ubrukt.... tenkte å ha "sysem" når jeg laget denne, men spilla mine havner alltid i /usr/local/games uansett av gammel vane....

6. projects - forskjellig stash.. skoleting ahr jeg under her også,.. siden det for det meste er prosjekter uansett..

7. video - delt inn i underkategorier

8. picz det er den siste.. bilder fra cams, logoer, skjermbeskyttere, wallpapers m.f.

 

 

Vil ikke kalle alt det der engelsk!

 

over til saken...

 

Pleier som regel å Downloads mappe som jeg har maaaaange undermapper i. Nesten alt jeg har går i den mappen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...