Gå til innhold

Hvilken Linux versjon er det enkleste å lære seg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel.. Tror vi har svart på dette 3-4 ganger idag ;) Kan se litt på de andre, men uansett.

 

SuSE og Mandrake er relativt enkle linux distroer. Du kan prøve MarcelSB sin SuSE installasjons guide her på forumet.

 

Ellers så kan du installere RedHat 9, men jeg har personlig hatt mye kluss med denne. Den er kanskje ikke 100% bra med pakkesystemet som ikke er helt topp. ;)

 

Finnes mye interessant du kan lese her på forumet ellers, noe lange tråder hvor du kan lære _MYE_. Så jeg anbefaler at du går og leser nedover noen sider. Kanskje du oppdager noe nytt :woot:

 

FAQen bør alle ha lest før stilling av spørsmål.

Lenke til kommentar

2.4.18 er veldig bra ;)

 

Neida, anbefalt for nybegynnere er vel Red Hat, Mandrake og Suse. Vil du lære mye underveis så anbefales Gentoo og LFS. de er ganske avansert, men med gode manualer og guider.

 

Jeg vil si det er best med en egen disk til Linux, så slpper du partisjonshelvete. Jeg vil dog anbefale deg å bruke bare linux en stund, hvis ikke så blir det ofte til at du glemmer Linux installasjonen og bare bruker Windows. Personlig gikk jeg nylig over til Linux, men har ikke hatt noe savn til Windows enda :D

Lenke til kommentar

For 2 uker siden ville jeg ha sagt RedHat, men etter aa ha proevd andre distroer paa desktop siden saa tror jeg at jeg ville ha valgt SuSE som desktop OS idag.

 

Jeg selv har brukt Redhat i mange aar og har egentig veart fornoeyd med den, men RH 8.0/9.0 er rett og slett veldig treig med default installasjon i forhold til andre distroer.

 

Jeg snakker selvfoelgelig bare om Redhat med X/Gnome/KDE og default installasjon.

 

 

Har SuSE 8.2 paa hovedmaskinen min

Redhat 9.0 paa begge servererene mine

Windows XP Pro paa min ultraportable notebook

(Jeg er faktisk noedt til aa ha XP paa den maskinen)

Lenke til kommentar
Jeg lurte på hvilken linux versjon er enklest å lære seg.

 

Jeg går da ut ifra at du er interessert i å lære noe.

Inge tvil "what so ever" om at du burde se på Gentoo. Kansje kommer du deg fort i gang med redhat, mandrake, suse og slikt, men du lærer strengt tatt ikkeno.

 

Bare gå for Gentoo med en gang. Du kommer ikke til å angre. Installasjons manualen er ufattelig lett lest og enkelt og følge. Du burde være oppe og kjøre med det mest stabile og kjappeste som finnes av Linux Distroer i løpet av ett par dager! 8)

Jah, det tar tid og installere Gentoo LInux, men det er så absolutt verdt det.

Gentoo funker også best for de med fast /rask internet forbindelse. Modem/ISDN brukere for sjeldent særlig mye glede av gentoo! :)

 

Å tenke på Linux når du skal bygge PC er rett og slett genialt! Det er det ALLE skulle ha gjort når de bygger PC. For din egen del kan du velge komponenter som er mer tilrettelagt i Linux. (alt funker jo i linux, det skal jo ikke stå på det) Men for å gjøre ting enklere for deg selv kan du f.eks velge Soundblaster lydkort, 3com nettverks kort, Nvidia grafikk kort. Harddisken du vil kjøre linux på kan du med fordel sette som primary master så kvitter du deg med ett par andre typiske nybegynner problemer..

 

Lykke til! :woot:

 

Måtte rett og slett legge til noe da jeg så siste post :

Jeg kjører Gentoo på :

Min Laptop - Compaq Armada 1750 - 2.4.20-gentoo-r5 - fluxbox

Min Spillemaskin - XP 2000+ - 2.4.20-gaming-r5 - gnome

Min Maskin på jobb - XP 1800+ - 2.4.20-gentoo-r5 - kde 3.1

Min router/server hjemme - XP 1800+ - 2.4.20-gentoo-r5 - ikke no X

Lenke til kommentar

Ikke for aa

 

Ikke for aa trolle eller.no, men gentoo er vel ikke akkurat det beste aa anbefale en nybegynner.

Ingen tvil om at Gentoo er en fantastisk distro men for en nybegynner som har lyst aa teste ut Linux saa er det best aa begynne paa en lettvekter slik at han faar seg ett overblikk over hvordan ting fungerer.

 

Naar han har blitt kjent med Linux generelt kan han begynne aa gaa dypere i ting og gaa over paa de mer "tunge" distroene som Gentoo/Slackware/Debian.

 

 

Men for all del, jeg er enig med at han ville leare ting ganske fort visst han har tolmodighet til aa sitte seg ned og lese ett par sider med manualer.

 

man maa leare seg aa krype foer man kan gaa mener iallefall jeg.

Lenke til kommentar

Man kan lære mye mer med Gentoo ja, men det er fint å bruke Mandrake eller RedHat om man ikke vet noe om linux i det hele tatt..

 

Var en gang i tiden da jeg ikke visste hva "ls" gjorde, eller hvorfor ting lå så rart organisert (/usr = hæ?), jeg var vant til C:programfiler osv..

 

så det er fint å bruke mandrake (framfor redhat, synes jeg), om man ikke kan de tingene ennå, så kan man lære litt om hvordan man bruker linux, og hvordan ting er bygd opp (da mener jeg ikke helt fra bunnen av :)). Så kan man gå over på litt tyngre stoff, som Gentoo.

Lenke til kommentar
Ikke for aa

 

Ingen tvil om at Gentoo er en fantastisk distro men for en nybegynner som har lyst aa teste ut Linux saa er det best aa begynne paa en lettvekter slik at han faar seg ett overblikk over hvordan ting fungerer.

 

Naar han har blitt kjent med Linux generelt kan han begynne aa gaa dypere i ting og gaa over paa de mer "tunge" distroene som Gentoo/Slackware/Debian.

 

Men for all del, jeg er enig med at han ville leare ting ganske fort visst han har tolmodighet til aa sitte seg ned og lese ett par sider med manualer.

 

man maa leare seg aa krype foer man kan gaa mener iallefall jeg.

 

all respekt til deg og dine meninger, men fyrn sa at han var interessert i å lære seg en linux distro. Han kan selvfølgelig surfe igjennom en step by step installasjon av mandrake, men ingen som kjenner linux vil si at han kommer til å lære noe nyttig som han kan ta med seg videre. Det måtte være småting i så fall.

Lenke til kommentar

Skulle til å si Mandrake ( som jeg nettopp har installert, og er fornøyd med) men leste så hva icarus1983 hadde å si. Han har absolutt et poeng. Det hele kommer an på om du vil ta det fra bunnen av, sette deg inn i greiene fra dag 1, eller få alt foran deg, og etterhvert som det trengs/du har lyst lære mer og mer/gå dypere og dypere. Jeg vil nok anbefale det siste, og dermed Mandrake (med GNOME). Tror du vil få en bedre opplevelse da.

 

Then, again, så er jeg også ganske n00b når det gjelder linux, og svært mange her på forumet har mere kunnskap og erfaring enn meg. Lytt til hva de har å si!

 

Og les FAQ'en! :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Skulle til å si Mandrake ( som jeg nettopp har installert, og er fornøyd med) men leste så hva icarus1983 hadde å si. Han har absolutt et poeng. Det hele kommer an på om du vil ta det fra bunnen av, sette deg inn i greiene fra dag 1, eller få alt foran deg, og etterhvert som det trengs/du har lyst lære mer og mer/gå dypere og dypere. Jeg vil nok anbefale det siste, og dermed Mandrake (med GNOME). Tror du vil få en bedre opplevelse da.

 

Then, again, så er jeg også ganske n00b når det gjelder linux, og svært mange her på forumet har mere kunnskap og erfaring enn meg. Lytt til hva de har å si!

 

Og les FAQ'en! :)

 

Lykke til!

 

Hadde jo tenkt meg å lære det fra bunnen av :wink:

Lenke til kommentar
Skulle til å si Mandrake ( som jeg nettopp har installert, og er fornøyd med) men leste så hva icarus1983 hadde å si. Han har absolutt et poeng. Det hele kommer an på om du vil ta det fra bunnen av, sette deg inn i greiene fra dag 1, eller få alt foran deg, og etterhvert som det trengs/du har lyst lære mer og mer/gå dypere og dypere. Jeg vil nok anbefale det siste, og dermed Mandrake (med GNOME). Tror du vil få en bedre opplevelse da.

 

Then, again, så er jeg også ganske n00b når det gjelder linux, og svært mange her på forumet har mere kunnskap og erfaring enn meg. Lytt til hva de har å si!

 

Og les FAQ'en! :)

 

Lykke til!

 

Hadde jo tenkt meg å lære det fra bunnen av :wink:

 

Da burde du nok heller velge Gentoo eller Debian, ja,,, :yes:

Lenke til kommentar
Bare gå for Gentoo med en gang. Du kommer ikke til å angre. Installasjons manualen er ufattelig lett lest og enkelt og følge.

 

http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-in....xml#doc_chap12 <-- satser på at det er den du mener?

 

Du kan like gjerne starte med denne. Det er ikke noe vanskeligere og starte fra stage1 eller 2' date=' det tar bare lengre tid. Systemet blir ENDA mer optimalisert, men det tar som sagt lengre tid.

http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-in....xml#doc_chap13

Lenke til kommentar

all respekt til deg og dine meninger, men fyrn sa at han var interessert i å lære seg en linux distro. Han kan selvfølgelig surfe igjennom en step by step installasjon av mandrake, men ingen som kjenner linux vil si at han kommer til å lære noe nyttig som han kan ta med seg videre. Det måtte være småting i så fall.

Jeg kjenner Linux, etter å ha brukt det i seks år. Mandrake er enkel å sette opp, og legger ingen hindringer i veien for deg om du har lyst å «lære deg noe». Sånn, da har jeg sagt deg i mot, og vil herved anbefale Mandrake.

Lenke til kommentar
Ikke for aa

 

Ikke for aa trolle eller.no, men gentoo er vel ikke akkurat det beste aa anbefale en nybegynner.

Ingen tvil om at Gentoo er en fantastisk distro men for en nybegynner som har lyst aa teste ut Linux saa er det best aa begynne paa en lettvekter slik at han faar seg ett overblikk over hvordan ting fungerer.

 

Naar han har blitt kjent med Linux generelt kan han begynne aa gaa dypere i ting og gaa over paa de mer "tunge" distroene som Gentoo/Slackware/Debian.

 

 

Men for all del, jeg er enig med at han ville leare ting ganske fort visst han har tolmodighet til aa sitte seg ned og lese ett par sider med manualer.

 

man maa leare seg aa krype foer man kan gaa mener iallefall jeg.

Og ikke minst, se i topic...

Han ønsker å vite hvilken distro som er lettest å lære seg, og det kan man vel uten tvil si at dette ikke omfatter Gentoo.

Gentoo, LFS osv. tror jeg blir litt for "heavy" for en nybegynner. Overgangen fra f.eks. Windows blir da for stor, og Linux-en blir bare liggende på disken uten at den blir brukt. Tro meg...

 

Nei, for en nybegynner er det disse tre som duger: Mandrake, SuSE og/eller RedHat.

Lenke til kommentar

Legg onn SuSE, ta backup av de vigtige configfilene (som xf86config som er stress om du ikke kan horiz/vert hz på skjermen din), så har du masse informasjon om hardwaren din som suse ar autoprobet. Da kan du heller lege inn Gentoo. Å konfigurere X for første gang selv tror jeg ikke jeg hadde maktet. ikke så mye vits med et desktop uten X heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...