Gå til innhold

Starte eget transport firma


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt mye på å starte opp eget transport firma, med en vanlig varebil (type sprinter eller vito). Kjøre bilen selv og finne noe fast kjøring.

 

Men jeg er rimelig blank på mange områder, så håper noen har erfaring eller peiling :)

 

Løyve:

Kan jeg bare ta dette kurset, også er det i orden?

http://www.kursagenten.no/kurs/839/Loyve-for-godstransport-tverrfaglig-del-43589.aspx

 

Bank-garanti:

Har hørt at man må ha bankgaranti på 75000kr. Hva vil dette si?

 

Og hvordan er det vanlig å gå fram for å få kjøring? Ringe rundt til bedrifter, kikke etter anbud osv..?

 

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger vel neppe løyve sålenge du skal kjøre med varebil på grønne skilter, får den hvite skilter så er saken en annen i og med det da er en lastebil.

Og kjøpe en bil og så finne kjøring i ettertid er vel greit nok så lenge du har penger nok og annen inntekt, har du ikke råd til og gå hjemme i ukesvis så ville jeg nok ha prøvd og fått kjøringen først, budfirmaer er vel en tanke og kontakte for oppdrag, det vanskelige er og komme inn i en bransje og skaffe kontakter, kjenner du noen i faget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant ut at jeg ikke trenger løyve på liten bil, som du sier ja.

 

Litt skummelt å kjøpe inn bil før jeg har noe kjøring, da jeg ikke har så mye penger til overs om dagen. Har ikke noen spesielle gode kontakter vil jeg si, men å høre litt rundt med bedrifter kan jo gå ann?

Noen som har noe erfaring/peiling ang kjøp av bil. Er det noen som leaser bil også?

Lurer litt på hvordan det er med moms osv, på kjøp av ny bil.

Lenke til kommentar

Er du MVA-registrert får du nok igjen momsen, for og bli registrert så må du ha 50000,- i omsetting så

det er lite gunstig og kjøpe en ny bil før du er registrert.

 

Du kan selvsagt forhøre deg men og bygge opp en stor nok kundemasse tar lang tid, du trenger fast og jevn kjøring skal det bli noe og leve av og de som har stort behov for transporttjenester har allerede avtaler.

Ergo er antagelig budbilfirmaer og eventuelt transportsentraler stedet og begynne, ikke bruk opp pengene på en fancy bil fra dag en, det kan du kjøpe den dagen du begynner og få ting opp og gå økonomisk.

 

Sjekk om det er noen etablererkurs i ditt område, de er lærerike og som regel gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...