Gå til innhold

BK: Dråper


jepp300

Anbefalte innlegg

Ja da prøver jeg meg på nytt som dere ser er det dråper denne gangen å

Håper de ble bedre og en anelse mere i fokus ellers hva kan jeg få gjort til neste gang

for få det enda bedre

Kamera er Nikon D3000 objekte er Sigma DG 70-300mmm 1:4-5.6

 

post-44938-0-52954000-1298490752_thumb.jpg

 

 

post-44938-0-74790200-1298490739_thumb.jpg

Endret av jepp300
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På det første bildet så er det f/5.6 og ISO 200, på det andre er det f/32 og ISO 1600. Noen spesiell grunn til det?

 

Det første er ikke så aller verst, ikke så verst skarpt. Men er det en skygge som dekker halve bildet, eller hva er det egentlig? Bildet kunne også hatt godt av litt oppskarping.

 

Selve motivet på det andre bildet ditt er mer interessant, men dessverre så ødelegges bildet av støyen. Med så liten blender setter også diffraksjon inn og gjør det mindre skarpt.

 

Synes generelt at du kan tenke mer på omgivelsene, det er veldig mye som trekker oppmerksomheten bort fra selve dråpen. Dette gjelder begge bildene.

 

Men når det er sagt - jeg for min del har aldri prøvd på dette selv, så jeg vet ikke hvor vanskelig det egentlig er. Og så ser jeg at det går rette veien! :thumbup:

Lenke til kommentar

På det første bildet så er det f/5.6 og ISO 200, på det andre er det f/32 og ISO 1600. Noen spesiell grunn til det?

 

Det første er ikke så aller verst, ikke så verst skarpt. Men er det en skygge som dekker halve bildet, eller hva er det egentlig? Bildet kunne også hatt godt av litt oppskarping.

 

Selve motivet på det andre bildet ditt er mer interessant, men dessverre så ødelegges bildet av støyen. Med så liten blender setter også diffraksjon inn og gjør det mindre skarpt.

 

Synes generelt at du kan tenke mer på omgivelsene, det er veldig mye som trekker oppmerksomheten bort fra selve dråpen. Dette gjelder begge bildene.

 

Men når det er sagt - jeg for min del har aldri prøvd på dette selv, så jeg vet ikke hvor vanskelig det egentlig er. Og så ser jeg at det går rette veien! :thumbup:

 

Det med iso er vel at jeg kjørte auto

 

Takk for tilbakemelingen skal prøve å få mindre støy neste gang jeg prøver meg er ikke lett det her men men med mye øving må jeg vel treffe til slutt :) ....

 

 

Prøver meg med noen flere bilder ....

 

post-44938-0-02575500-1298504147_thumb.jpg

 

post-44938-0-09103300-1298504176_thumb.jpg

 

post-44938-0-30064200-1298504210_thumb.jpg

Endret av jepp300
Lenke til kommentar

Det med iso er vel at jeg kjørte auto

Auto iso? For jeg ser at du har aperture priority, så det er du som har satt f/32. Du bør nok ikke under noen omstendighet ha mindre enn f/22, helst bør du sette grensen ved rundt f/11 eller f/13, hvis du vil unngår diffraksjonsproblematikken.

 

 

 

Den er grei jeg skal øvevidre....

 

Men må nu si det går rette veien....

 

Beklager jeg ikke svarte deg før nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...