Gå til innhold

Telenor VDSL : IPoE vs PPPoE ?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fått oppgradert til Telenor VDSL.

Har tidligere satt ADSL-router fra Telenor til bridge/modem-mode og brukt min egen DIR-655 som router, og autentisert via PPPoE fra DLink'en.

 

På nytt VDSL multimodem/router fra Telenor ser jeg at VDSL-forbindelsen kobles til med IPoE :dontgetit: Se bilde.

 

Noen som vet hva dette er, og om dette skaper problemer dersom jeg bruker min egen DIR-655 som router? :hmm: Har kun PPPoE som tilkoblingsvalg på DLink-routeren.

 

Har testet å bridge Telenor modemet og bruke min DIR-655 til PPPoE-autentisering, men linja ble ganske ustabil (kan være andre årsaker til ustabiliteten).

 

- kjbu

 

post-314-0-22717200-1298411393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IPoE = IP over ethernet, som høres ut som en klassisk del av OSI-modellen.

Her er en presentasjon fra Cisco (engelsk, PDF) som forteller om endringene fra PPPoE til IPoE. Dersom Telenor har implementert IPoE på riktig måte (ifølge Cisco) så har de tatt høyde for klienter som ikke kan autentisere seg, i så fall burde det fungere feks. vha. DHCP.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

IPoE = DHCP

PPPoE = PPPoE

Bridge = Bridge

 

Dersom du ønsker å bruke annen router enn den innebygde i Zyxel 2812 så bør du sette 2812 i bridge. Jeg ville vel passet på å få med meg firmware oppdateringer av 2812 når de kommer. VDSL er så vidt der er lansert. Kommer nok oppdateringer som gjør selve dsl laget bedre. Det går du glipp av dersom 2812 er i bridge... Så dersom du ikke har helt spesielle krav, eller møter på spesielle problemer med Zyxel rotueren tror jeg at jeg ville anbefale å forsøke å bruke den i routing modus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IPoE = DHCP

PPPoE = PPPoE

Bridge = Bridge

 

 

Hei, takk for mange gode svar :thumbup:

 

Siden Telenor VDSL ser ut til å bruke IPoE, vil dette si at jeg må sette min DIR-655 til "My internet connetion is : Dynamic IP (DHCP)" istedenfor PPPoE ? :hmm:

 

PPPoE tar seg også av autentisering av kunden (brukernavn og passord). Er ikke dette tilfelle med IPoE, altså ingen autentisering? :hmm: Er vel ikke behov for det i praksis heller, for tilgang og hastighet styres vel i sentralen.

 

- kjbu

Lenke til kommentar

Siden Telenor VDSL ser ut til å bruke IPoE, vil dette si at jeg må sette min DIR-655 til "My internet connetion is : Dynamic IP (DHCP)" istedenfor PPPoE ? :hmm:

Ja, det høres slik ut.

PPPoE tar seg også av autentisering av kunden (brukernavn og passord). Er ikke dette tilfelle med IPoE, altså ingen autentisering? :hmm: Er vel ikke behov for det i praksis heller, for tilgang og hastighet styres vel i sentralen.

IPoE kan støtte autentisering, feks. via DHCP-AUTH, men siden dette er lite utbredt per dags dato (les: det er få DHCP klient-implementasjoner som støtter det), så anbefaler Cisco (ref. presentasjonen linket til tidligere i tråden) at IPoE implementeres slik at man også støtter klienter (i dette tilfellet DHCP) som ikke skjønner autentisering (DHCP-AUTH).

Så det som er spennende for deg er jo og se om det virker hvis du setter opp ruteren din til DHCP.

Lenke til kommentar

Siden Telenor VDSL ser ut til å bruke IPoE, vil dette si at jeg må sette min DIR-655 til "My internet connetion is : Dynamic IP (DHCP)" istedenfor PPPoE ?
:hmm:

Jepp. Da må 2812 stå til bridge.

 

 

PPPoE tar seg også av autentisering av kunden (brukernavn og passord). Er ikke dette tilfelle med IPoE, altså ingen autentisering?
:hmm:
Er vel ikke behov for det i praksis heller, for tilgang og hastighet styres vel i sentralen.

 

Det brukes linjeautentisering. DSLAM vet hvilken fysisk kabel du henger på og legger med det i DHCP forespørselen. Dvs ingen spesielle krav på DHCP klienten i kundens utstyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For å sette rutermodemet i bridge mode kan du følge denne veiledningen hos Telenor. Husk imidlertid å skru på WLAN ved å holde inn den blå knappen på rutermodemet før du logger inn i grensesnittet ved å bruke krypteringsnøkkelen som passord. Du får ikke logget inn før du gjør dette.

 

Når rutermodemet står i bridge mode vil du kunne bruke en egen ruter i bakkant satt opp med DHCP.

Lenke til kommentar
Husk imidlertid å skru på WLAN ved å holde inn den blå knappen på rutermodemet før du logger inn i grensesnittet ved å bruke krypteringsnøkkelen som passord. Du får ikke logget inn før du gjør dette.

 

Det tror jeg faktisk ikke at jeg visste i det hele tatt (eller hadde jeg arkivert det for langt bak i hodet?). Jeg aktiverte WLAN og logget inn etter et par failed inloggingsforsøk, men det var en ren tilfeldighet. :blush:

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...