Gå til innhold

IRC-kanal for brukerne av linuxforumet!


Anbefalte innlegg

Vi har opprettet en IRC-kanal for brukerne av linuxforumet.

 

Kanalen er #alinux.no @ EFNet

 

Kanalen er et samlingspunkt for linuxforumets mest aktive brukere. Her har du mulighet til å diskutere poster på forumet med oss andre på en hurtig og enkel måte, og vi kan dessuten bistå med hjelp og råd.

 

Ikke nøl med å spørre om hjelp hvis du er nybegynner. Alle blir tatt godt imot :wink:

 

Dere er hjertelig velkomne! :yes:

 

Takk til inviticus for å gjøre denne posten sticky :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel,, nå er det jo #linux.no og linuxhelp.no oxo på efnett ifra før da!! så hvorfor enda en kanal da?

Fordi denne kanalen er til for forum.hw.no/linux-folket, ikke #linux.no og #linuxhelp.no-folket (de også viss de vil)

Skulle tatt seg ut om vi hadde den diskusjonen vi har nå på #linuxhelp.no f.eks (skrive artikler på programmer.no?)

Lenke til kommentar
vel,, nå er det jo #linux.no og linuxhelp.no oxo på efnett ifra før da!! så hvorfor enda en kanal da?

 

Vel, det finnes mange hjelp-kanaler for Linux der ute, på samtlige servere, f.eks. #linuxhjelp @ DALnet (norsk Linux hjerlpekanal, i motsetning til hva #linux.no ofte er...), det er positivt at det kommer flere hjelpekanaler for Linux, så hvorfor ikke? Jo flere kanaler, jo større sjangs er det for at folk får vite om noen av dem, og få svar på problemet sitt :-)

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at moderatorene her er operatører på irc-kanalene..

 

Jeg var innom, og det ble ikke drevet veldig seriøst..

Mener ikke å si noe stygt om folk her, men når jeg prøvde å kjøre en diskusjon ang windows vs linux, som desktop, endte det med at noen satte topicen, "ikke lov å si negative ting om linux", og en annen ba om å få meg bannet, fordi jeg spredte propaganda (skal være sagt at han og sa at man ikke fikk lov til å prate om noe negativt ved linux)..

 

så før kanalen blir drevet av ordentlige folk, kommer hvertfall jeg til å holde meg ute

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at moderatorene her er operatører på irc-kanalene..

 

Jeg var innom, og det ble ikke drevet veldig seriøst..

Mener ikke å si noe stygt om folk her, men når jeg prøvde å kjøre en diskusjon ang windows vs linux, som desktop, endte det med at noen satte topicen, "ikke lov å si negative ting om linux", og en annen ba om å få meg bannet, fordi jeg spredte propaganda (skal være sagt at han og sa at man ikke fikk lov til å prate om noe negativt ved linux)..

 

så før kanalen blir drevet av ordentlige folk, kommer hvertfall jeg til å holde meg ute

Det er ingen offisiell kanal, dessuten har vår kjære moderator KiloGram op ;)

Ellers så kom jeg inn midt i "diskusjonen", og jeg følte det du skrev var et direkte angrep på Linux. Skal du ha en saklig diskusjon skal du ikke komme med påstander som får folk i forsvarsposisjon!

 

Jeg har ingenting mot Linux vs. Windows diskusjon (utenom at det er kjedelig, hatt så mange) - er langtifra "Linux er best til ALT!"-type. Fordi Linux er ikke så fantastisk til alle ;)

 

Jeg kan ikke støtte deg mye i dine påstander da jeg ikke så at du prøvde å ha en saklig og skikkelig diskusjon. Du ville ha flamewar.

Lenke til kommentar

Velmont, skjerp deg, du sa selv at du kom inn midt i diskusjonen.

Det kan ha vært litt amper stemning da ja, men det var fordi noen da allerede hadde bedt om å få meg bannet osv, og jeg holdt meg alltid til argumenter, ikke "det er teit" "du er teit" osv.

 

Og kanalen er offisiell nok når det er satt opp en fast tråd for den av moderatorene.

 

(det er forresten vanskelig å unngå å sette de fleste av dem i forsvarsposisjon, om man nevner noe negativt om linux (eller noe som jeg mener er bedre med windows) tar de det personlig.)

Lenke til kommentar

naken, synes du også skal skjerpe deg.

 

Du kan ikke whine til oss operatører fordi en person ønsket deg bannet. Hadde du komt med dårlige argumenter hadde jeg bannet deg tidlig i diskusjonen....

 

Tingen er det at av og til må du selv ta et hint.

Det er døfødt å begynne å diskutere windows i en linux-kanal.

Vi setter mye rart i topic, men jeg satt aldri topicen du nevner der, jeg satt "windowssnakk = ban" og "windowspropaganda = ban".

Senere satt Slackhat topicen "Nå snakker vi om dusjing", og endel av oss bestemte seg for å dusje.

Jeg satte kanalen +m for at alle som var aktive uansett hadde voice.

 

Kanskje Slackhat følte seg provosert av deg siden han fjernet voicen din, men da er det igjen snakk om å ta et hint:

Har du ikke talerett bør du ha forstand nok til ikke å notice hele kanalen istedenfor.

 

Du partet av egen fri vilje, derfor forstår jeg ikke hvorfor du syter slikt.

 

Kanalen er postet sticky her på forumet, fordi moderatorene som henger der har en annen oppfatning av kanalen enn deg, selv om akkurat de samme folka opererer den dag i dag.

Du bør også slutte med å generalisere slikt. Gjorde alle operene noe imot deg?

 

Prøv å start en linuxdiskusjon i f eks #windows2000, eller #win2000 og se hvordan det går. Sist jeg var der bannet de *.no og nextgentel bare fordi vi prøvde å ha en saklig diskusjon.

 

Uansett, irc er like lite et krav som dette forumet.

Ønsker noen av operene å ytre et hat mot deg kan du ikke nekte dem. Da kan du heller ta det opp med oss andre, istedenfor å komme med flaming her på forumet.

Vi driver kanalen seriøst, og sier det samme som moderatorene her på forumet:

Kom med konstruktiv kritikk og hold kjeft med flaminga. Vi har også nulltoleranse mot slikt på kanalen.

Lenke til kommentar

Hvor har dere det fra at jeg bare flamer?

Ikke ber jeg dere holde kjeft heller.

Skjønner du ikke at jeg synes noe er galt med "windowspropaganda = ban"?

Så snart man sier at noe ikke er lov å prate om, så fjerner man ytringsfriheten, og da er ikke veien lang fra propaganda.

Jeg sa ikke "windows er best, sånn er det", eller "linux er dårlig", jeg kom med argumenter og begrunnelser, og så lenge man kommer med argumenter, ikke bare tomme påstander, og holder seg unna personangrep, så synes jeg ikke at man fortjener å bli bannet.

 

Og jeg forstår deg helt når du sier at du ville bannet meg om jeg kom med dårlige argumenter, men jeg gjorde jo ikke det (du bannet meg jo ikke ;)).

 

Og du sier det er døfødt å diskutere Windows på en linuxkanal, det stemmer. Men det diskusjonen min handlet om var "hvorfor velge linux som desktop-OS", og det er ikke stort flere aktuelle konkurrenter enn Windows, når det kommer til desktopbruk.

Derfor endte det opp som en Windows VS Linux diskusjon.

 

Her er et fint utdrag fra chattingen:

21:52 <@SlackHat> naken : du burde vært bannet..

21:53 <+naken> hvorfor burde jeg vært bannet?

21:53 <Laaknor> naken: fordi du har problemer?

 

Laaknor ba og tidligere om å få meg bannet, noe han gjorde i notice til kanalen (kanskje i den tro om at jeg ikke fikk se det?).

Senere, når jeg skulle dra, sa Laaknor "get lost" til meg.

 

Fra mitt synspunkt hvertfall, oppførte han seg dårligere enn meg.

(dette kommer dere sikkert til å kalle flaming, men jeg må nesten vise dette, for han fulgte ikke reglene, det gjorde jeg, men likevel er det jeg som blir hengt ut som en useriøs flamer.)

 

(det skal og være sagt at jeg aldri noticet hele kanalen, som du skrev)

 

"Du bør også slutte med å generalisere slikt. Gjorde alle operene noe imot deg?" <- jeg sa ikke at alle gjorde noe galt, jeg sa heller ikke at ikke alle gjorde noe galt, så greit, jeg forstår den.

Du Egil, og MarcelSB, dere oppførte dere bra, av opene, og hvertfall GnuFreak og Bergetun greide å spare seg for å slenge dritt til meg.

 

"Prøv å start en linuxdiskusjon i f eks #windows2000, eller #win2000 og se hvordan det går" <- selv om de ikke kan drive kanalen ordentlig, kan vel vi gjøre det?

 

"Uansett, irc er like lite et krav som dette forumet.

Ønsker noen av operene å ytre et hat mot deg kan du ikke nekte dem"

 

Jeg har "krav" på dette forumet, det vil si, jeg får være her, om jeg følger reglene. Om jeg følger reglene, kommer jeg til å få være her.

Jeg synes dette burde gjelde for irc-kanalen og, nettopp fordi posten med reklame for kanalen er gjort sticky på dette forumet, da mener hvertfall jeg at kanalen har noe med forumet å gjøre, og da synes jeg at man skal kunne greie å drive kanalen like profesjonelt som man driver forumet!

 

Jeg avslutter med;

<Egil|B> naken, vi er ikke i USA, ytringsfriheten er ikke sterk her ;)

 

Jeg hadde ikke planer om å dra dette så langt, men når dere kommer med usannheter, synes jeg det bare skulle mangle at jeg forsvarer meg

Lenke til kommentar
så før kanalen blir drevet av ordentlige folk, kommer hvertfall jeg til å holde meg ute

 

Dette ser jeg på som flaming, ikke det du skrev i kanalen.

 

Du har ike krav på å være her på forumet. Selv om du holder reglene kan en (korrupt?) admin eller moderator gjøre så mye drit han bare vil mot deg. Jeg husker ikke om du noticet hele kanalen eller meg, men det var ihvertfall irriterende.

 

Det jeg mente med ytringsfrihet og USA er at i det landet betyr ytringsfirheten veldig mye, noe som strekker så langt tilbake som til nasjonens fødsel. PÅ IRC kan vi nekte deg ytringsfriheten. At vi ikke ønsker at windowspropaganda skal forekomme er ikke fordi vi tar det personlig, men fordi i en Linuxkanal skal det snakkes om Linux, ikke om alle andre os samme om de måtte være egnet til desktopen eller ei.

 

Jeg sier ikke at du flamet kanalen, men du vet jo selv i hvilken retning diskusjonen førte, derfor så jeg på det som naturlig å ende den.

 

Vi har ikke utarbeidet regler for kanalen enda, men komemr nok til å gjøre det snart. De samme reglene som gjelder på forumet gjelder forøvrig i kanalen, selv om vi ikke har juridisk ansvar for kanalen. Vi har dermed ikke de samme begrensningene som forumet, men kanalen skal ikke være en samleplass for warez fordet. Fserves og andre botter som ikke er godtatt av opene bannes umiddelbart.

 

Forøvrig bør dere også tenke dere litt om hvis vi kicker dere fra kanalen. auto-rejoin skal ikke forekomme, og medfører midlertidig ban.

Lenke til kommentar

Jeg regner med de siste tingene ikke var ment til meg, men jeg vil gjerne kommentere det over. Om det er en "korrupt" moderator her, så hjelper det lite, for her er det nemlig flere moderatorer, og om modetaroren misbruker makten sin, så mister han moderatorstatus..

 

Og ja, jeg msget deg noen få linjer, om det var plagsomt, så sorry for det.

 

(forresten "så før kanalen blir drevet av ordentlige folk, kommer hvertfall jeg til å holde meg ute", jeg mente "så før kanalen blir drevet ordentlig..", bare skrev litt raskt der :))

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig med deg naken, føler at alt for mange av Linux-folka ikke ser på andre sider av OS saken. Men jeg mener fortsatt at diskusjonen startet feil.

 

Du må få lov til å mene at Windows er et bedre OS på desktop, men alle har ikke samme meninger. Kanskje du også kan fårstå de som faktisk liker Linux som desktop og synes dette er best? Om du ikke kan dét skal du ikke forvente at de andre kan det heller.

 

Uansett så skal jeg selv skjerpe meg og se etter folk som oppfører seg urettferdig. Jeg leste mens dere skrev men var ikke helt sikker på hvordan det hadde startet. Jeg ser meg nå ferdig med denne diskusjonen, du er velkommen tilbake naken, om du følger de foreløpig uskrevne lovene :)

Lenke til kommentar
Om det er en "korrupt" moderator her, så hjelper det lite...

 

> Bare et eksempel ;)

 

 

(forresten "så før kanalen blir drevet av ordentlige folk, kommer hvertfall jeg til å holde meg ute", jeg mente "så før kanalen blir drevet ordentlig..", bare skrev litt raskt der :))

 

> så rediger posten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...