Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Noen som har forslag?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har kjøpt meg ny bil, en '92 BMW E36 316..

Har en forsterker fra Digital Design på 2000W, en selvlaget kasse med 2 subber 2x15" Polk Momo og 1x10" sub fra Pioneer..

 

Som dere vet er det et lukket bagasjerom i denne typen, med tanke på modellen..

 

Noen som har forslag til hvordan jeg skal/burde sette opp subbene i rommet for å få best effekt/lyd? Med dette mener jeg og enten demontere kassen for 2x15" subbene eller noe..

 

Kom med forslag!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 


Lag ny kasse til polk elementene, og da lager du bassrefleks og trekker rørene opp i hatthylla.
Den 10" pioneer saken har ingenting der å gjøre.
Husk at reflekskasser MÅ være i nøyaktige og riktige litermål, med riktige refleksrør.

så du mener at jeg skal lage enten 1 ny bred kasse å ha begge subbene i, feste rørene i kassen å sette dem opp til hatthylla?
eller 2 nye kasser, å trekke rørene opp til hylla? hvor mange tommer bør disse rørene være?
btw, det står INGENTING om hvor mange watt subbene er på når det gjelder 15", har tatt disse ut men det står ingenting..

 

Fant ut i ettertid at subbene uter opp t.o.m. 1500 watt for å gi maks effekt, dette tilsvarer jo da enten 2 stk forsterkere på 1500 watt hver (hvis jeg bare vil bruke den ene subben), eller 1 stk forsterker på 3000 watt totalt.. Men jeg er ikke typen til å "overdrive" med lyden på anlegget, spiller på normalt lydnivå. Til nå har jeg fått klage fra hverken beboere hvor jeg bor eller lensmann.. :)

Endret av Næsti
Lenke til kommentar

Watten på subene har heller lite å si, så ikke tenk så mye på det, men står det hvilke polk suber det er?

 

Jeg tenkte på en stor kasse som deles innvendig, slik at hver sub får hvert sitt kammer å jobbe i, og du vil da også få 1 eller 2 porter pr kammer. Men for å få riktig mål til dette, så MÅ vi vite hvilke polk suber det er snakk om ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Watten på subene har heller lite å si, så ikke tenk så mye på det, men står det hvilke polk suber det er?

 

Jeg tenkte på en stor kasse som deles innvendig, slik at hver sub får hvert sitt kammer å jobbe i, og du vil da også få 1 eller 2 porter pr kammer. Men for å få riktig mål til dette, så MÅ vi vite hvilke polk suber det er snakk om ;)

15" Polk Momo

der har du :) har 2x15" :)

Lenke til kommentar

Watten på subene har heller lite å si, så ikke tenk så mye på det, men står det hvilke polk suber det er?

 

Jeg tenkte på en stor kasse som deles innvendig, slik at hver sub får hvert sitt kammer å jobbe i, og du vil da også få 1 eller 2 porter pr kammer. Men for å få riktig mål til dette, så MÅ vi vite hvilke polk suber det er snakk om ;)

15" Polk Momo

der har du :) har 2x15" :)

 

400w rms pr stk de der, og følsomhet på 90db, men når det kommer til reflekskasse så har jeg ikke finni noe litermål på det, bare lukket kasse, men det kan regnes ut utifra T/S parametrene til elementet.

Skal se om jeg kan få regnet litt på det senere i kveld ;)

 

Edit, fant ut litt nå.

1stk element skal ha 70,8liter, og 2stk porter på 10cm diameter, og 30cm lange.

 

Ennå bedre kan det bli hvis du bygger bandpasskasse, da skal sidekammerene være 37,7liter, og midt kammeret være 70,8liter og ha 3stk porter på 10x10cm.

Kassa blir da tredelt, med magnetene mot hverandre inni kassa, slik som på bildet under her.

De 3 rørene skal da stikke 10cm ned i kassa, også lager du dem så lange at de kommer opp i hatthylla.

 

Fant manualen til elementet da.

MM_2_Subs_Manual.pdf

post-63261-0-20253000-1298311962_thumb.jpg

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar

Watten på subene har heller lite å si, så ikke tenk så mye på det, men står det hvilke polk suber det er?

 

Jeg tenkte på en stor kasse som deles innvendig, slik at hver sub får hvert sitt kammer å jobbe i, og du vil da også få 1 eller 2 porter pr kammer. Men for å få riktig mål til dette, så MÅ vi vite hvilke polk suber det er snakk om ;)

15" Polk Momo

der har du :) har 2x15" :)

 

400w rms pr stk de der, og følsomhet på 90db, men når det kommer til reflekskasse så har jeg ikke finni noe litermål på det, bare lukket kasse, men det kan regnes ut utifra T/S parametrene til elementet.

Skal se om jeg kan få regnet litt på det senere i kveld ;)

 

Fant manualen til elementet da.

har en anelse om at dette kan bli veldig bra! :D

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

 

 

Watten på subene har heller lite å si, så ikke tenk så mye på det, men står det hvilke polk suber det er?

 

Jeg tenkte på en stor kasse som deles innvendig, slik at hver sub får hvert sitt kammer å jobbe i, og du vil da også få 1 eller 2 porter pr kammer. Men for å få riktig mål til dette, så MÅ vi vite hvilke polk suber det er snakk om wink.gif

15" Polk Momo

der har du smile.gif har 2x15" smile.gif

 

400w rms pr stk de der, og følsomhet på 90db, men når det kommer til reflekskasse så har jeg ikke finni noe litermål på det, bare lukket kasse, men det kan regnes ut utifra T/S parametrene til elementet.

Skal se om jeg kan få regnet litt på det senere i kveld wink.gif

 

Edit, fant ut litt nå.

1stk element skal ha 70,8liter, og 2stk porter på 10cm diameter, og 30cm lange.

 

Ennå bedre kan det bli hvis du bygger bandpasskasse, da skal sidekammerene være 37,7liter, og midt kammeret være 70,8liter og ha 3stk porter på 10x10cm.

Kassa blir da tredelt, med magnetene mot hverandre inni kassa, slik som på bildet under her.

De 3 rørene skal da stikke 10cm ned i kassa, også lager du dem så lange at de kommer opp i hatthylla.

 

Fant manualen til elementet da.

 

Bedriften "Lyd på hjul" i Bodø lagde en kasse for en kompis (husker ikke elementstørrelsen her og nå men han kjøpte nye i samme slengen som han bestilte kasse hos dem. De lager kassen med 3 rom som du sier, men de har montert elementene slik at de slår inn mot det midterste rommer, og derfra har du 1 stk refleksrør på 10" som går opp i hatthylla. Er helt ærlig litt usikker på om refleksrøret var på 10" men mener dette skal stemme.. Dundrer ihvertfall utrolig bra i bilen i forhold til hvis man har lukket bagasjerom! (lukket bassrom)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...