Gå til innhold

Laptop skrur seg av pre-windows.


Appendix

Anbefalte innlegg

Om Laptopen:


  •  
  • Acer Aspire 5739
  • Windows 7
  • Ca ett år gammel.

 

Hendelsesforløp

I går skrudde pc-en seg av helt uventet. Den kan ha vært overopphetet, men når jeg kjente etter virket den ikke varmere enn vanlig. Uansett, jeg lot den hvile litt i tilfelle det var et varmeproblem, og skrudde den på etter en liten stund. For å prøve å finne ut hva feilen kunne være, gikk jeg inn i hendelseslisten i kontrollpanelet. Det var noen meldinger der, men såvidt jeg kunne se stod det bare generelt at pc-en hadde skrudd seg av uventet, og at det kunne skyldes blant annet at programmer hadde sluttet å svare. Jaja, tenkte jeg, det var vel et engangstilfelle - og så lot jeg det hele ligge.

 

Brukte pc-en som vanlig til surfing, muligens noe medieavspilling osv, så skjedde det igjen. Gikk igjen inn i hendelseslisten når jeg skrudde den på igjen, men ingenting nytt såvidt jeg kunne se.

 

I alle fall, jeg tenkte kanskje det kunne være virus, så jeg scanna hele pc-en med AVG, og det fant ingenting. Lasta ned Ad-Aware og CCleaner bare for å renske opp, og kjørte begge. PC-en så ut til å virke som normalt, men mens jeg kjørte Ad-Aware, som forøvrig tok nesten to timer, skjedde det igjen. Det virka på meg som om avslåinga var en funksjon av belastning på pc-en, og at den rett og slett ikke tålte "å yte". Dette er fullt og helt synsing, dog.

 

Nå begynte jeg å bli kraftig lei, men prøvde igjen å skru på pc-en og kjøre Ad-Aware igjen, men denne gangen skrudde pc-en seg av enda raskere. Det hadde egentlig vært tilfelle hver gang; pc-en skrudde seg med mindre og mindre tid i Windows for hver gang. Enden på visa er at den nå skrur seg av på litt forskjellige tidspunkt før jeg engang kommer meg inn i Windows. Da den ble avslutta på feil måte sist gang, kommer jeg til skjermbildet der man velger om man vil starte opp i sikkerhetsmodus. Trykker jeg enter, eller venter litt, slår den seg av. Tiden det tar varierer.

 

Øvrig informasjon

Jeg vet ikke om dette er relevant, men jeg frykter at det er det. For ei uke siden bestemte jeg meg for å åpne opp laptopen for å se etter og eventuelt fjerne støv. Det endte selvfølgelig med at jeg ikke kom meg helt inn til vifta, men at jeg i prosessen klarte å nappe ut kabelen som gikk fra påknappen og inn i hovedkortet og kabelen fra tastaturet inn i hovedkortet. Det var uansett kabler(tynne, flate plastkabler.) som var lette å putte på plass, og alt har fungert greit hele uka.

 

Feilsøking

Har åpna laptopen igjen, og har prøvd å sjekke om HD og minne sitter ordentlig fast. Ut fra min begrensa erfaring virker det i alle fall sånn. Da jeg ikke har særlig peiling på PC vet jeg ikke helt hva mer jeg kan sjekke.

 

 

Så, noen som vet hva som er feil og eventuelt hva som kan gjøres? Gode svar blir satt stor pris på! Skulle det være noe vesentlig informasjon jeg har glemt å oppgi, skyldes det i så fall mangel på evne og ikke mangel på vilje. Dere må gjerne spørre så skal jeg svare så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når dette har skjedd med meg tidligere så har det ofte vært forårsaket kvelning i grafikkortet.

I de tilfellene så har jeg ofte benyttet meg av støvsugeren som jeg har plassert opp mot vifta til grafikkortet. Ganske enkelt, og veldig effektivt! Gjør det hver andre uke. Vil ikke risikere at kretser eller kabler svies av :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når dette har skjedd med meg tidligere så har det ofte vært forårsaket kvelning i grafikkortet.

I de tilfellene så har jeg ofte benyttet meg av støvsugeren som jeg har plassert opp mot vifta til grafikkortet. Ganske enkelt, og veldig effektivt! Gjør det hver andre uke. Vil ikke risikere at kretser eller kabler svies av :D

 

Dette ser ut til å kunne være problemet. Har prøvd å starte pc-en igjen for å observere vifta under oppstart. Vifta starter, men slutter å gå så og si umiddelbart. Jeg har prøvd å støvsuge vifta, og da snurrer den som bare det. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Kan hende grafikkortet ikke har nok strøm. Har du sett om det sitter ordentlig? Og evt om det er noen kabler som kan ha fallt ut. Nå vet jeg ikke hvordan kortet ditt sitter og om det er noen kabler tilkoblet. Et annet problem kan være at noen koblinger kan ha røket til kortet ditt pga brente koblinger el. liknende. Isåfall så er du nødt til å sende inn pc'en til reperasjon :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan hende grafikkortet ikke har nok strøm. Har du sett om det sitter ordentlig? Og evt om det er noen kabler som kan ha fallt ut. Nå vet jeg ikke hvordan kortet ditt sitter og om det er noen kabler tilkoblet. Et annet problem kan være at noen koblinger kan ha røket til kortet ditt pga brente koblinger el. liknende. Isåfall så er du nødt til å sende inn pc'en til reperasjon :(

 

Det kjennes ut som om skjermkortet sitter fast. Hvordan kan det ha seg at kortet plutselig ikke får nok strøm? Og, om koblinger hadde røket, ville da i det hele tatt vistes et skjermbilde? Skjermbildet fungerer jo de sekundene før pc-en slår seg av. Og vifta starter jo når jeg trykker på på-knappen.

 

Sende inn pc-en, ja. Hurra! Har lest tusen historier om Acers kundeservice og det tar jo gjerne et par måneder for de å fikse noe som helst. Åh, jeg er så frustrert nå. Hvorfor kan ikke ting bare fungere som det skal? :thumbdown:

Lenke til kommentar

Kom på enda en løsning forsåvidt. Kan hende noe er fucka i BIOS, selv om jeg ikke kan skjønne hvorfor det plutselig har endret seg. Men da kan du isåfall se etter om du finner noen BIOS oppdatering på interwebben. Evt stille tilbake pc'en noen dager til når den fungerte som den skulle. Du kan miste mye data ved å gjøre dette, men det er vel verdt å ha en funksjonell pc.

 

Koblingen som er knyttet til vifta kan ha blitt skadet, men ikke røket fullstendig. Er ingen teknikker, så erfaring rundt hordan er skjermkort fungerer er noe begrenset.

 

Håper at noen av de nye inspillene kan hjelpe iallefall! Lykke til :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har glemt å spørre om er jo hvilken vifte det er som er humpete. Og et tips kan jo være å olje vifta som har trøbbel. Men igjen, er jo ikke sikker på om det er lurt med tanke på varmen, men datamaskiner når sjeldent kokepunktet så hvilken skade kan skje :p ? Og har du sett nederst på vifta? Kan ha surra seg fast noe støv helt ved roten som stopper vifta såpass at den ikke får kjørt seg igang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg har glemt å spørre om er jo hvilken vifte det er som er humpete. Og et tips kan jo være å olje vifta som har trøbbel. Men igjen, er jo ikke sikker på om det er lurt med tanke på varmen, men datamaskiner når sjeldent kokepunktet så hvilken skade kan skje :p ? Og har du sett nederst på vifta? Kan ha surra seg fast noe støv helt ved roten som stopper vifta såpass at den ikke får kjørt seg igang.

 

Såvidt jeg kan se er det kun ei vifte. Den ligger rett ved skjermkortet, men ikke skjermkortet. På selve skjermkortet ligger det på den sida jeg ikke ser kun ei kjøleribbe. Det ser ikke ut til at prosessoren heller har en egen vifte. PC-en durer og går enda, så jeg sitter her som et nervevrak og prøver desperat å finne ut hva jeg kan gjøre for at det ikke skal skje igjen.

Lenke til kommentar

Kan jo være at problemet har løst seg selv :D Det siste jeg kan komme på er å skru skruer hardere fast. Kan jo hende at vifta ikke siter godt nok og trenger å festes bedre. Det samme går forsåvidt for andre komponenter i pc'en din også. Men om problemet ligger i vifta så burde du evt se etter en ny, sterkere vifte. Du får da iallefall ha lykke til videre med pc'en :D Så får vi håpe den ikke svartner igjen :ermm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...