Gå til innhold

Et enkelt(?) spørsmål om virtualisering


Anbefalte innlegg

Hei. Prøvde i en annen tråd men fikk ingen svar så jeg prøver med en egen tråd.

 

Jeg kjører for tiden freeNAS som NAS server og squeezecenter med spotify på en annen windows maskin.

Tidligere hadde jeg squeezecenter på FreeNAS boksen men måtte kjøre dette på en windowsmaskin for å få spotify til å fungere på squeezeboksen (Spotify kun har sluppet biblioteker for windows)

 

Jeg har snust litt på open solaris og ZFS istedetfor freeNAS og lurer på om det er mulig å kjøre virtualisering (f.eks VMware) med f.eks en light versjon av win XP på toppen av opensolaris og dermed få NAS server med ZFS, og squeezecenter med spotify på en virtuell windows installasjon.

Da slipper å være avhengig av at 2 maskiner står på til en hver tid.

 

Så kommer spørsmålet:

Er det slik at jeg via nettverket kun "ser" det aktive operativsystemet på serveren?

Eller fungerer det slik jeg håper: at de forskjellige tjenestene er tilgjengelige samtidig via samme nettverksadapter i samme maskin? (cifs/samba fra opensolaris og squeezecenter fra virtuell windows)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste blir nok laste ned vmware esxi som du installerer rett på maskinen.

Så kjører du open solaris og xp som 2virtuelle maskiner.

 

De får ipr etc og vil oppføre seg samt bli oppfattet akkurat som om de var 2 fysiske installasjoner, men du kan jo fint dele filer mellom de.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

takk for svar.

Det er NAS`en som har hovedprioritet, og jeg vil ha opensolaris med ZFS på denne pga data-sikkerhet samt zpool som likner JBOD, men har mulighet for redundancy.

Vil ikke at diskene/raidene skal opptre som egne disker fordi det vanskeliggjør organisering av serier/film/musikk/programmer fordi diskene blir fulle..

 

Regner med at jeg må sette spesifikke filsystemer og partisjoner i vmware esxi før jeg legger inn XP og OpenSolaris på de respektive partisjonene?

Da er vel ikke vmware esxi en aktuell løsning mtp. kravet mitt om ZFS som filsystem i bunn for hele serveren?

 

Dersom det er mulig å "se" to virtuelle maskiner/OS på likt, går det da ikke an å se opensolaris pluss en virtuell maskin som kjører på toppen?

Ser VMware har en drøss med forskjellige løsninger/programmer, det må da være et av disse som passer mitt behov?

 

-Snoop

 

Edit: her er en kar som har gjort det med "virtual box". Men det står ikke om de får to ulike ip addresser (VNIC?) slik du skriver at de 2 virtuelle maskinene får med vmware esxi.

http://software.intel.com/en-us/blogs/2008/05/16/opensolaris-host-virtual-box-windows-guest/

Endret av snoopafella
Lenke til kommentar

Du kan kjøre virtual box på toppen av solaris, den virtuelle xp maskinen vil nødvendigvis få et virtuelt nettverkskort med en egen ip, men det er jo ikke noe problem. Dette er trolig den enkleste og greieste løsningen for problemet ditt.

 

Du KAN også kjøre det på vmware og likevel få zfs i "bunnen", men det krever vt-d og litt svært sexy triksing :)

Lenke til kommentar

Ok, takker og bukker.

Sexy triksing drøyer jeg til jeg har lært litt mer hhe..

Har aldri vært borti verken opensolaris eller virtuelle maskiner så jeg begynner enklest mulig.

 

Og bare sånn for å virke spørre (om det samme?) en gang til:

Kan Guest OS`et (windows) se filene på host OS`et (open solaris)via CIFS/SAMBA eller må det til sexy triksing for at det virtuelle nettverkskortet skal kommunisere med det fysiske?

(Musikken skal ligge på NAS serveren, men squeezebox server må kjøre på windows installasjonen.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...