Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp stikkontakt på bad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strøm hentes fra en termostat som styrer varmekabler.

Jeg er ikke elektriker, men det høres veldig feil ut. Hvis kontakten er tenkt til vaskemaskin eller tilsvarende storforbruker, bør den ha egen kurs. Dersom den er til småelektrisk som barbermaskin eller tannbørste, vil det sannsynligvis være bedre å ha den på samme kurs som lyset, og det enkleste vil kanskje være å bytte ut lampe over vasken med en som inneholder stikkontakt.

 

Hvilken spesielle hensyn må tas siden det er på bad?

Bad er delt i soner der det ikke er lov å ha kontakter i det hele tatt - f.eks dusjhjørne og en viss avstand til siden, og andre soner der det er krav til laveste høyde de kan sitte på veggen. Elektrikeren som monterer for deg har kunnskap om dette.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, men det høres veldig feil ut. Hvis kontakten er tenkt til vaskemaskin eller tilsvarende storforbruker, bør den ha egen kurs. Dersom den er til småelektrisk som barbermaskin eller tannbørste, vil det sannsynligvis være bedre å ha den på samme kurs som lyset, og det enkleste vil kanskje være å bytte ut lampe over vasken med en som inneholder stikkontakt.

En bakdel med det er at den ikke vil fungere med mindre bryteren til varmekabelen står på. Men det gjør ikke noe. Ellers ser jeg ikke helt problemet? Det er bare småtterier som skal brukes, så det vil ikke gå noen store strømmer.

 

Bad er delt i soner der det ikke er lov å ha kontakter i det hele tatt - f.eks dusjhjørne og en viss avstand til siden, og andre soner der det er krav til laveste høyde de kan sitte på veggen. Elektrikeren som monterer for deg har kunnskap om dette.

 

Om dette stemmer, befinner vi oss i sone 3.

Lenke til kommentar

En bakdel med det er at den ikke vil fungere med mindre bryteren til varmekabelen står på. Men det gjør ikke noe. Ellers ser jeg ikke helt problemet? Det er bare småtterier som skal brukes, så det vil ikke gå noen store strømmer.

 

Hvorfor kobler du ikke stikkontakta på tillførselen på bryteren da? Det går nok fint ha den på samme kurs som varmekabelen så lenge du ikke kobler til store effekter, som varmtvannsbereder eller vaskemaskin ;)

 

Om vi glemmer for et øyblikk at det egentlig skal gjørest av en elektriker.

 

Hvis det hadde vært en elektriker som skal installere den, hvorfor lurer du på det her da? Han burde ha forskriftene lett tilgjenglig og finne ut av/vite det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...