Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sette opp stikkontakt på bad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Strøm hentes fra en termostat som styrer varmekabler.

Jeg er ikke elektriker, men det høres veldig feil ut. Hvis kontakten er tenkt til vaskemaskin eller tilsvarende storforbruker, bør den ha egen kurs. Dersom den er til småelektrisk som barbermaskin eller tannbørste, vil det sannsynligvis være bedre å ha den på samme kurs som lyset, og det enkleste vil kanskje være å bytte ut lampe over vasken med en som inneholder stikkontakt.

 

Hvilken spesielle hensyn må tas siden det er på bad?

Bad er delt i soner der det ikke er lov å ha kontakter i det hele tatt - f.eks dusjhjørne og en viss avstand til siden, og andre soner der det er krav til laveste høyde de kan sitte på veggen. Elektrikeren som monterer for deg har kunnskap om dette.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jeg er ikke elektriker, men det høres veldig feil ut. Hvis kontakten er tenkt til vaskemaskin eller tilsvarende storforbruker, bør den ha egen kurs. Dersom den er til småelektrisk som barbermaskin eller tannbørste, vil det sannsynligvis være bedre å ha den på samme kurs som lyset, og det enkleste vil kanskje være å bytte ut lampe over vasken med en som inneholder stikkontakt.

En bakdel med det er at den ikke vil fungere med mindre bryteren til varmekabelen står på. Men det gjør ikke noe. Ellers ser jeg ikke helt problemet? Det er bare småtterier som skal brukes, så det vil ikke gå noen store strømmer.

 

Bad er delt i soner der det ikke er lov å ha kontakter i det hele tatt - f.eks dusjhjørne og en viss avstand til siden, og andre soner der det er krav til laveste høyde de kan sitte på veggen. Elektrikeren som monterer for deg har kunnskap om dette.

 

Om dette stemmer, befinner vi oss i sone 3.

Lenke til kommentar