Gå til innhold

Hj.kinoanlegg til LG BD570


Anbefalte innlegg

Jeg etterlyser noen råd fra folk som er mer oppdaterte på lydfronten enn meg. Alle tips mottas med takk.

 

Jeg har en LG BD570 jeg er veldig fornøyd med. Det er for de som ikke kjenner den en Blu-ray spiller som også spiller det meste av digitale filer, og har Wi-Fi, USB, Youtube osv.

TVen kunne vært større, men den har veldig bra farge og kontrast. Også den en LG.

 

Problemet er lydanlegget. Receiveren er en gammel analog Denon, som kun støtter Pro-Logic. Ingen digitale innganger, ingen støtte for Dolby Digital eller DTS. Den gir veldig fin lyd til musikk, men det blir litt kjipt å se Blu-ray-film i HD og kun bruke stereosignalet for lyd. Den analoge volumkontrollen er dessuten litt vanskelig å finjustere med fjernkontrollen.

Et annet problem er høyttalerne. Har noen 12 år gamle Paradigm fra HiFi-klubben som gir veldig god lyd, men centeren er gåen. For tiden er ikke surroundhøyttalerne koblet til, fordi de er litt store til å henge på veggen, og det ikke er plass til å ha dem på gulvet. Har også en Paradigm aktiv sub (en av de minste modellene).

 

Jeg har derfor vurdert disse alternativene.

a) Ny receiver som støtter digitale formater (ikke viktig med TrueHD etc, men må minimum støtte DTS og DD 5.1). Gjerne med HDMI-repeater funksjon, og gjerne også component in (for Wii'en). - Må i tilfelle også skaffe ny center og surroundhøyttalere som kan veggmonteres. Husker det var noen Sonyer som kunne kjøre trådløse bakhøyttalere. Det hadde vært ypperlig.

 

b) Såkalt hjemmekinoanlegg som kan kobles til BD570'en. Jeg ser at 80-90% av disse kommer med BD-spiller, og de fleste andre kommer med DVD. Jeg vil helst IKKE ha 2 BD-spillere i anlegget, og ingen av disse hjemmekinosystemene erstatter funksjonene i BD570. Eneste måtte være hvis DVD-delen kan gjøres sonefri, for BD570 spiller ikke DVD sone 1 (en bagatell for min del). Hjemmeanlegget må altså minimum ha digital lydinngang, gjerne mer enn 1, pluss et par RCA-innganger. Finnes ekstrafunksjonene nevnt i a) er det selvsagt en bonus.

 

c) Lydplanke. Da tenker jeg lydplanke til film, mens jeg beholder dagens receiver og 2.1 høyttalere til musikk. Vet ikke om det vil være tungvint, ettersom jeg spiller både film og musikk fra BD570 (streamer musikk over WiFi eller fra USB). Har ingen erfaring med lydplanker, så aner ikke hvordan kvaliteten er. Jeg ser i alle fall fordeler rent praktisk og estetisk, og det er en faktor her. Funker egentlig lydplanke til å spille musikk? Antar mitt analoge stereo-oppsett er bedre.

 

Klar lyd er viktigere enn HØY lyd. Det er viktig at dette gjør seg i en stue, så anlegget bør være temmelig diskret.

Budsjettet er nok ganske begrenset, så Bose etc. er uaktuelt. Så helst for meg noe i 3-4000 kr. klassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å spørre litt enklere:

 

Hvordan er det å kjøre separat Blu-ray/DVD-spiller sammen med et hjemmekinosystem?

 

Finnes det noen bra pakker uten BD/DVD-spiller?

 

Jeg mener ikke slike pakker butikken har satt sammen selv av forsterker og høyttalere, men ferdigløsninger fra én produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...