Gå til innhold

Bygging av gamingrigg, hjelp til valg av komponenter


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har lenge tenkt på å bygge min egen stasjonære gamingrigg, og nå har jeg endelig bestemt meg for at det skal gjøres! :new_woot:

 

Tenkte å prøve å holde prisen rundt 10k, og håper den kommer til å være bra nok til å kjøre både BF3 og TESV: Skyrim når den tid kommer. :D

 

Dessverre har jeg null erfaring med bygging av andre ting enn lego, og har begrenset kunnskap om dataens komponenter, hva som passer godt sammen etc. Har lest meg opp på mye forskjellig, og har til slutt kommet fram til en kombinasjon som jeg tror kan passe godt:

 

Kabinett:

Fractal Design R3

 

Hovedkort:

Ikke bestemt, men har fått med meg såpass at jeg trenger en type som støtter Intels Sandy-Bridge-arkitektur. Forslag?

 

Prosessor:

Intel Core i7 2600k

 

Skjermkort:

GeForce GTX 570

 

RAM:

Corsair Vengeance 1600 Mhz 8Gb CL9

 

Harddisk(er):

 

Leste flere steder at det var lurt å ha en SSD til operativsystemet og en HDD til...alt annet.

 

Samsung Spinpoint F3 1TB

Crucial RealSSD C300 SATA III 64gb

 

PSU:

Silver Power SP-SS750W

 

På forhånd takk for hjelp.

 

(Dersom jeg heller burde vente til senere på året med å bygge grunnet noen råe komponenter som kommer, haster det ikke. Hovedprioriteringene er å få kjørt de to spillene nevnt ovenfor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg si det så enkelt, for øyeblikket er det ikke kommet nye oppdaterte Sandy Bridge hovedkort, så det er litt vanskelig å si hva du bør velge. Men det å kjøpe en Intel Core i7 2600k når en i7 2500 yter nesten det samme til en lavere pris er jeg ikke helt enig i, dog ditt valg.

 

Ikke velg minne FØR du har valgt CPU (prosessor) og hovedkort, først hovedkort og CPU, deretter minne. Skjemrkortet er helt greitt, yter mye for mindre peng enn GTX 580. Dog vil nok et GTX 560 Ti være i stand til å kjøre begge de to spillene du nevner uten noen større problemer vil jeg tro, og er en god del billigere.

Dessuten er det vel ingen som vet system kravene til Skyrim helt sikkert, det du eventuelt finner på Internett er rykter ikke noe annet.

 

SSD til OS kan kanskje være lurt, ting vil starte raskere etc, jeg har selv en Intel SSD som OS disk og har ikke angret på det den kostet ekstra i forhold til en snurredisk. Alle spill og andre mindre "viktige" ting har jeg på et RAID5 oppsett.

 

PSUen du har valgt skal være veldig bra etter de få testene jeg har lest.

 

Men det å velge en prosessor for 1155 sokkel før oppdaterte hovedkort med Sandy Bridge er i salg igjen, anser jeg for å være litt for raskt ute da du ikke kan velge hovedkort nå. Enten bør du vente til Sandy Bridge HK kommer i salg igjen, eller du saster på et 1366 HK eller et 1156 HK.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Så når det gjelder selve HK anbefaler du meg å vente? Hvor lang tid tror du det vil ta før man får oppdaterte Sandy Bridge HK?

 

On a side note: Søkte på sokkel 1155 på Google og så at det var flere varianter av denne (eller noe.) De het henholdsvis P67, H67, H61, B65 og Z68. Hva betyr dette?

 

Blir nødt til å revurdere skjermkortet og prosessoren og se det i forhold til prisen. Hvor stor ytelsesredusering tror du jeg kan forvente om jeg velger å gå for i5 2500 (regner med at du mente i5 og ikke i7) og GTX 560 Ti?

 

Takker forøvrig for svar, det er til stor hjelp :thumbup:

Lenke til kommentar

Som sagt så vil det nok lønne seg å vente litt til det kommer nye Sandy Bridge hovedkort, noe som muligens vil skje i slutten av mars, begynnelsen av april. Og jeg mente nok i5-2500 ja. Du kan mulignes satse på i5-2500 som er ganske så lik i7-2600K og koster 900 kr mindre hos Komplett.

 

Når det gjelder Sandy Bridge variantene, så finner du noe om det på denne siden. Vet ikke om du leste den? Men kort sagt så velger du en hovedkort med Z68 varianten av Sandy Bridge da det er den som er mest fleksibel med hensyn til overklokking og slikt. Skal du ikke drive med noe særlig overklokking, er kanskje P67 det å velge.

 

Jeg tror ikke du vil merke så stor ytelsesredukjson når det gjelder i5-2500 vs i7-2600K. Etter som du skal drive med mest spilling slik jeg forstår, så bør du satse på i5-2500. Når det gjelder skjermkort, så er foskjellen i frps mellom GTX 560 Ti og GTX 570 mellom 5 og 15 Frps avhengig av spill og hvem som har gjort testene jeg har funnet. Jeg for min del vil ikke si at en prisforskjell på over 600 kr er ikke et GTX 570 verdt i forhold til et GTX 560 Ti, hvis man vil spare litt penger.

Men for all del, vil du ha et GTX 570, så er det ikke noe i veien for det. Du kan jo også overveie muligheten til 2 stk GTX 560 Ti i SLI.

 

Du finner en liten test av GTX 560 Ti SLI hos TechPowerUp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei!

 

Har nå gjort en del endringer i oppsettet mitt:

 

Kabinett:

Cooler Master HAF 912

 

Hovedkort:

Asus P8P67 Pro

 

Prosessor:

Intel Core i5 2500k

 

Skjermkort:

GeForce GTX 570

 

RAM:

Corsair Vengeance 1600 Mhz 8Gb CL8

 

Harddisk(er):

 

Samsung Spinpoint F3 1TB

OCZ Agility 3 60 GB

 

PSU:

Corsair HX850

 

CPU-kjøler:

Noctua NH-D14

 

DVD

Sony Optiarc AD-5260S

 

Kastet på en CPU-kjøler fordi jeg ønsker å prøve meg på overklokking, og har hørt at stock-kjøleren ikke er noe å gjøre det med.

 

Bestilling er like rundt hjørnet, så lurte derfor på om det var noen mangler ved oppsettet mitt. I tillegg lurte jeg på om noen av dere hadde noe erfaring med den aktuelle SSD'en. Har brukt litt tid på å velge SSD og ønsker å forsikre meg om at akkurat den er riktig. Vil vel også trenger 2.5" til 3.5"-adapter eller noe?

 

Takk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vengeance heatspreadersene på Corsair minnebrikkene er for høye og vil krasje i Noctua NH-D14 cpukjøleren din. Hvis du vil holde deg til Corsair så kan du velge noen vanlige XMS3 brikker, ellers funker G.Skill Ripjaws X også utmerket.

 

SSDen du har valgt er den beste 60gb på markedet.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nå gjort en del endringer i oppsettet mitt:

 

Kabinett:

Cooler Master HAF 912

 

Hovedkort:

Asus P8P67 Pro

 

Prosessor:

Intel Core i5 2500k

 

Skjermkort:

GeForce GTX 570

 

RAM:

Corsair Vengeance 1600 Mhz 8Gb CL8

 

Harddisk(er):

 

Samsung Spinpoint F3 1TB

OCZ Agility 3 60 GB

 

PSU:

Corsair HX850

 

CPU-kjøler:

Noctua NH-D14

 

DVD

Sony Optiarc AD-5260S

 

Kastet på en CPU-kjøler fordi jeg ønsker å prøve meg på overklokking, og har hørt at stock-kjøleren ikke er noe å gjøre det med.

 

Bestilling er like rundt hjørnet, så lurte derfor på om det var noen mangler ved oppsettet mitt. I tillegg lurte jeg på om noen av dere hadde noe erfaring med den aktuelle SSD'en. Har brukt litt tid på å velge SSD og ønsker å forsikre meg om at akkurat den er riktig. Vil vel også trenger 2.5" til 3.5"-adapter eller noe?

 

Takk :)

 

Jeg personlig ville ikke gått for noen av HAF-kabinettene. Har hatt 932 og haf X og jeg ble rimelig lei begge to kjapt. Jeg ble skuffa når jeg fikk kabinettet, siden det ikke lyste noen ting. Nærmest usynlig i dagslys.

 

Disse brikkene mener jeg å huske går under kjølern.

Lenke til kommentar

Men det er fire moduler, det er plass til såpass i hovedkortet? Når det gjelder kabinettet, er jeg ikke opptatt av lys og den slags. Heller egentlig mer i retning av et anonymt kabinett.

 

De aller fleste hovedkort har plass til 4 moduler. High end har ofte 6. Om du ikke skal ha et fjortisskabinett, så sats heller på noe fra Fractal eller corsair 600 eller 700d. Husk at et kabinett er kanskje noe du bruker i flere pcer, så å bruke litt mer èn gang på et ordentlig og stilig kabinett du ikke vil bytte ut innet et år er kanskje en fin ting, men selvfølgelig, ditt valg.

Lenke til kommentar

Hmm...skjønner. Hvordan er disse XMS3-brikkene i forhold til Vengeance? Takk for svar, forresten :)

 

Identiske, bortsett fra at Vengeance er optimalisert for Sandy Bridge med sine 1.5v mens vanlige XMS3-brikker kjører på 1.65v. Du skal også bruke et dualchannel oppsett for p67, 2x4gb for eksempel.

Endret av leetabix2
Lenke til kommentar

Så når det gjelder selve HK anbefaler du meg å vente? Hvor lang tid tror du det vil ta før man får oppdaterte Sandy Bridge HK?

 

On a side note: Søkte på sokkel 1155 på Google og så at det var flere varianter av denne (eller noe.) De het henholdsvis P67, H67, H61, B65 og Z68. Hva betyr dette?

 

Blir nødt til å revurdere skjermkortet og prosessoren og se det i forhold til prisen. Hvor stor ytelsesredusering tror du jeg kan forvente om jeg velger å gå for i5 2500 (regner med at du mente i5 og ikke i7) og GTX 560 Ti?

 

Takker forøvrig for svar, det er til stor hjelp :thumbup:

 

P67 = godt for gaming. støtter overklokking men ikke IGP

H67 = godt for HTPC/server. Mye billigere men mye samme features. ingen overklokking, men har IGP støtte

H61 = billigversjon av H67 med mindre features. Ikke annbefalt for ditt bruk.

B65 = usikkert - har ikke hørt om denne.

Z68 = praktisk talt en kombo av P67 og H67. Kort sagt kan du både bruke IGPen og overklokke. Ligger rundt 100-150kr over P67 kort typisk. For en gaming-maskin er det ikke så veldig å hente på det siden du uansett vil bruke diskret skjermkort. Passer til enten en server/arbeidsstasjon som skal kunne overklokke men ikke skal bruke diskret skjermkort - eller for en maskin som skal bruke diskret skjermkort, men du også ønsker å encode mye mediafiler på (via quicksnc på IGPen).

 

Sansynligvis beste valg for deg: P67 basert kort.

Konkret forslag: Asus P8P67 pro. Veldig mye for pengene i dette og konstaktmuligheter i flusst uten at du går noe særlig opp i pris fra standardmodellen.

 

Andre kommentarer:

 

Jeg er enig med andre over at 2500K er mer for pengene. Den er 700kr lavere i pris men vil yte nesten identisk med 2600K. 2600K har fordeler med litt større cache og hyperthreading - men dette gir den primært et forsprang i tallknusing, encoding og denslags. Spesiellt for gaming vil det være særdeles liten forskjell mellom dem i praksis. Bedre å da bruke pengene på noe annet i mine øyne. Overklokker du prosessoren, selv konservativt uten mer spenning, så vil den fort nå 4,3-4,5Ghz uansett og så og si garantert ikke være flaskehalsen i noe spill du spiller med en GTX570. Derfor er det som sagt en bedre strategi å bruke de 700kr i et hakk bedre skjermkort fremfor et hakk bedre CPU (eller bare spare dem naturligvis).

 

Crucial C300 er en flott SSD. Jeg vil dog nevne for deg at en ny generasjon med SSDer har kommet ut siden da. Jeg ville spesiellt sett litt på Vertex3 og OCZ Agility3. Vertex kommer ikke i mindre enn 128GB utgave, men Agility3 er tilgjengelig i 64GB utgave. Disse bruker den nye sandforce kontrolleren og har betydelig mer ytelse på mange fronter enn selv C300 (som allerede er veldig rask). De koster dog bittelitt mer (ikke voldsomt), så det er ikke nødvendigvis en no-brainer dersom du egentlig ikke trenger mer ytelse enn C300 gir. Det er dog vanskelig å ikke bli imponert over nesten 500MB/sek sekvensiell skriv og les og samtidig gode IOPS og random ytelse. Merk at om du skal bruke en SSD raskere enn C300 må du ha SATA 600 kontakt, ellers vil den flaskehalse sekvensiell ytelse på de nyeste SSDene. Dette har dog hovedkortforslagene over - samt de fleste andre hovedkort av de siste seriene.

 

En annen SSD som kan nevnes er Crucial M4. Dette er i praksis den oppdaterte C300. Den koster nå faktisk litt mindre som regel - rundt en hundrings mindre. Det er mye samme drive, Forskjellen er mest at den har en del høyere sekvensiell skriving, men noe lavere IOPS som en tradeoff. Jeg tror jeg ville annbefalt M4 fremfor C300 egentlig sånn totalt sett, spesiellt når den nå faktisk er billigere også.

 

M4 ligger på rundt 800kr. C300 rundt 900. Agility 3 (alle 60-64GB modeller) er rett oppunder en tusenlapp. Slik jeg ser på det er det vanskelig å ikke bli fristet av ytelsen på Agility3 når den bare ligger en hundrings eller to lengre opp på stigen ;)

 

"Vil vel også trenger 2.5" til 3.5"-adapter eller noe?"

Om du skal sku den fast - så ja. Det sagt så er SSD disker så lette og vibrerer dessuten ikke og produserer ingen nevneverdig varme - at så lenge du kan forhindre den i å skli rundt i kabinettet når du flytter på det så er det egentlig nok. Å skru den fast med skruer er egentlig litt overkill. Du kan fint feste den så og si hvor som helst i kabinettet med litt dobbelsidig tape eller en stripe med borrelås fra clas ohlson. I motsetning til tradisjonelle harddisker så har SSDer ingen behov for en veldig solid montering, så føl fri til å bare stappe den inn i kabinettet på den måten du selv føler er mest praktisk ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

@Stigma: Hehe, i det innlegget nevnte du stort sett alle komponentene jeg har vært innom og vurdert og jeg har visst kommet til akkurat de samme konklusjonene som deg ;)

 

Har bytta kabinettet til et Corsair 650D og minnebrikkene til XMS3. Da er det vel bare å bestille :D

 

Et siste spørsmål: De USB-portene etc. som finnes på forsiden av kabinettet, kobles de til hovedkortet med en ledning inne i kabinettet?

 

Ellers skulle alle mine spørsmål da være besvart, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar

@Stigma: Hehe, i det innlegget nevnte du stort sett alle komponentene jeg har vært innom og vurdert og jeg har visst kommet til akkurat de samme konklusjonene som deg ;)

 

Har bytta kabinettet til et Corsair 650D og minnebrikkene til XMS3. Da er det vel bare å bestille :D

 

Et siste spørsmål: De USB-portene etc. som finnes på forsiden av kabinettet, kobles de til hovedkortet med en ledning inne i kabinettet?

 

Ellers skulle alle mine spørsmål da være besvart, takk for all hjelp :)

 

ja, frontpanelkontakter kobles til ekstra USB-tilkoblinger på hovedkortet.

Du kobler for eksempel en slik:

https://secure.cdlmicro.co.uk/images/user/fullsize/USB-120.jpg

(dette er et ekstra bakpanel, ikke frontpanel, men det fungerer på samme måte)

til en slik:

http://www.gamingbuilds.com/images/mobo%20usb%20header.jpg

 

Merk at ikke alle hovedkort har slike kontakter for USB 3.0, men hvis de hadde det så måtte du naturligvis sjekket hvilke var USB2 og hvilke var USB3 dersom du skulle ha USB3 til frontpanelet.

 

Merk også at den fysiske kontakten i frontpanelet også må ha støtte for USB 3.0 dersom du skulle oppnå dette uansett (et USB 3.0 er elektrisk bakoverkompatibelt med 2.0, men 2.0 er ikke fremoverkompatibelt med 3.0 - du ville nok fått kontakt, men ikke 3.0 hastighet).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg regner med at hovedkortet jeg har valgt har støtte for USB 3.0 i frontpanelet? Skjønner ikke helt all infoen som står på komplett.no etc.

 

Du kan se her:

http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO/

under internal connections.

Kort svar: Ja. Dne har en enkelt ekstra intern kontakt for USB (det vil si mulighet for to porter). Resten av USB3 kontaktene er på baksiden. Dette er rimelig typisk oppsett for de kortene som har interne USB3 kontakter i det hele tatt (det er fremdeles ikke vanlig å ha veldig mange USB3 kontakter).

 

Forhåpentligvis er det nok med to USB3 i fronten.

 

Husk som sagt også å sjekke at kabinettet også har fysiske plugger som støtter USB3 - eller det brønndekselet som du skal bruke for dette.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har nå gjort en del endringer i oppsettet mitt:

 

Kabinett:

Cooler Master HAF 912

 

Hovedkort:

Asus P8P67 Pro

 

Prosessor:

Intel Core i5 2500k

 

Skjermkort:

GeForce GTX 570

 

RAM:

Corsair Vengeance 1600 Mhz 8Gb CL8

 

Harddisk(er):

 

Samsung Spinpoint F3 1TB

OCZ Agility 3 60 GB

 

PSU:

Corsair HX850

 

CPU-kjøler:

Noctua NH-D14

 

DVD

Sony Optiarc AD-5260S

 

Kastet på en CPU-kjøler fordi jeg ønsker å prøve meg på overklokking, og har hørt at stock-kjøleren ikke er noe å gjøre det med.

 

Bestilling er like rundt hjørnet, så lurte derfor på om det var noen mangler ved oppsettet mitt. I tillegg lurte jeg på om noen av dere hadde noe erfaring med den aktuelle SSD'en. Har brukt litt tid på å velge SSD og ønsker å forsikre meg om at akkurat den er riktig. Vil vel også trenger 2.5" til 3.5"-adapter eller noe?

 

Takk :)

 

flott opsett!

 

jeg skulle personlig lagt mer pennger på ett skikkelig kabinett.

min rekomendation er HAF X. har det selv og elsker det!

det ser ut som du planerer på gtx 570 i sli i fremtiden?

da har du ånklig med kjøling og luftstrøm i kabinetett.

jeg vet att alle sier att i7-2600k er overkill.

men sleng ut noen extra hundrelapper på denne istede så slipper du å angre deg senere når du ser att alle andre har det.

om du ikke planerer å kjøre 570 i sli.

satse på det sterkeste singel gpu:en gtx 580 istede.

tenker du kjøre 2x 580 i sli må du dock istede ha HX1000W for å være sikker. 850W vill være nokk for 570 i sli + OC Cpu.

skulle personlig her også ha valgt 1000W for å være mer fremtidssikret.

Lenke til kommentar

Har allerede bestemt meg for Corsair 650D, er ikke helt fan av utseende til HAF'en. Når det gjelder GPU'en er observasjonene dine korrekte, har tenkt til å sette to 570'er i SLI en gang i framtiden. :D

 

Et siste spørsmålet angående RAM: Er det noen som helst ytelsesforskjell mellom å ha to eller fire moduler?

Endret av rufus1511
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...