Gå til innhold

Fagbrev som matros


Fizzle

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har et spørsmål til dere her på diskusjon.no :)

 

Jeg har hørt noen rykter om at det går an å ta den 2 årige lærlingetiden som matros som 1 år?

Altså 1 år isteden for 2 år? Kan noen si litt om dette og hvordan det fungerer?

 

Isåfall, hvis dette går an, kan jeg da ta fagbrevet som matros etter 1 år, å deretter ta førstegangstjeneste til jeg er 20? i forsvaret skal jeg uansett, men det ville vært deilig å hoppet inn når jeg er 19 istedenfor 20 :)

 

En ting til:

 

Er fagprøven til matros vanskelig? Hvis jeg gjør det jeg blir bedt om, å gjør en gjennomsnittlig innsats, rekker jeg å lære alt det jeg trenger på det ene året istedenfor 2 år? Kan noen si hva man som oftest må gjøre på fagprøven, og hvor lenge varer den?

Har hørt at noen har sagt at den varer i flere dager, er det sånn for fagprøven som matros, eller blir man ferdig med den på en dag? Hvis noen som har tatt fagprøven som matros kan komme med litt informasjon, ville det vært supert altså.

 

Tusen takk til den som tar seg tid til å svare! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Besvarer ikke førstespørsmålet, men:

 

Matros og motormann

 

Det skal leveres inn 4 prosjektoppgaver i løpet av læretiden, en hvert halvår. De som har bestått samtlige oppgaver og fått dem godkjent, går opp til en 1-dags teoretisk/praktisk fagprøve. De som ikke har bestått alle prosjektoppgavene, må opp til en ordinær 2-dagers praktisk fagprøve.

 

Videre;

 

Prøvenemnda skal påse at fagprøven inneholder elementer fra følgende moduler:

 

• Modul 1: Vakthold

• Modul 2: Lasting og lossing

• Modul 4: Vedlikeholdsarbeid

• Modul 6: Sikkerhet og beredskap

 

I tillegg skal kandidaten prøves i mål fra andre moduler i læreplanen.

 

Håper det var til litt hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...