Gå til innhold

Hjelp! ny PC eller reperasjon/ oppgradering? (ikke sandy bridge)


Anbefalte innlegg

okay, min situasjon er følgende: etter uker med alskens problemer og bluecreens, tilfeldige restarts og så videre, valgte jeg å skrote faenskapet og gå til innkjøp av en ny PC med sandy bridge prosessor.

 

Nå når dette er umuliggjort (pc'en i nåværende stand er nærmest ubrukelig, og jeg kan ikke vente til april/ mai.), trenger jeg alternativer.

 

min maskinvare er i skrivende stund:

 

Asus p6t hovedkort (som jeg tror er skakkjørt)

intel i7-920 m. stock kjøler

nvidia gtx 275 grafikkort

ocz ddr 3 minne 6gb

corsair hx620

intel xm-25 ssd

div. harddisker

 

Det eneste jeg er noe klar på er at jeg kjøre maskingen med gtx460 eller 560ti grafikkort, ellers er jeg ganske blank. PC'en er prioritert til spilling, og ellers er prestasjoner innen photoshop o.a en bonus.

 

et visst økonomisk tap er jeg villig til å ta mot å få i hus en fungerende maskin raskest mulig. Sandy bridge er uaktuelt med mindre alt annet som kan kan anskaffes eller brukes i skrivende stund ikke vil holde mål i et år eller så.

 

finnes det noen fullgode alternativer, eller bør jeg bite det i meg og reparere evt. oppgradere noe i min nåværende pc?

 

evt. hvor godt vil min nåværende i7 920 klare seg med 460/560 ti kort?

 

takker en masse for svar på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel I7 920 1366, er fortsatt en god prossessor selvom den nå begynner å dra på åra. Hvis du er rimelig sikker at det er hovedkortet som har hatt/holder på å ta kvelden, så hadde jeg bare kjøpt en nytt hovedkort(1366), og beholdt resten. Kanskje evnt. bytte ut skjermkort og kjøpe 3 parts kjøler, for klokking, så forlenger du levetiden på nåværende rig ganske mye. Sitter med i7 920 og 460 gtx selv, og det går så det suser det. Er ingen single gpu ute nå, der i7 920 blir en direkte flaskehals. Så hvis du føler for det så tar du heller å kjøper ny rig i 2012, da Intel etter planen skal lansere Ivy Bridge, som baserer seg på 22nm produksjonteknologi,og mainstream 8 kjerner, det blir saker.

Lenke til kommentar

Kjøp nytt hovedkort og CPU-kjøler og overklokk den prosessoren til 3.8 GHz

 

Da har du maskin en goooood stund fremover. Det finnes folk med Q6600 som kjører spill helt utmerket i dag, den er 4 år gammmel (8. januar 2007) og gjør det fortsatt utmerket i spill. i7-920 er en fantastisk sterk brikke og er fortsatt helt i toppen når det gjelder ytelse, det er ingen vits i å bytte hovedkort og prosessor og RAM nå.

 

GTX 460/560Ti er ikke mye oppgradering fra GTX 275: http://www.anandtech.com/bench/Product/318?vs=313

http://www.anandtech.com/bench/Product/169?vs=180

 

Selv mot GTX 260, som er noe svakere enn GTX 275, er GTX 460 på det beste 50% sterkere. Du må opp i GTX 570 eller SLI for å få en merkbar effekt på oppgraderingen din, GTX 275 er fortsatt et sterkt kort

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=184869&banid=prisjakt

GTX 275 koster nå 1300 kr. Det er ikke dårlig å få nesten like god ytelse som en GTX 570 for halve prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...