Gå til innhold

::0 - 800kr (1000kr):: Ram til Asus am3 hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg trenger hjelp til å velge nye rambrikker til oppsettet mitt, tror jeg kanskje kjøpte med feil ramtype.

 

Jeg lurer på dette da jeg sitter med noen irriterende feil på dataen som dukker opp under counter-strike source spilling, i ny og ne så fryser skjermbilet i et halvt sekund før spillet fortsetter. Ikke noe fps lagg eller internett lagg, da jeg har testet på forskjellige nettverk og jeg har 300fps stabilt. En gang har faktisk jeg fått bluescreen når dette har skjedd, og da med nyformatert pc.

 

________________________________________

 

Ram som jeg sitter med nå:

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9

Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP

 

Hovedkortet mitt:

ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3

ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0

 

Så først og fremst: er dette optimalt, eller burde jeg kjøpe meg nye rambrikker? Tenker siden det står for Core i5 and i7 under teksten på rambrikkene.

 

_______________________________________

 

Så om det beste er å bytte ut rambrikkene, hvilke brikker burde jeg gå for? Helst dustin.no da jeg skal bestille Roccat Kave derifra straks jeg finner ut av pc-problemet.

Pris: ca. 0 - 1000kr for rambrikker

OC: Jeg er ikke noen stor overklokker, men kan hende jeg begir meg ut på å oc prossesoren min en gang i tiden?

 

_______________________________________

 

Mine komponenter:

 

Asus M4A89GTD PRO/USB3, am3-socket

AMD Phenom II x6 1055t

Cooler Master Hyper 101 CPU kjøler

Shapphire Radeon HD 6870 1gb

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4gb CL9 - 2x2gb brikker

Wester Digital Caviar GreenPower 1TB

ZyXel NWD310N Wireless-N 802.11n Draft 2.0 PCI adapter

Chieftec Super Series 650W PSU

Cooler Master Haf 922 midi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det står Core i5/i7 spille ingen rolle. Brikkene er DDR3 og skal dermed passe der DDR3 brukes. Core i5/i7 står der for markedsføringsformål i og med at i5/i7 selger mer enn AM3. Det skal få majoriteten av kundene til å føle at brikkene er tilpasset deres system. Det har lite å gjøre med virkeligheten. I virkeligheten skal det være kompatibelt med alle DDR3-systemer som støtter den hastigheten og spenningen.

 

Apropos det, hvilken spenning, hastighet og timing kjører du på? Hvis alt dette er korrekte innstillinger så kan det dreie seg om defekte minnebrikker. I så fall bør du kontakte stedet du kjøpte de og reklamere på produktet. Det kan også dreie seg om defekt hovedkort eller CPU så du bør for ordens skyld teste brikkene i en annen PC før du reklamerer.

Lenke til kommentar

ok, takk. Jeg har riktig timing og spenning ifølge crosair sine hjemmesider. Hastigheten har jeg satt ned fra 1600MHz til 1333MHz da jeg hadde samme problem på 1600MHz.

 

Skal prøve å sette de inn i et intel i7 system og se om det samme skjer. Håper jeg slipper å teste cpu og hovedkort da dette kan bli litt vanskeligere xD

Lenke til kommentar

Skal vi se, vet jeg justerte på volten i bios og opp til 1600MHz på minnemodulene. Men tror det er satt til auto igjen da jeg nulla ut bios med pin på hk. Kan hende at det fungerer å sette opp til 1.65volt, og 1600MHz. Men vet at 1055t ikke er glad i mer enn 1333Mhz under overclock av cpu? har dette noe innvirkning?

 

Ellers, vet det finnes MomOK. Men vet ikke hva den gjør og ikke hvordan den brukes. Om det ikke fungerer å gjøre om til 1600MHz og 1.65v, hvordan fungerer MemOK funksjonen og hvordan bruker jeg den?

 

Takk for alt av svar :)

Lenke til kommentar

MemOK er beskrevet på side 2-20 i manualen til hovedkortet ditt. Hvis du ikke har den så kan du laste den ned her. Link

 

Det den gjør er å teste minnebrikkene dine med forskjellige innstillinger.

 

Når det gjelder overklokking av 1055 og minne så går frekvensen opp når du stiller base clock opp, derfor må du senke et eller flere trinn ned slik at du ikke får blue screen eller shutdown når du klokker pga minnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...