Gå til innhold

[Løst] Ny LED-skjerm (23-24")


777fan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig oppgradert min gamle maskin og fått satt inn nytt grafikkort som støtter HD-avspilling og HDMI. Det er en Sapphire Radeon HD4670 1GB. Så jeg tenkte at jeg kunne kjøpe ny PC-skjerm i samme slengen for å forbedre brukeropplevelsen. Jeg ønsker med en svart/pianolakkert LED-skjerm på 23-24" med HDMI-tilkobling (et must). Jeg har satt prisgrensen rundt 2500, helst under dette. Justeringsmuligheter er velkomne, men ikke et must.

 

Jeg har ikke aller nyeste teknologi i PCen, men mine bruksområder er i hovedsak film, skolebruk (Office og kjemiprogrammer for 3D-simulering av kjemiske forbindelser, ikke så voldsomt som det høres ut :) ) og enkel spilling (BF2, BF1942, Need For Speed, GTAIV) som nødvendigvis ikke trenger å være på "Ultra settings".

 

Jeg vil handle på Dustinhome ettersom jeg skal bestille noen andre varer derfra, så slipper jeg ekstra fraktkostnader og styr som følger med handel på to forskjellige steder. Skjermen bør være på lager, så jeg får den innen noen dager. ;)

 

Jeg har sett og er mest interessert i disse:

 

* http://www.dustinhome.no/pd_5010463279.aspx? (mest lyst på denne, billig er den også)

 

* http://www.dustinhome.no/pd_5010549376.aspx

 

* http://www.dustinhome.no/pd_5010317491.aspx

 

* http://www.dustinhome.no/pd_5010464215.aspx

 

* http://www.dustinhome.no/pd_5010492431.aspx (litt kjedelig og tykt design, men bra med tilkoblinger og garanti)

 

* http://www.dustinhome.no/pd_5010317594.aspx

 

Hvilken skal jeg gå for av disse? Noen som skiller seg ut? Noen andre gode skjermer? Kom gjerne med tilbakemeldinger dere som har brukt eller bruker en av disse skjermene.

 

EDIT: Oops, ser at mange av skjermene listet over er rene LCD-skjermer, uten LED-backlighting.

 

Takker for alle innspill!

 

Mvh

GB

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter litt omtanke og researching har jeg begynt å falle for Samsung Syncmaster BX2450 24". Den har generelt høstet god kritikk og designet er lekkert synes jeg. :roll: Spesifikasjonene ser heller ikke ut til å være så dårlige. Jeg kan klare meg uten en DVI-kontakt, i verste fall kan jeg kjøpe en sånn HDMI til DVI-sak for å plugge i.

 

Men hva synes dere om skjermen?

 

GB

Lenke til kommentar

Jeg har gått til kjøp av Samsung Syncmaster BX2450 24", den så veldig fin ut, og jeg har lest mye positivt om den på diverse nettsider. Jeg stiller heller ikke de aller høyeste krav til spesifikke detaljer, jeg er ingen gamer for å si det sånn. Gleder meg sykt til å få den. :dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har gått til kjøp av Samsung Syncmaster BX2450 24", den så veldig fin ut, og jeg har lest mye positivt om den på diverse nettsider. Jeg stiller heller ikke de aller høyeste krav til spesifikke detaljer, jeg er ingen gamer for å si det sånn. Gleder meg sykt til å få den. :dribble:

 

hei hvor kjøpte du den?

Jeg ser den på net on net for 1990,-

Er du fornøyd?

Lenke til kommentar

De har ikke peiling. Leter selv etter LED tester.

Hvem har ikke peiling sier du?

Til dere som ser etter skjermer, hadde vært greit om dere sier bruksområder og krav til skjermen.

At en skjerm er LED betyr bare at den er belyst med LED dioder, det dere bør se på er om skjermene er VA, IPS eller TN

 

Dere som spiller skytespill kan få god bruk for en 120 Hz TN skjerm.

Har dere større krav til innsynsvinkel og bildekvalitet er IPS og VA noe å se på.

 

Poster fra Mobben atm, så jeg sjekket ikke hvilke skjermer du linket til.

Lenke til kommentar

Jeg har gått til kjøp av Samsung Syncmaster BX2450 24", den så veldig fin ut, og jeg har lest mye positivt om den på diverse nettsider. Jeg stiller heller ikke de aller høyeste krav til spesifikke detaljer, jeg er ingen gamer for å si det sånn. Gleder meg sykt til å få den. :dribble:

 

hei hvor kjøpte du den?

Jeg ser den på net on net for 1990,-

Er du fornøyd?

 

Jeg kjøpte den på dustinhome for 1999 kr, skal hente den i morgen så har ikke fått testet den ennå. Men det blir sikkert mer enn bra nok for meg, siden jeg oppgraderer fra en ordinær Dell 17" LCD-TFT skjerm (1280x1024 oppløsning) fra 2004. :thumbup: Prisen for denne skjermen er veldig lav syns jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har gått til kjøp av Samsung Syncmaster BX2450 24", den så veldig fin ut, og jeg har lest mye positivt om den på diverse nettsider. Jeg stiller heller ikke de aller høyeste krav til spesifikke detaljer, jeg er ingen gamer for å si det sånn. Gleder meg sykt til å få den. :dribble:

 

hei hvor kjøpte du den?

Jeg ser den på net on net for 1990,-

Er du fornøyd?

 

Jeg kjøpte den på dustinhome for 1999 kr, skal hente den i morgen så har ikke fått testet den ennå. Men det blir sikkert mer enn bra nok for meg, siden jeg oppgraderer fra en ordinær Dell 17" LCD-TFT skjerm (1280x1024 oppløsning) fra 2004. :thumbup: Prisen for denne skjermen er veldig lav syns jeg.

 

Jeg har funnet billigere Samsung LED-skjermer, men de har ikke tilkoblingene jeg trenger :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg var på utkikk etter en med alle de nødvendige tilkoblingene, dvs. VGA/HDMI/DVI. Er ikke mange skjermer på 24" med LED-bakgrunnsbelysning og HDMI x 2 du får til to store lapper. :cool:

 

Har forresten koblet til skjermen, og har bare én ting å si så langt: Brilliant! Riktignok har jeg ikke fått testet den i noen spill ennå, men vanlig dokumentvisning og HD-filmer funker som bare det. Er veldig fornøyd med kontrasten og visningsvinklene. Jeg har en del belysning i rommet, men det er veldig lite refleksjon som synes. Foten er veldig skinnende og kan "tiltrekke" oppmerksomheten fra skjermen innimellom. Varm blir den heller ikke, i motsetning til mine gamle skjerm. Eneste minus (som jeg visste om da jeg bestilte) er etter min mening at det ikke finnes noen mulighet for veggfesting. Men det er ikke noe jeg tenker mye på, design er viktigere. Alt i alt en flott "all-rounder" skjerm til en billig penge.

 

GB

Lenke til kommentar

Ja, jeg var på utkikk etter en med alle de nødvendige tilkoblingene, dvs. VGA/HDMI/DVI. Er ikke mange skjermer på 24" med LED-bakgrunnsbelysning og HDMI x 2 du får til to store lapper. :cool:

 

Har forresten koblet til skjermen, og har bare én ting å si så langt: Brilliant! Riktignok har jeg ikke fått testet den i noen spill ennå, men vanlig dokumentvisning og HD-filmer funker som bare det. Er veldig fornøyd med kontrasten og visningsvinklene. Jeg har en del belysning i rommet, men det er veldig lite refleksjon som synes. Foten er veldig skinnende og kan "tiltrekke" oppmerksomheten fra skjermen innimellom. Varm blir den heller ikke, i motsetning til mine gamle skjerm. Eneste minus (som jeg visste om da jeg bestilte) er etter min mening at det ikke finnes noen mulighet for veggfesting. Men det er ikke noe jeg tenker mye på, design er viktigere. Alt i alt en flott "all-rounder" skjerm til en billig penge.

 

GB

hvis eneste minus er at den ikke kan festes til veggen, er den perfekt i mine øyne :)

Lenke til kommentar

Jeg skal få testet den ut litt mer, kommer med tilbakemelding senere. Men det er ikke et dårlig kjøp, spør du meg. Det med at den bruker TN-teknologi fremfor IPS gjør meg ingenting. Legger ikke merke til det med den slags bruk jeg har forbeholdt skjermen. ;)

Helt til du prøver en IPS-skjerm! ;)

Jeg bruker min "normalt", spill, film, surfing o.l og ser ett hav av forskjell fra en TN skjerm.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar

Herregud hater skjerm kjøp. Så mange skjermer. Nr 1 prioritet for meg er hva skjermen kan by på visuelt når jeg holder på i windows, ser tv-episoder og spiller world of warcraft. Hvis ikke LED er noe mye bedre enn LCD venter jeg på OLED. Skal sjekke en annen skjerm jeg så om det var bare LCD eller om det var LED fordi forskjellen var visuelt enorm. Hvis det var bakbelysning som gjorde det er LED verdt pengene for min del.

Lenke til kommentar

Jeg skal få testet den ut litt mer, kommer med tilbakemelding senere. Men det er ikke et dårlig kjøp, spør du meg. Det med at den bruker TN-teknologi fremfor IPS gjør meg ingenting. Legger ikke merke til det med den slags bruk jeg har forbeholdt skjermen. ;)

Helt til du prøver en IPS-skjerm! ;)

Jeg bruker min "normalt", spill, film, surfing o.l og ser ett hav av forskjell fra en TN skjerm.

 

~ Mortis

 

Da venter jeg heller til OLED-skjermer kommer på markedet, siden jeg ikke kommer til å legge denne til side med det første. Det hele avhenger av det blotte øye og hvor følsomt det er. Jeg er ikke den typen som legger i et par tusenlapper ekstra når en høyst brukbar gjenstand kan fås til en lavere pris. :)

Lenke til kommentar

Herregud hater skjerm kjøp. Så mange skjermer. Nr 1 prioritet for meg er hva skjermen kan by på visuelt når jeg holder på i windows, ser tv-episoder og spiller world of warcraft. Hvis ikke LED er noe mye bedre enn LCD venter jeg på OLED. Skal sjekke en annen skjerm jeg så om det var bare LCD eller om det var LED fordi forskjellen var visuelt enorm. Hvis det var bakbelysning som gjorde det er LED verdt pengene for min del.

Har selv en led skjerm på linux boxen min. Jeg merket at det ble bedre bilde kvalitet.

Fordelen med led baserte lcd skjermer er bedre farger og mindre strømforbruk. Min gamle lcd(asus) brukte ca 70w 24", min nye led baserte skjerm(acer) bruker 17w 24".

Til spill så aner jeg ikke, men du kan jo google etter tester på de led skjermene du vurderer å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...