Gå til innhold

Hjelp til kjøp av stereoanlegg


Anbefalte innlegg

The time is nigh! Har endelig spart meg opp såpass at jeg har råd til kjøp av komplett stereoanlegg. Dette har vært høyt prioritert lenge, men en stakkar på noen-og-tjue trenger ei stund på seg før han kan svi av slike summer i en fei.

 

Nødvendig utstyr:

- 2stk gulvstående høyttalere

- Hjemmekinoreciever med minimum 4stk HDMI inn

- Kabler

 

(Mis)bruk:

- TV/film (alle typer)

- Spill (mye FPS)

- Musikk (MYE tung metal, ellers gammel rock/jazz. Overhengende fare for at madammen vil høre litt Lady Gugga også)

 

Rom:

post-179342-0-79425100-1297038950_thumb.jpg

 

Uisolerte vegger er i en gammel type sponplater fra midten av 70-tallet.

 

 

Budsjettet er relativt åpent; tanken var å bruke toppen 8000 på høyttalerne, og så finne komponenter som holder følge uten at den ene overgår den andre. Hadde også håpet å unngå subwoofer, og heller satse på nok oomf fra høyttalerne alene. De 2.1-systemene jeg har møtt på så langt er helt fantastiske til spill/film, men lydbildet blir helt ødelagt om man skal høre på musikk.

 

Er altså snakk om et allround-anlegg som kan spille alt fra Panteras Primal Concrete Sledge så ørene flagrer, til Beethovens silkemyke niende, alt med samme konduitte og suffisanse. Å kjenne trykket i mellomgulvet når granatene flyger veggimellom om jeg ser Band of Brothers hadde også vært greit. Mediekildene kommer i all hovedsak til å være enten HTPC (filmer i BR 1080p, musikk i FLAC), eller PS3.

 

En liten bekymring sånn helt på tampen: begynner å vokse seg en solid kabeldunge bak TV-benken, og jeg er redd for elektrisk resonans/interferens. Er dette et reelt problem? Kan det i så fall løses ved å separere de litt, og eventuelt bruke en ekstra slant på gode kabler?

 

Beklager på forhånd om jeg har utelatt noe vesentlig. Alle innspill tas imot med takk!

 

Edit: leif.

Endret av gaasart
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Kjøp brukt!

Det er masse entusiaster som bytter stereoanlegg annenhvert år,

og som gledelig selger deg sitt gamle anlegg til halv pris.

Som oftest synker prisen til 50% av nytt bare etter et år.

Hvis du går inn på www.hifisentralen.no er det et stort bruktmarked av hifiutstyr.

Lenke til kommentar

Oj, hadde helt glemt denne tråden. Hyggelig å få svar dog!

 

Hei!

 

Kjøp brukt!

Det er masse entusiaster som bytter stereoanlegg annenhvert år,

og som gledelig selger deg sitt gamle anlegg til halv pris.

Som oftest synker prisen til 50% av nytt bare etter et år.

Hvis du går inn på www.hifisentralen.no er det et stort bruktmarked av hifiutstyr.

Takk for kjempetips! Nå får jeg bare ty til hyppig google-abuse, siden min kunnskap rundt kvalitetsmerker stort sett begrenser seg til Dali > Cerwin Vega. Har dog godt gehør, og er ganske sensitiv for uren lyd i alle (hørbare) frekvenser.

 

Kjapp ting:

 

Hvorfor en hjemmekinoreceiver? Har du tenkt å utvide til surround, eller skal du ha kun stereo? Om det er stereo som er på menyen, så bør du kjøpe en stereoforsterker, da du får mye mer for pengene om det er det du skal ha.

Er dessverre avhengig av en halv million HDMI-innganger, noe jeg ikke har sett på stereoforsterker/reciever enda. Rent bortsett fra det hadde jeg bytta på flekken, siden jeg ikke kommer til å investere i surround med det første. Er det såpass stor forskjell kvalitetsmessig mellom en rendyrka stereoforsterker og hjemmekinoreciever, gitt begge har prislapp på ~6000kr?

 

Igjen, takk for svar! Skal se meg om etter fine tilbud, så kommer jeg sikkert tilbake remjende etter hjelp.

Lenke til kommentar

Gjør som meg.

 

Fra komplett.no

 

Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver 2495 kr

 

 

Fra surround.no

 

Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish 2990 kr

 

Outriggers i sort 398 kr for 2 stk

 

Høyttalerkabel 30 kr per meter.

 

 

 

 

Ca 6000 kr for alt :D

 

Hadde selv en Onkyo forsterker for ett år siden, med et par Dynavoice M85 høyttalere og en XTZ W12 sub, spilte meget godt. Men nå er jo ikke jeg noen ekspert :p

Uansett så var jeg så dum at jeg solgte det og kjøpte ett mindre hjemmekino anlegg fra sony. Angrer som F! Liker også muligheten til å koble en drøss av greier til forsterker for så å kjøre bare en HDMI kabel til tv'en.

Nå valgte jeg M-65 høyttalerene som er noe mindre, slik at fruen også blir fornøyd. Subben dropper jeg ;)

 

 

Jeg biwirer front høyttalerene slik at de får 320watt hver, noe som holder.

 

 

 

 

Ønsker du større høyttalere så kan du kanskje gå for denne?

 

Yamaha NS-777 4990 kr

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Hvor mange Watt spiller liten rolle. Forsterkere som kan skryte på seg mange watt, forvrenger ofte så mye på høyt volum at du uansett ikke komer til å bruke mer enn 10W. Du er sannsynligvis ikke avhengig av å bruke HDMI - alle apparater som har HDMI har som oftest spdif-utgang. Da kan du heller kjøpe en liten DAC slik at du får god lyd fra alle kilder. HD-formatene har lite for seg hvis du uansett skal kjøre stereooppsett. Hvis du kun har digitale kilder, kan du kjøpe en DAC med volumkontroll, f.eks Benchmark DAC1. Den kan du kanskje plukke opp brukt for rundt 4000kr. Hvis du vil ha versjonen med USB kanskje litt mer. Så kjøper du et effekttrinn som du kobler rett i DACen og et par gode høyttalere. Så kjøper du heller en HDMI-switch til bilde. Det blir litt mer tungvint i bruk, men gir mye bedre lyd for pengene.

 

Hvis du ikke er glad i forvregning, tror jeg du skal styre unna Cerwin Vega og for såvidt komplett.no også.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser noen anbefaler kjøp av ekstern dac, vil bare påpeke at det er noe tull. Alle recievere i dag har en high end burr brown 192/24 eller texas instruments 192/32 per kanal.

 

Ingen eksterne dac's kan levere noe bedre, mange audiofile mener noen firmaer som for eksempel hegel eller electrocompaniet har noe "magiskt" i dac'ene sine som forbedrer lyden, men det har dem ikke, dem benytter seg av samme burr brown dac's, som forøvrig selges i løs vekt for ikke mange kroner stykket.

 

Må forøvrig si meg enig i at recievere ikke er spesielt kraftige, men dem har vannvittig valuta for pengene.

 

Vil også hive meg på dem over her, både onkyo 608 og jamo S serie er et godt valg.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Ser noen anbefaler kjøp av ekstern dac, vil bare påpeke at det er noe tull. Alle recievere i dag har en high end burr brown 192/24 eller texas instruments 192/32 per kanal.

 

Ingen eksterne dac's kan levere noe bedre, mange audiofile mener noen firmaer som for eksempel hegel eller electrocompaniet har noe "magiskt" i dac'ene sine som forbedrer lyden, men det har dem ikke, dem benytter seg av samme burr brown dac's, som forøvrig selges i løs vekt for ikke mange kroner stykket.

 

Må forøvrig si meg enig i at recievere ikke er spesielt kraftige, men dem har vannvittig valuta for pengene.

 

Vil også hive meg på dem over her, både onkyo 608 og jamo S serie er et godt valg.

 

Det er ikke kun DAC-chipen som bestemmer hvor bra lyden blir. Strømforsyning, evt reklokking (så kan mna bruke hvilket som helst billig drivverk uten at det spiller inn på lyden), og ikke minst de analoge delene som kommer etter selve chipen virker inn på lyden. Så det er fullt mulig å lage både en god og en dårlig dac bygget rundt samme chip.

Lenke til kommentar

Ser noen anbefaler kjøp av ekstern dac, vil bare påpeke at det er noe tull. Alle recievere i dag har en high end burr brown 192/24 eller texas instruments 192/32 per kanal.

 

Ingen eksterne dac's kan levere noe bedre, mange audiofile mener noen firmaer som for eksempel hegel eller electrocompaniet har noe "magiskt" i dac'ene sine som forbedrer lyden, men det har dem ikke, dem benytter seg av samme burr brown dac's, som forøvrig selges i løs vekt for ikke mange kroner stykket.

 

Må forøvrig si meg enig i at recievere ikke er spesielt kraftige, men dem har vannvittig valuta for pengene.

 

Vil også hive meg på dem over her, både onkyo 608 og jamo S serie er et godt valg.

 

Det er ikke kun DAC-chipen som bestemmer hvor bra lyden blir. Strømforsyning, evt reklokking (så kan mna bruke hvilket som helst billig drivverk uten at det spiller inn på lyden), og ikke minst de analoge delene som kommer etter selve chipen virker inn på lyden. Så det er fullt mulig å lage både en god og en dårlig dac bygget rundt samme chip.

 

Selskapene gjør i så fall en veldig dårlig jobb ved å forklare hva i dac'ene deres som gjør dem bedre, ofte står det bare "luftigere lyd" eller "masse dynamikk".

 

Har en ekstern dac med 96khz/24bit( som f.eks cambridge dacmagic) bedre dynamikk en onkyo 5008 sin texas instruments 192khz/32bit?

Lenke til kommentar

Hva som er DACens teoretiske maksoppløsning er av liten interesse. På musikk må DACen jobbe i 44.100 - 16 bit i de fleste avspillingssituasjoner. Jeg hører ingen forskjell på 16 og 24 bit på et ferdig produkt, 24 og 32 bit er mest interessant for de som produserer musikken. Det er også ingen hørbar forskjell på 96k og 192k hvis DACen er riktig konstruert (se f.eks lavryengineering.com). En samplingsrate på omtrent 60k er nok til å gjengi hele det hørbare registeret perfekt (i teorien da...)

 

Med 16 bit har man 96 db dynamisk spenn.

Med 24 bit har man 144db dynamisk spenn.

Med 32 bit har man 192db dynamisk spenn.

 

Normalt mastret musikk har i dag (dessverre) ofte mindre enn 10db dynamisk spenn, takket være "the loudnes war", og kunne godt ha blitt gjengitt med færre enn 16 bit uten at man hadde hørt noen forskjell. CD-formatet var også i utgangspunktet 14 bit. All informasjon under 16 bit er normalt druknet i støy fra studioutstyret uansett.

 

Beklager litt avsporing i tråden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...