Gå til innhold

Hvordan sjekke CPU temperatur


Mysterio

Anbefalte innlegg

Hei. Endelig fikk jeg bygget PC igår og alt gikk greit. Jeg vet at når jeg trykker DEL ved oppstart så går jeg inn i BIOS og der går det an å sjekke all type temperatur. Men er det mulig å sjekke temperaturne eller CPU temperatur når jeg er inne på Windows eller kjører et spill?

Hva bør de forskjellige temperaturene være og max grense?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har et Asus HK, kan du antagelig installere AI Suite (Fra HK-DVDen). Der kan du se temperaturer og justere viftehastigheter. Med andre hovedkortprodusenter følger det sikkert med tilsvarende programvare.

 

Så lenge temperaturen i CPU er under ~60 grader har du ingenting å bekymre deg for. Litt avhengig av oppsett, så klart.

Lenke til kommentar

Coretemp og Speedfan er bra programmer som gjør dette. Speefan har en graf, men Coretemp har en plugin med navn CTGrapher som gir deg en graf.

 

~90 grader er faresonen, om prosessoren kommer over dette kan den bli fysisk skadet. 60-70 grader max er fint. Om du vil sjekke absolutt max-temperatur du kan nå med din prosessor kan du teste prime95. Dette programmet kjører prosessoren på 100% load, og du vil aldri nå en så høy temperatur som dette utenom med det programmet.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

Da var jeg nesten i faresonen igår.. Det eneste problemet med byggingen var at når jeg var ferdig og da jeg startet PCen så var CPU på rød og hadde 87 grader.. CPU viften satt visst ikke godt nok på plass, men da den kom på plass så var alt i orden.

 

Hva er GPU boost og er den til å anbefales å ha på?

Endret av Mysterio
Lenke til kommentar

Du sliter med å brenne CPUen, uansett merke.

Har kjørt min opp i grensa når vifta stoppet, det CPUen gjorde var å redusere lasten for å forsøke å kontrollere tempen.

Når dette feilet, prøvde den å klokke seg ned for å forsøke å holde seg gående, når dette også feilet slår den tredje og siste mekanismen inn.

Den krasjer programmet som kjører, og da også OS og maskinen fryser rett og slett.

 

Men om jeg hadde presset CPUen til å kjøre såpass hardt... La oss si en måned så hadde det nok vært litt langtids skader ute å gå ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...